LORDSOV KAMEN - KRITIKA NA DELO

Roman Lordsov kamen nije objavljen. Recenziju na delo je napisao pesnik Ratko Belić. Drugu recenziju će najverovatnije odraditi Sredoje Topalović

Kritika na delo Ratko Belić
Detinjstvo, put u život, povratak svim teškim iskušenjima, povratak snu, mašti, preokupacijama.

Vrlo spretnim pokretima Dajana sa svojom nenadmašnom imagijanicijom oblači likove u njihove uloge. Uloge koje su životne, esencijalno isprepletane u bitisanju romana. S njima smo tokom razgovora kroz knjigu. Do kraja nas vežu. Likovi koji nam se poveravaju, s kojima putujemo pričom kao prijatelji i obožavaoci. Likovi koji nas često razočaravaju svojim ponašanjem, ostavljajući tvrdu poruku života. Poruku koja nijansama kolorita pruža najlepšu ili najsumorniju boju putanje kroz život. Oslikava svu bedu zlobe i sebičnosti, ali pruža i iskre svetlosti koje vode pravim putem. Putem ljudskosti, čovečnosti.

Svaki Dajanin uzdah je uzdah za lepotom bitisanja u ovoj prolaznosti. Grozomora koja vlada čovečjim umom u bolnoj svakidašnjici za otimanje i gaženje toliko prepoznatljivo oko nas samih, onespokojava i Dajanu. Zato i ovog puta bira čvrst i čist lik u jednoj običnoj devojci koja odoleva svim životnim iskušenjima i pokazuje da put kroz život nije smaoživost i grmazivost, već smernost, ljubav, poštovanje. Poštovanje pravih vrednosti, lepotu obojene ljubavi prema vrednostima koje se ne mere novcem i koje su svetlost i putokaz za najlepši prohod ovozemaljski.

Da, to je pravi lik. Oslikan u devojci koja odoleva mnogim životnim iskušenjima i vraća se ponosno da se podseti detinjstva, mesta odrastanja i uspoemna. Svetlost pravih uspomena je jača od izazova koji pruža život. Na trenutak zaboravlja sve što treba da bude ispred, da trasira život.

I tako ''Lordsov kamen'' parče tirkiza putuje celom pričom postajući veliki izazov i dragocneost. Samim tim što mu je predistorija Titanik, dobija još veću ne samo materijalnu vrednost. Ali vlasnica tog kamena, čista u duši, kao da ne haje za sve to i veruje da bi ga najbolje bilo pohraniti da leži pored svog prvobitnog vlasnika, da svim svojim značenjima ne bi nosio i neko novo prokletstvo.

Postoje li to neke vredosti koje bolje da ne golicaju, ne uznemirju i izaizvaju okolinu na zavist, sujetu.. Ima toga. Svesna je Dajana i pita i traži u svojim likovima šta je istina i vrednost za koju vredi živeti, za koju se vredi boriti.

Još jedna predivna priča, još jedno delo u neisrcpnom opusu spisateljice Dajane koje vredi čitati i iščitavti. Još jedna duboka misaona poruka i pouka

U Subotici

09.03.2010