BIRAČI ĆE ODLUČIVATI TKO ĆE BITI SABORSKI ZASTUPNIK!
Treba li Republici Hrvatskoj novi izborni zakon? Predstavnici aktualne političke vlasti u svojim izjavama iskazuju nezainteresiranost za tu temu i nevjericu u mogućnosti da se to pitanje ozbiljnije pokrene bez njihove želje i sudjelovanja. Međutim demokracija je u Hrvatskoj sve naglašenija, a osviješteni građani žele pravedniji izborni sustav. Civile organizacije imaju alate kojima se mogu nametnuti i legalno promijeniti ono što argumentirano smatraju nepravednim u okviru vlasti. Građani organizirani u organizacije Udruge civilnog društva GONG i „U ime obitelji“ svaka sa svojom logistikom ozbiljno misli i radi u želji da se sadašnji izborni sustav promjeni što prije, već za parlamentarne izbore 2015. godine.
GONG je organizacija civilnog društva utemeljena 1997. radi poticanja građana na aktivnije sudjelovanje u političkim procesima. Cilj djelovanja GONG-a je ohrabrivanje i osnaživanje građana za što aktivnijom participacijom u procesima donošenja političkih odluka. GONG promiče kulturu dijaloga, transparentnost i odgovornosti u javnosti, poštivanje ljudskih, naročito građanskih prava, putem istraživanja, zagovaranja i edukacije, samostalno ili u suradnji s pojedincima i organizacijama koji dijele vrijednosti GONG-a.
U ime obitelji je udruga građana, odnosno „građanska inicijativa“ koju podržavaju katolička crkva, katoličke organizacije i vjerske zajednice.
I GONG i „U ime obitelji“ samo po ideji su u koincidenciji, ali svaka organizacija djeluje za sebe. S temom novog izbornog zakona oglasile su se sredinom rujna, početkom jesenskog zasjedanja Hrvatskog Sabora, neovisno jedna o drugoj.
Izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić pred Hrvatskim Saborom je premijeru uručio materijal kome je tema NOVO IZBORNO ZAKONODAVTVO 2014. s podnaslovom ANALIZE I PREPORUKE GONGA, a materijal su dobili i ostali članovi Sabora.
Već 2012. GONG je pokrenuo inicijativu za novi izborni zakon u sklopu kojeg bi se provela sveobuhvatna revizija postojećih propisa i pravila koja se odnose na izborno zakonodavstvo i referendum te bi se tako unaprijedio pravni i institucionalni okvir . Radne skupine u kojima su zaposlenici GONG-a, članovi Vijeća GONG-a te pravni i politološki stručnjaci prof. dr. Robert Podoljnjak, dr. Boško Picula, dr .Zdravko Petak, dr . Goran Čular, prof.dr. Berto Šalaj, prof.dr. Nenad Zakošek, dr.Dragan Bagić, prof. dr. Gordana Vilović, te novinari Neven Šantić i Luka Brailo radile su tijekom 2012. i 2013. na novom modelu izbornog zakona.
PRIJEDLOZI GONG-a – ukratko
GONG je Vladi uputio prijedloge koje bi Vlada trebala ostvariti do kraja mandata.
U dokumentu je detaljno objašnjena i argumentirana problematika s
preporukama za poboljšanje izbornog procesa. Evo tih prijedloga:
1. Prioritetna pitanja izmjene referendumskog pravnog okvira uključuju mogućnost
ograničenja pitanja koja je moguće postaviti na referendumu; postotak potrebnih prikupljenih
potpisa te vrijeme i mjesto (način) prikupljanja, kao i potreban kvorum za donošenje odluke
na referendumu. Ova pitanja treba promatrati kao međusobno ovisna te tražiti ravnotežu
između nekoliko predloženih opcija. U svakoj od ovih opcija, nova pravila trebala bi ići
u pravcu lakšeg pokretanja državnog referenduma od strane građanskih inicijativa, uz,
primjerice, uvjet prikupljanja 5% potpisa (cca. 200 000) birača, prikupljenih u roku od
30 dana, umjesto dosadašnjih 10% potpisa (cca. 450 000) prikupljenih u roku od 15 dana. Za
pokretanje lokalnog referenduma potrebno je smanjiti potreban broj potpisa na 10 %.
2. Potrebno je propisati zabranu kandidiranja osoba osuđenih za specifična teška
kaznena djela do isteka perioda rehabilitacije, budući je nacrt Zakona o pravnim
posljedicama osude proceduralnog karaktera te jasno ističe da se pravne posljedice osude
definiraju drugim zakonima - u ovom slučaju izbornim zakonom. Prijedlog bi bio da se
propiše zabrana kandidiranja osoba osuđenih za ratne zločine, zločine protiv čovječnosti,
zloupotrebu položaja i ovlasti, gospodarskog kriminala i ratnog profiterstva do isteka perioda
rehabilitacije.
3. Granice budućih izbornih jedinica trebaju pratiti administrativno – teritorijalni ustroj u
smislu spajanja pojedinih županija uvažavajući temeljne odredbe o jednakosti biračkog prava
i jednakosti glasa što bi bilo optimalno rješenje. GONG predlaže 6 izbornih jedinica. U tom
slučaju veličina izbornih jedinica ne mora biti ista u smislu broja mandata, tj. u pojedinim
izbornim jedinicama može se birati različit broj zastupnika. Primjerice, u nekoj izbornoj
jedinici može se birati 15 zastupnika, a u drugoj 25, ovisno o broju birača ili broju stanovnika
u pojedinoj izbornoj jedinici i ukupnom broju zastupnika u Saboru.
4. GONG se zalaže za uvođenje preferencijalnog glasanja, tj. za uvođenje zatvorenih
neblokiranih listi, što bi značilo da izborni model ostaje u potpunosti isti, uz nadogradnju
opcije izražavanja preferencija. Ovog trenutka u Hrvatskoj postoje zatvorene blokirane liste,
koje dakle omogućuju biraču odabir samo jedne liste, bez ikakvog utjecaja na redoslijed
odabira kandidata s liste. Zatvorene neblokirane liste podrazumijevale bi mogućnost da birač
svoje preferencije raspodjeljuje između kandidata unutar samo jedne izborne liste.
5. U cilju povećanja transparentnosti, lakše dostupnosti podataka o donacijama i donatorima
političkih stranaka te kasnijeg eventualnog otkrivanja koruptivnih radnji kao posljedica veza
između donatora i pojedinih odluka vladajućih, potrebno je uspostaviti jedinstvenu lako
pretraživu bazu podataka o donacijama primljenim tijekom godine, donatorima i
financijskim izvještajima. Optimalno rješenje koji bi se trebalo regulirati daljnjim izmjenama
Zakona bi bilo uspostavljanje službene online aplikacije u koju bi kandidati i stranke
izravno unosili svoje financijske izvještaje u digitalnom formatu te bi time bila moguća automatska obrada i
korištenje podataka iz financijskih izvještaja.
6.Potreba za profesionalizacijom tijela za provedbu izbora - potrebno se vratiti na originalnu zamisao o sustavu DIP-a od šest članova prema Zakonu o Državnom izbornom povjerenstvu iz 2006. uvećanom za još tri člana umjesto sudaca (ukupno devet članova kao isada) .U stalni sastav potrebno je imenovati i nekoliko osoba i drugih relevantnih struka ( politologija, sociologija, ekonomija, novinarstvo, informatika), što je u skladu s preporukama Venecijanske KOomisije Vijeća Europe, budući da izbori nisu isključivo pravno pitanje, već se dotiću i mnogih drugih struka koje mogu doprinijeti razumijevanju izbornog procesa.Proces profesionalizacije izborne administracije potrebno je operacionalizirati na nižim razinama, odnosno na razinama izbornih povjerenstava ( izbornih jedinica, županija, gradova i općina), kao i prilikom formiranja biračkih odbora. GONG predlaže model kojim će se
ujednačiti broj članova izbornih tijela i provesti njihova profesionalizacija. Niža tijela trebaju
imenovati stalna izborna tijela na sličan način kao što je to DIP određeni broj godina, ali plaću
za svoj rad trebaju primati putem dnevnica samo kad rade u vrijeme izbora.
7. Predlaže se uvođenje prikupljanja potpisa kao uvjet za kandidiranje za sve izborne
liste – stranačke, koalicijske i liste grupe birača, a temelj za određivanje broja potpisa može
biti različit u pojedinoj izbornoj jedinici ukoliko se usvoji prijedlog o različitim veličinama
izbornih jedinica.
Dodatno, zbog velikog broja političkih stranaka koje realno ne djeluju, potrebno je dosljedno
provoditi Zakon o političkim strankama, primjerice da se politička stranka briše iz registra
nakon što se utvrdi da se ne poštuju rokovi utvrđeni statutom za održavanje skupa najviše
upravnog tijela, a sjednica nije održana.
8. Produžavanja rokova za podnošenje prigovora i žalbi, ali i donošenja odluka povodom
tih žalbi, na vremenski rok od 3 do 5 dana. Pravo podnošenja prigovora i žalbe treba biti
omogućeno što širem krugu izbornih subjekata - svakome biraču i svakome kandidatu,
s time da biraču treba biti omogućeno podnošenje prigovora u pogledu kršenja njegovih
biračkih prava dok na rezultat izbora pravo podnošenja prigovora i žalbe trebaju imati samo
kandidati. Žalbeni postupak mora biti sudbene naravi obzirom da se moraju štiti prava
izbornih sudionika kao stranaka u postupku.
9. U cilju kvalitetnijeg medijskog predstavljanja kandidata i stranaka na parlamentarnim,
europskim i predsjedničkim izborima GONG preporučuje poštivanje načela proporcionalne
jednakosti, tj. pristup i zastupljenost kandidata u javnim i privatnim medijima osigurava se
razmjerno potpori biračkog tijela koju imaju kandidat ili njegova politička stranka sukladno
relevantnim istraživanjima javnog mnijenja.
U dokumentu NOVO IZBORNO ZAKONODAVSTVO 2014. koji ima 44 stranice detaljno je objašnjena i argumentirana problematika s preporukama za poboljšanje izbornog procesa.
Dokument je na linku : http://gong.hr/media/uploads/gong_-_novo_izborno_zakonodavstvo,_za_web.pdf .
ZA ŠTO REFERENDUM ?
Građanska inicijativa „U ime obitelji“ za promjenu izbornog zakona krenula je s referendumom. Referendum je počeo 21. rujna i trajati će do 5. listopada, a već 27. rujna „ U ime obitelji“ je istakla podatak da je prikupila više od 150.000 potpisa građana u RH koji su za novi izborni sustav.
U letku koji je namijenjen zainteresiranim građanima istaknuto je da stavljanjem potpisa na referendumsku listu –osoba se opredjeljuje za biranje imenom i prezimenom onog saborskog zastupnika koji će ući u saziv Hrvatskog Sabora, za pravedniju zastupljenost birača spuštanjem izbornog praga s 5% na 3% i smanjenjem broja izbornih jedinica, ujednačavanjem vrijednosti glasova birača gdje će biranje zastupnika biti razmjerno broju birača u pojedinoj izbornoj jedinici, te za zabranu zajedničkih kandidacijskih lista više stranaka.
"U ime obitelji" kako navodi na letku, želi bitne promjene izbornog zakona već za prve parlamentarne izbore 2015. godine,
Post je objavljen 28.09.2014. u 10:59 sati.