Zašto naziv „Probranice“?
Ideju mi je dala istoimena emisija na trećem programu HR koja se emitira od 1993. godine donosi najnovije snimke inozemnih izdavača, uz stručnu recenziju autora.
Kako nisam stručnjak za glazbu (to od mene radi punoooo bolje cijenjeni Branimir Pofuk) odlučih da pod tim naslovom povremeno donosim kratke, humorom/satirom/cinizmom obojene, osvrte na najnovije bisere našeg (i svjetskog) društveno-političko-gospodarskog bespuća. Pa krenimo.
ORaH (čitaj Mirela Holly) na ljestvici popularnosti prestigao SDP (čitaj Zoran Milanović). Pametnjakovići u SDP-u su zaključili da je to zato što se prvospomenuta stranka bori za tzv 'održivi razvoj' (ma što to značilo), pa odlučili da i oni krenu istim putem. I evo što su, prema vijestima što ih donose naša sredstva informiranja, iskemijali.
Od jeseni bi na snazi trebala biti nova regulativa koja će utvrđivati naknade na emisije CO2 koje se plaćaju pri registraciji vozila. Naknada će se obračunavati sukladno stvarnoj razini onečišćenja – tko više onečišćuje, više i plaća. Novi obračun temeljit će se na emisiji ugljikova dioksida i broju prijeđenih kilometara, što dosad nije bio slučaj i zbog čega su i mali i veliki zagađivači plaćali gotovo isto.
Naknada se dosad obračunavala prema kategoriji vozila, vrsti i snazi motora, starosti vozila. Novi izračun odnosit će se na vozila kategorije M1 (osobna vozila do najviše osam sjedala), koja čine 76% broja registriranih vozila u RH. Iz Ministarstva ističu da se nije diralo u ekološke naknade za gospodarska vozila jer se nije željelo dodatno pogoršavati tržišnu poziciju prijevoznika.
Procjenjuje se da će prema novom obračunu 52 posto vlasnika automobila plaćati manje naknade, a koje su sada gotovo jednake za sva osobna vozila i prosječno su oko 90 kuna. Intencija je Ministarstva da utvrdi pravedniji način naplate posebne naknade za okoliš za vozila na motorni pogon.
Promotrimo stvar malo iz drugog ugla.
Kaže se: „naknada će se obračunavati sukladno stvarnoj razini onečišćenja“.
Pitanje: kojom će se metodom određivati stvarna razina onečišćenja (dakle onečišćenje tijekom vožnje kroz godinu dana) kad je opće poznato da emisija CO2 nije neka konstantna veličina. Ona ovisi o načinu vožnje, da li se radi o gradskoj, lokalnoj ili vožnji na autocesti, da li je motor hladan ili je postigao radnu temperaturu, o vremenu za vrijeme vožnje, održavanju motora, kvaliteti goriva, etc. Podaci dobiveni na tehničkom pregledu (ili ne daj bože temeljem tvorničke deklaracije) su sve samo ne vjerodostojne veličine temeljem koje bi se mogla određivati stvarna razina onečišćenja.
Kaže se: „novi obračun temeljit će se i (na) broju prijeđenih kilometara.“
Obzirom na snalažljivost našeg naroda ovom odlukom će posebno biti zadovoljni automehaničari. Zašto? Pogodite sami da me netko ne bi optužio da već u startu opstruiram 'genijalnu' odluku naše vlade.
Kaže se: „novi izračun odnosit će se na vozila kategorije M1 (osobna vozila do najviše osam sjedala), koja čine 76% broja registriranih vozila u RH. (…) nije (se) diralo u ekološke naknade za gospodarska vozila jer se nije željelo dodatno pogoršavati tržišnu poziciju prijevoznika.“
Pitanje: ako je cilj novih propisa zaštita okoliša (u skladu s održivim razvojem M.H.) zašto se onda izuzimaju gospodarska vozila koja mnogostruko više zagađuju okolinu od onih kategorije M1? Floskula o pogoršavanju tržišne pozicije povezivati s jednom tako važnom stvari kao što je očuvanje okoliša za mene je deplasirana. Ili pak je to možebitno jedan (posebni) oblik 'održivog razvoja' (kojem je, po mojem mišljenju dosta sklona i njegova glavna zagovornica).
Kaže se: „procjenjuje se da će prema novom obračunu 52 posto vlasnika automobila plaćati manje naknade“.
Ako nova odluka o naknadama zahvaća 76% vlasnika vozila (kategorije M1) i ako se procjenjuje da će od njih 52% plaćati manju naknadu (ne kaže se zašto; da li zbog smanjene emisije CO2 ili manje prijeđenih kilometara), a ne odnosi se na gospodarska vozila, onda ispada da se cijela ta fertutma provodi zbog 0,39% vlasnika vozila koji će plaćati više (koliko? ne zna se).
Iz svega ovoga meni ostaje otvoreno pitanje: sprovodi li se ova akcija zaista zbog očuvanja okoliša ili pak je negdje ipak skriven drugi razlog: „namet na vilajet“ bez obzira na sve demagoške floskule o tome kako će samo 0,39% vlasnika vozila plaćati veće naknade.
Eto kako naša vlada zamišlja doprinos zaštiti okoliša!
Post je objavljen 27.09.2014. u 19:45 sati.