Studenti Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu upisali su se u povijest. Hrvatski tim po prvi put se penjao na postolje prestižnog natjecanja Formule Student.
FSB Racing Team na utrci Silverstone 2014, Velika Britanija
Ekipa koju vidite na slici sam je rub oštrice budućih hrvatskih inženjera po pitanju automobila i automobilske industrije. Ovo je nova generacija koja izlazi iz rasadnika automobilskih inženjera - momčadi Formule Student. Ujedno je i najuspješnija generacija do sada. Ovo su članovi FSB Racing Teama iz Zagreba koji su sami konstruirali, razvili i napravili mali trkaći bolid, s njime se otisnuli u Englesku, obračunali se sa 110 momčadi iz cijelog svijeta i ušli u 10 najboljih na svijetu. Usput su uzeli 3. mjesto u najzahtjevnijoj kategoriji.
Što je Formula Student?
Formula Student je studentsko natjecanje budućih inženjera koje se godišnje održava po cijelome svijetu. Glavno, najprestižnije natjecanje je ono u Valikoj Britaniji na Silverstoneu, a sve je započelo 1978. u SAD-u. Princip je jednostavan, studentski timovi iz cijeloga svijeta osmišljavaju, konstruiraju, izrađuju i razvijaji maleni bolid jednosjed s kojim pristupaju na natjecanje. Projekt izrade bolida ocjenjuje se po više kriterija od strane međunarodne institucije strojarskih inženjera (IMechE), a po pravilniku Formule SAE. Natjecateljski tim sačinjavaju studenti i jedan predstavnik profesora. Potpuno pojednostavljeno, radi se bolid u zadanim minimalnim dimenzijama i sigurnosnim zahtjevima. Smije imati četverotaktni motor maksimalne zapremnine 610 cm3 s restriktorom na usisu od 20 mm. Postoje razne klase ovisno o gorivu koje se koristi (alternativna goriva, benzin,alkohol) ali i klasa električnih bolida. Uz sve to projekt mora zadovoljiti uvijet troškovnika koji također ima svoja ograničenja što znači da ne može (u teoriji) pobijediti tim s najviše novaca.
Ocjenjivanje
Projekti se ocjenjuju u dvije glavne podjele: statički i dinamički. Pod statičke elemente spada ocjenjivanje: konstruiranje, cijene i isplativost, poslovna prezentacija, tehnička inspekcija (sigurnost, buka, curenje tekućine, kočnice …). Najzanimljivije je dakako - dinamički dio: staza "osmice", sprint slalom od 1 km, ubrzanje na 75 m i najteži dio - utrka izdržljivosti od 22 km uz mjerenje potrošnje goriva. Za svaki dio natjecanja prikupljaju se bodovi, maksimalni broj bodova je 1000.
Predrasude
Na papiru to sve djeluje jednostavno i smiješno. No za primjer, utrka od 22 km vozi se na stazi na kojoj gotova da i nema dugih ravnih dijelova, jer je sačinjena od umjetnih šikana. Maksimalna brzina rijetko prijeđe 100 kn/h, ali jedan krug može imati i preko 30 zavoja. Računate li pri tom da ovi bolidi razvijaju nerijetko preko 1 g u zavoju, govorimo o iznimno fizički napornom zadatku za vozača.
FSB Racing Team
Prvi hrvatski Formula Student tim nastao je 2004. godine na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu. Kroz godine brojao je oko 115 studenata koji su se generacijski izmjenjivali kako bi tko diplomirao. Unutar par godina pridružili su im se i studenti Fakulteta elektrotehnike i računarstva. Boreći se s gomilom zadataka i problema kroz godine, od onih najmanjih - konstruktorskih, do onih najčešćih - financijskih, do sada su izradili 4 bolida. Sva četiri zvali su se imenima plemenitih hrvatskih životinja: Kuna (2006.), Ris (2007.), Likos (2010.) te Arctos (2014.).
FSB Racing Team
FSB - RT 04 Arctos
Ovogodišnji bolid rezultat je evolucije bolida Likos, koji je poslužio kao baza, naime, timovi ne moraju svake godine raditi novi bolid, već mogu unaprijediti stari. Arctos je dobio ime po mrkom medvjedu, ali mora mu se priznati da je osim imena poprimio i agresivan stav prema nemani. Ispod karbonskog oklopa krije se čelična cijevna šasija u koju je uglavljen motor motocikla Honda CBR 600 RR. Prema pravilniku, motoru su smanjene performanse (restriktor 20 mm) što je dalo snagu od oko 76 kW (oko 100 KS) i 80 Nm. Ipak, radi se o bolidu mase svega 237 kg, pa ubrzanje do 100 km/h iznosi 3,5 sekunde. Dovoljno da posrami mnogobrojne skupocjene automobile. "U odnosu na prošlu godinu promijenili smo ispušni sustav s kojim smo dobili oko 7,6 kW (10 KS), a uspjeli smo i skinuti i 20 kg mase. Ali preko 70 % bolida je novo, mogli smo se komotno prijaviti u klasu novih bolida. Nismo htjeli" - kaže Domagoj Bolfan, šef FSB Racing Teama.
Svako svoje, svi sve
Uz preinake na motoru i ovjesu, velika novost bio je i aerodinamički paket kojim se pozabavio Andrija Buljac. "Dobili smo oko 50 kg aerodinamičkog potiska na 60 km/h" - kaže naslonjen na stražnje krilo. "Ovdje iza je bio nered od strujanja, pa smo stavili dodatne usmjerivače u difuzor i naprijed usisnike kako bi potjerali što više zraka ispod auta. Velika brzina strujanja daje niski tlak, što bolid dodatno lijepi za zemlju". Andrija se poigrao sa simulacijama strujanja zraka oko bolida i aerodinamika mu je uža specijalnost. Osim njega, kroz projekt su se za svoje grane opredijelili i ostali. Za primjer, Tin Petričušić se prihvatio motora, Adam Azenić ovjesa, dio tima uhvatio se u koštac s karbonom, ali kad treba zapeti, svi rade sve.
Među dečkima u timu ima i cura. Sandra Vukelić držala je prezentaciju troškovnika pred strogim sucima, a budno oko marketinga i odnosa s javnošću i dalje vodi Daria Arežina. Mentori ekipe su doc.dr.sc. Darko Kozarac - voditelj Katedre za motore i vozila FSB-a i prof.dr.sc. Zoran Lulić - profesor na istoj Katedri.
U Engleskoj nema muljanja
Strogi suci na natjecanju u Silverstoneu mahom su iskusni inženjeri s dugim radnim iskustvom u razno raznim trkaćim timovima (Lotus, McLaren, BAR) i autoindustriji. Ništa im ne promakne i ne trpe muljanje. Nije rijetkost da timovi dođu na natjecanje i ne prođu tehnički pregled te se vrate kući pokisli. "Tehnički pregled iznimno je strog na svim natjecanjima. Bili smo u Njemačkoj i Mađarskoj prošle godine. Posebno sam bio zadovoljan kad smo ove godine tehnički prošli iz prve i bez ikakvih poteškoća, što uspije samo malom broju timova. Bio je to odličan znak već na samom početku" - kaže Domagoj.
Tehnički pregled
Tehnički pregled je ulaznica na dinamički dio natjecanja. No FSB Racing Team briljirao je upravo na najtežem dijelu - statičkom ocjenjivanju, preciznije na izvještaju troškovnika. Ovo je područje gdje je siva zona i gdje bogati timovi najviše muljaju. Potrebno je prikazati isplativost bolida za tržišnu utakmicu kada bi projekt prodavali tvrtki koja bi bolide proizvodila i prodavala. FSB Racing Team uhvatio je 3. mjesto. Budući se ubraja u timove s najmanjim budžetom, mora im se priznati da su napravili zaista odličan posao.
Utrka
Na utrci ubrzanja bili su 16. s vremenom od 4,312 sekundi na 75 metara. Samo za usporedbu, najbrže vrijeme imao je tim iz ETH Zurich s vremenom 3,439 sekundi, no radilo se o bolidu na struju. Električni bolidi sve su popularniji i ujedno najbrži zbog male mase, trenutne snage i momenta ali i nedorečenog pravilnika. Prvih je 7 bolida u ovoj disciplini bilo na baterije. Na sprint utrci je Arctos u cilj ušao 17. uz 4 srušena čunja koji su im donijeli teške kaznene sekunde. "Da, krila su odličan i impresivan dodatak, ali na žalost, nose i svoju manu, s prednjim smo spojlerom često rušili čunjeve" - kaže Tomislav Srbljinović, jedan od vozača i rukovoditelj tima.
Na najtežem dijelu dinamičkog natjecanja, u utrci izdržljivosti, zagrebačka se ekipa držala iznimno visoko. Jedno vrijeme su čak i vodili. Na žalost, na kraju su im se pribrojale kaznene sekunde za porušene čunjeve, njih čak 38. Nitko ispred njih nije rušio više od 20, što samo dokazuje da FSB Racing Team ima brz i pouzdan bolid.
Na zasluženi odmor
"Ovo je do sada najbolji rezultat FSB Racing Teama u 10-godišnjoj povijesti tima i prvo postolje - 3. mjesto iz cost report-a. Iza nas su neprospavane noći i mjeseci rada, ali upravo se svaka minuta isplatila u potpunosti", izjavio je Domagoj Boffan. Upitan za planove za budućnost slegnuo je ramenima uz smiješak "Sad na odmor i onda u rujnu idemo opet u Buzet voziti malo za punliku. Što se projekta tiče, tu smo tanki. Fali nova generacija da nastavi gdje smo stali. Većina nas završava studije, a nemamo kome prepustiti projekt. Ndam se da će se netko prepoznati u ovom projektu, nama je zaista puno dao." A dao je i mnogima prije. Samo za primjer, u naistaknutijoj tvrtki vezanoj za automobilsku industriju u Hrvatskoj, RIMAC Automobili, zaposleno je troje koji su se zarazili automobilskim inženjerstvom u garaži FSB Racing Teama, a mnogi suradnici na projeku sada rade upravo CONCEPT 1, prvom električnom hiper automobilu. I ostali članovi FSB Racing Teama danas su na neki način vezani za automobilsku industriju. Ovaj projekt se razvio u svijetlu točku budućnosti domaćih inženjera. Nadamo se da je to tek početak priče.