Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/artor

Marketing

Par zabluda vezanih uz poslovanje HŽ Carga

• Veliki potencijal prijevozničkog tržišta u Hrvatskoj
Često se govori da će strani i privatni željeznički prijevoznici preuzeti sav posao HŽ Cargu jer on nije sposoban za tržišni nastup. Da je to istinito, već bi tu prijevoznici bili koji bi preuzeli tržište. No u Hrvatskoj prijevozno tržište još nije ni približno uređeno i zato je HŽ Cargo potreban istim tim prijevoznicima. To govori o tome da budućnost HŽ Carga ne ovisi samo o njihovoj sposobnosti, nego i vanjskim čimbenicima.

• Strani i privatni željeznički prijevoznici konkurencija su HŽ Cargu
Većina željezničkih prijevoznika u svojem vlasništvu u Hrvatskoj ima poduzeća za organizaciju prijevoza i špediciju. Ta poduzeća ključni su korisnici usluga HŽ Carga, a ne konkurencija. Pri tome ne treba zaboraviti na to da je Hrvatska tranzitna zemlja, pri čemu HŽ Cargo nije ni na početku ni na kraju prijevoznih tokova. Udio tranzitnog rada u HŽ Cargu iznosi više od 80% u ukupnom prometu stoga će upravo odnos prema prijevoznicima u velikoj mjeri odrediti budućnost HŽ Carga.

• Za HŽ Cargo najvažniji je X. koridor
Dugi niz godina najvažniji prijevozi roba išli su X. koridorom. Nakon završetka Domovinskog rata najveći dio aktivnosti Hrvatskih željeznica usmjeravao se na oporavak tog koridora. Na X. koridoru HŽ Cargo isključivo posluje kao tranzitni prijevoznik, čime se ograničava povećanje prihoda. Danas je mnogo važnije pozicionirati se na relaciji Rijeka – Zagreb – Budimpešta i relacijama iz Bosne i Hercegovine prema zemljama Europske unije. Na tim relacijama drugi prijevoznici ili nemaju ili imaju manje konkurentnu alternativu (kao npr. relacija Rijeka – Ljubljana).

• Najveći problem HŽ Carga prodajna je funkcija s izmišljenim radnim mjestima
Zadnjih dana mediji su prenosili neobične nazive radnih mjesta s visokim plaćama u HŽ Cargu. Kada se novom organizacijom ukinu ta izmišljena radna mjesta u Prodaji HŽ Carga, ništa se osobito neće promijeniti. Problem je u zastarjelom pristupu u kojemu se čeka da se prijevoznici sami jave. Na marketinške aktivnosti gleda se samo kao na dijeljenje rokovnika i kalendara ili u boljem slučaju boce vina ili kravate. Bez uvođenja suvremenog marketinga nema unaprjeđenja prodajne funkcije HŽ Carga, a marketing je trenutačno u HŽ Cargu potpuno ugašen.

• Izvršni radnici imaju veliko stručno znanje
Iako je zakonskim odredbama propisano obvezno redovito i izvanredno poučavanje izvršnih radnika, ono se samo formalno provodi ili se uopće ne provodi. Osim sigurnosnog aspekta sve evidentnije je usko specijalizirano znanje izvršnih radnika - strojovođa i pregledača vagona. Prije osmišljavanja kvalitetne organizacije HŽ Carga potrebno je izraditi pregled potrebnih aktivnosti i znanja, nakon čega treba utvrditi što od tih znanja imaju postojeći radnici. Nakon toga moguće je početi sa sistematiziranjem radnih mjesta.

• HŽ Cargo profilirao se na tržištu kao siguran i ekološki prihvatljiv prijevoznik
Željeznički promet tradicionalno se prepoznaje kao siguran i ekološki prihvatljiv, što ne znači da se to odnosi i na HŽ Cargo. U zadnjih par godina HŽ Cargo bio je jedan od sudionika željezničkih nesreća u kojima se istraga minimizirala i prikrivala. Isto tako, danas dizelske lokomotive vuku teretne vlakove na prugama s kontaktnom mrežom. Bez uspostave suvremenih sustava upravljanja sigurnošću i okolišem ne može se govoriti o HŽ Cargu kao sigurnom i ekološki prihvatljivom prijevozniku.

• Buduća ulaganja u željeznicu dovoljna su da HŽ Cargo ima svoje mjesto na tržištu
Željeznički promet u Europskoj uniji ima budućnost što daje nadu i optimizam za poslovanje HŽ Carga. Pokazatelji rada HŽ Carga sve su lošiji. Poduzeće sve brže ide prema stečaju i prestanku poslovanja. Danas je važno prepoznati djelatnosti koje obavlja HŽ Cargo. Te djelatnosti jednim dijelom mogu preuzeti drugi željeznički prijevoznici, ali najvećim dijelom mogla bi ih preuzeti HŽ Infrastruktura. Menadžment HŽ Carga stoga skrštenih ruku ne bi smio čekati buduća događanja već razviti strategije za moguće scenarije. Inače će još mnogo radnika biti višak, a sve manje prijevoza roba željeznicom.

• Radnici su najveći teret poslovanja HŽ Carga
Zadnje najave oko smanjenja više od tisuću radnika čije će otpuštanje biti slamka spasa za opstanak HŽ Carga samo su još jedna zabluda. Osim smanjenja prihoda zbog zanemarivanja korisnika prijevoznih usluga, HŽ Carga ima izrazito veliki problem s visokim troškovima proizvodnih funkcija kojima uopće ne upravlja. Troškovi radne snage nisu najveći problem HŽ Carga, a „poštimavanje“ poslovnih rezultata može kratkoročno sakriti neučinkovitost, ali dugoročno izaziva neželjeni kraj HŽ Carga. Sustavno upravljanje troškovima HŽ Carga još je jedan od preduvjeta za njegovo restrukturiranje i osposobljavanje za tržišni nastup.


Post je objavljen 25.06.2014. u 18:24 sati.