Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/mcind

Marketing

Uz dvorce i rijeke

Na putu iz Rijeke za Karlovac dijelom po staroj Lujzijani i Karolini i dalje prema Žumberku prolazi se kraj zanimljiviljih dvoraca i preko nekoliko rijeka. Prvo sam posjetio dvorac Novigrad na Dobri, čiji se nastanak pripisuje vremenu oko 14. stoljeća, kad je dospio u posjed krčkih knezova Frankopana, u čijem je vlasništvu do njihove propasti 1671. godine, kada je tragično završila poznata urota Zrinsko-Franskopanska i preuzima dvorce austrijska komora.

Dok stara Lujzijana skreće prema Netretiću, ne prelazim rijeku Dobru kod mjesta Jarče Polje kuda nastavlja nova trasa Lujzijane prema karlovcu nego Karolinom lijevo krećem prema starom dvoru Novigradu, gdje prelazim Dobru preko kamenog mosta iz XVIII st. i dolazim pred dvorac Novigrad koji se obnavlja. Ne preporuča se šetnja cijelim dvorcem, samo po kuli uređenoj kao vidikovac (bila je i dobra zaštita od kiše koja je povremeno padala).





Lujzinska cesta ( Lujzijana ili Via Ludovicea) spaja Karlovac s Rijekom i u ono doba bila je jedna od najmodernijih cesta u Europi.. Bila je duga je 141 km, građena od 1803. do 1811. i išla je preko Grobničkog polja, Gornjeg Jelenja, Lokava (današnjeg Lokvarskog jezera), Delnica, Skrada, Stubice, Severina na Kupi, Netretića i Stativa. Duljina Lujzijane iznosila je 18 austrijskih milja (1 milja = 7,585 km) i bila je široka oko 6 m.
Karolina je izgrađena u prvoj polovici 18. stoljeća i prva je cestovna poveznica u Hrvatskoj između panonskoga i jadranskoga područja (od Karlovca do Bakra i Rijeke), duga 105,6 km. Prolazila je kroz mjesta Novigrad na Dobri, Bosiljevo, Vrbovsko, Ravna Gora, Mrkopalj, Fužine i Hreljin.


Za Žumberak nastavljam preko grada Ozlja gdje je još jedan zanimljiv dvorac, koji je također bio u vlasništvu Frankopana i Zrinskih.




U Ozlju prelazim preko rijeke Kupe sa pogledom na zanimljivu malu hidroelektranu Ozalj koja je u početku služila samo za javnu rasvjetu grada Karlovca, a potrošnja je bila besplatna. Munjara je puštena je pogon 18. kolovoza 1908. sa dvjema Francisovim turbinama, a grad Karlovac je, nakon Šibenika prvi u Hrvatskoj dobio ovakvu rasvjetu.


Nakon Krašića, u mjestu Strmac Pribićki obnavlja se nekadašnji biskupski dvor,


kraj kojeg je ova lijepa grkokatolička crkva




U Žumberku prelazim preko rijeke Kupčine gdje još ima ovakvih vodenica.


Kod mjesta Budinjak imali smo orijentacijsku utrku, a tokom dana je povremeno padala kiša.


Srećom, pred proglašenje je prestala. Osim za ovu utrku koju je organizirao OK Japetić bilo je i proglašenje svih orijentacijskih natjecanja za Kup Hrvatske za prošlu godinu.




U povratku prelazim rijeku Mrežnicu kod Duge Rese.


I penjem se do obližnjeg pl. doma na Vinici gdje mi pozirajju ovi psi od jednog planinara koji često dolazi ovdje. Kod ovog doma bit će krajem lipnja organizirani Dani planinara Hrvatske na kojima je uvijek zanimljivo. (uspio sam na suncu osušiti mokru robu i obuću sa Žumberka).


Pogled iza doma na grad Karlovac i Plešivicu i Okić iznad.


Kad već nisam uspio snimiti brzu srnu u šumi, evo za utjehu ova velika, ali bezopasna zmija.


Navraćam do starog dvorca u Severinu na Kupi


i ponovo preko Karoline uz dvorac u Staroj Sušici.


Lokvarsko jezero je potopilo dio Lujzinske ceste koja je premještena iznad Lokava.


Kameni most preko Dobre pod Novigradom, Novigrad i Ozalj nad Kupom.


Pogled na planinu Klek sa Vinice, kolaž sa sličicama uz Lujzijanu i dvorac Stara Sušica.


Na dolasku na Kvarner kod Gornjeg Jelenja bilo je puno ovih kitajbelovih pakujaca uz cestu.


DODATAK:
Obelisk na spajanju Karoline i Lujzijane u Karlovcu na Dubovcu.


Post je objavljen 09.06.2014. u 02:36 sati.