Trst svojim imenom budi u svima nama mnoštvo različitih asocijacija - nekad je, zajedno sa Grazom i Leibnitzom, bio simbol "zapada", potrošačkog društva, slobode ... a sada je obično tek prolazna postaja prema nekim zanimljivijim i zvučnim imenima kao što su Venecija, Milano ili Rim. No, Trst ima svojih čari, poznata putopisna izdavačka kuća Lonely planet proglasila je Trst jednim od najpotcjenjenijih svjetskih gradova. A jedna od tih potcijenjenih odnosno nedovoljno poznatih zanimljivosti je i dolina Val Rosandra koja se nalazi tik uz grad, a obuhvaća vrlo lijepu dolinu (zaštićenu kao prirodni rezervat) sa mnoštvo zanimljivih planinarskih staza i, ono što je meni ovoga puta bilo posebno zanimljivo, jednu od najatraktivnijih pješačko-biciklističkih staza koje sam ikad vidio!
(o tome kakve to sve veze ima sa Zagrebom čitajte na kraju ovog posta!)
Snimio: Vanja
Prije otprilike mjesec dana proveo sam jedan dan s biciklom u Trstu i okolici. Glavni razlog za taj moj posjet je upravo bila Val Rosandra, koju sam prije toga već dva puta posjetio sa gojzericama, a ovoga puta sam ju zaželio doživjeti sa biciklističkog sica. U čemu je štos takve privlačnosti Val Rosandre i te biciklističke staze?
Val Rosandra (na slovenskome dolina Glinščice) se nalazi na većinom slovenskom etničkom području, izvor rječice je u Sloveniji, nedaleko Kozine, a dalje ona prelazi u Italiju i teče po njenom tlu posljednja 2-3 kilometra sve do ušća u Jadran. Dolina se nalazi na dodiru vodonepropusnog flišnog tla i vodopropusnoga vapnenca i čini najsjeverniju točku flišnog pojasa koji se proteže kroz velik dio Istre i tu završava. Rječica je jedan od izuzetno rijetkih vodotoka na tom području i to su zapazili već i Rimljani koji su na njoj sagradili antički vodovod čiji se ostaci vide još i danas.
Toliko o prirodi ... a kad je riječ o stazi, ona vodi trasom nekadašnje željezničke pruge koja je bila u upotrebi od sredine 19. stoljeća sve do 60-tih godina prošlog stoljeća i spajala je Trst sa svojim zaleđem i dalje sa Ljubljanom i Bečom. Kasnije je sagrađena nova pruga (današnja veza preko Sežane i Ville Opicine) i ova stara je prepuštena zaboravu ... no, posljednjih godina je oživljena kao već spomenuta staza kojom je moguće doći sa slovenskog tla, iz Kozine, koja se nalazi na cca 450 m n/m, sve do Trsta, gotovo do njegovog centra ... i to serijom prekrasnih stjenovitih usjeka sa odličnim pogledom na okolicu, tunela, vijadukata ... promjene ambijenta, okoliša i vidika kroz tih 20-tak kilometara i cca sat vremena dugog spusta su veličanstvene i predstavljaju pravi užitak za svakog ljubitelja prirodnih zanimljivosti!
U prvome dijelu staza je nasipana sitnim šljunkom, no po ulasku na područje grada počinje asfaltirani dio (sa većinom odvojenim pješačkim i biciklističkim dijelom) kojim se stiže gotovo do samog gradskog centra, Piazza San Giacomo, koji po svom smještaju u tlocrtu grada odgovara npr Kvatriću. Na žalost, time se u principu završava sve što Trst može ponuditi biciklistima. Tu je još lijepo šetalište Viale XX settembre koja je pješačka zona po kojoj je vožnja dozvoljena i biciklistima te biciklistička staza uz morsku obalu u središnjem dijelu grada koja, na žalost, čim se izađe iz centra nestaje. Sve ostalo je prepušteno na milost i nemilost automobilistima, a problemi uključuju uske ulice, brzu vožnju, netoleranciju prema biciklistima (ipak, ne toliku kao u južnoj italiji) i tako redom. Jedan od problema je i ne baš sretno označavanje biciklističkih smjerova - npr biciklistička ruta trasom Parenzane, poznate uskotračne željeznice koje je vodila od Trsta do Poreča, vođena je na gradskom području najprometnijim cestama koje nemaju na nekim dijelovima ni pločnika. Zamislite si "ugodnu" vožnju npr Alejom Bologne - grozno!
Što se parkiranja bicikala tiče, tu je čak i Zagreb daleko ispred Trsta - u cijelome centru sam primijetio tek jedno malo i potpuno neadekvatno parkiralište za bicikle u pješačkoj zoni. Bicikala u gradu ima malo, vrlo malo, i zapravo sam ih velikom većinom sretao na stazi s početka teksta, izvan nje gotovo ništa.
Provezimo se sada stazom, od slovensko-talijanske granice sve do centra Trsta i mora!
Staza na slovenskom tlu, neposredno prije ulaska u Italiju. Snimio: Vanja
Točno sam na granici! Snimio: Vanja
Stara tabla zaostala u grmlju još iz doba Slobodnog teritorija Trsta! Snimio: Vanja
Napuštena željeznička stanica u blizini granice. Snimio: Vanja
Sad dolazi najljepši dio puta, urezan u padione Val Rosandre! Snimio: Vanja
Pogled u dolinu čijim dnom protiče potok (kojeg krasi i jedan 20-metarski slap)! Snimio: Vanja
Pogled unazad. Snimio: Vanja
Jedan od prvih tunela (od ukupno 6). Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Pogled sa vrha usjeka. Snimio: Vanja
Pogledi u dolinu i prema Trstu. Snimio: Vanja
Okoliš pomalo postaje smireniji ... Snimio: Vanja
Jedan od vijadukata ... Snimio: Vanja
Pogled sa vijadukta. Snimio: Vanja
U najdužem tunelu (cca 300 m) koji je osvijetljen svetiljkama sa senzorima. Snimio: Vanja
Od ovog mjesta staza postaje asfaltirana, ubrzo se nailazi na prve zgrade ... Snimio: Vanja
I u Trstu ima divljih vrtova ... Snimio: Vanja
Ovako izgleda profil staze u gradskom dijelu. Snimio: Vanja
Najljepši i jedan od najdužih mostova na trasi, već u gradskom dijelu. Snimio: Vanja
Pogled s mosta na predgrađa. Snimio: Vanja
Staza za San Giacomo je ova moja lijepa, no ova trasom Parenzane je potpuno bezvezna ... Snimio: Vanja
Najmoderniji objekat, moderni most preko važne prometnice. Snimio: Vanja
Informativni pano na početku staze kod trga San Giacomo. Snimio: Vanja
Početak staze sa gradske strane. Snimio: Vanja
Trg San Giacomo. Snimio: Vanja
Ovo više nije bycicle-friendly zona ... Snimio: Vanja
Šetalište u svom najljepšem dijelu ... Snimio: Vanja
Tako talijanski ... Snimio: Vanja
U obližnjem parku. Snimio: Vanja
Jedini (grozni) biciklistički parking u centru kojeg sam vidio. Snimio: Vanja
Trst kakvoga svi poznajemo ... Snimio: Vanja
Napokon i do mora! Snimio: Vanja
To je odmor ... Snimio: Vanja
Šetalište za sve generacije ... Snimio: Vanja
... i romantiku svakog trenutka. Snimio: Vanja
Pješačko-biciklistička staza uz more. Snimio: Vanja
Lijepa promenada, ali uz vrlo bučnu cestu Viaggo de Sant Andrea. Snimio: Vanja
Ovdje se gubi svaka romantika ... Snimio: Vanja
Eto mi ga na, tražio sam stazu trasom Parenzane, a dobio bučnu i smrdljivu prometnicu ... Snimio: Vanja
Na kraju - kakve to sve veze ima sa Zagrebom? Umjesto veličanstvene Val Rosandre i morskih vidika Zagreb ima malo manje spektakularnu, ali ipak lijepu Medvednicu i isto tako nešto manje spektakularnu, ali opet vrlo vrijednu napuštenu željezničku trasu "Samoborčeka" kojom bi se uz mala ulaganja mogla napraviti nešto manje atraktivna, ali opet vrlo vrijedna pješačko-biciklistička staza koja bi koristila "Samoborčekovu" trasu i omogućavala brzu vezu centra grada sa Kustošijom, Vrapčem, Gajnicama, Malešnicom i Španskom, Podsusedom i dalje, Samoborom i Zaprešićem ... Na toj trasi bi bilo minimalno doticaja sa automobilskim prometom, mogli bi se koristiti stari željeznički mostovi preko potoka, ali i najvažnijih cesta (Vrapčanske, Škorpikove) ... ukratko, vjerujem da bi vožnja tom stazom omogućavala ne samo najbržu biciklističku vezu od A (centra grada) do B (bilo kojeg mjesta na zapadu grada) već i poseban doživljaj ugodne vožnje kroz koridor odmaknut od najveće gužve koji omogućava zanimljive poglede i na gradske predjele i na Medvednicu.
O toj stazi koja je, čini mi se, izvediva bez previše intervencija u prostor i bez prevelikih investicija, pisat ću još u dogledno vrijeme! Evo nekoliko detalja sa te trase snimljenih prethodnih godina:
Trešnjevački dio staze između Selske ceste i Zagorske kojeg bi samo trebalo malko urediti. Snimio: Vanja
Most preko potoka Črnomerca kojeg bi se sigurno moglo upotrijebiti uz određene izmjene. Snimio: Vanja
Most preko pješačkog pothodnika kod Gospodske ulice kod Stenjevačke crkve - lijepi detalj koji se također može upotrijebiti. Snimio: Vanja
Ovako most izgleda odozgo. Snimio: Vanja
Ostaci mosta preko potoka Kustošaka kod Sokolske ulice. Snimio: Vanja
Već izgrađena lijepa staza na dijelu kod ž.st. Vrapče. Snimio: Vanja
Most preko pješačkog pothodnika kdo Dubravice. Snimio: Vanja
Zaista bi jedna takva staza bila prekrasan dar ne samo biciklistima već i svim zagrepčanima!