Tko god da je ikada objavljivao fotografije na nekom iole ozbiljnijem fotografskom portalu (Facebook to nije!), zasigurno je doživio da mu ispod fotografija drugi korisnici povremeno ostavljaju komentare.
No, zbog silne inflacije fotografa, foto-portali su uglavnom zatrpani fotografijama svih mogućih razina (ne)kvalitete, pa se tako ljudima u moru novih fotografija često uopće niti ne da trošiti vrijeme na komentiranje. Dosta su rijetki slučajevi da se ispod fotografija na takvim portalima ostavljaju smisleni komentari. Uglavnom se većina komentara koji se tamo mogu naći zapravo svodi na gluposti. Jedan smisleni komentar ispod fotografije vrijedi više nego kamion besmislenih gluposti. A uz to, svaki komentar zapravo uvelike pokazuje i kakav je sam mentalni sklop komentatora.
Osim toga, u nekim slučajevima, kada se komentatori upuste u nekakva opsežnija komentiranja, ima onih kojima značajno nedostaje takta. Općenito, imati takta znači imati vještinu kako nekome objasniti da je u krivu ili da je negdje pogriješio, bez da se od te osobe napravi neprijatelja ili budalu.
KAKO IZGLEDAJU GLUPI KOMENTARI?
Glupe i besmislene komentare se može ugrubo podjeliti na tri kategorije:
1. Paušalne površnosti
Ovakav način komentiranja uglavnom se svodi na jedno- ili dvosložne riječi, te emotikone ("smajliće"), i ne služe ničemu, jer ne daju nikakvu pravu povratnu informaciju o stvarnoj kvaliteti fotografije; bilo o samom kadru, bilo o tehničkoj izvedbi. Izražavaju uglavnom površne subjektivne doživljaje promatrača, i to uglavnom od onih koji su potrošili možda 2 seknunde da pogledaju sliku, i napisali nešto tek toliko da napišu nešto, samo da bi autor dobio dojam da mu je netko pogledao fotografiju.
Primjeri:
"Sviđam"
"Lajk",
"++++",
":-)"
isl.
2. Generalizam poslije bitke
Generalizam poslije bitke svodi se na pametovanje o tome što je trebalo učiniti i kako je trebalo učiniti, ali nakon što je to već učinjeno. U fotografskom smislu svodi se na pametovanja kako je ili čime je neku sliku trebalo snimiti "da bude bolja". Oni koji komentiraju na takav način često uopće ni ne znaju sve okolnosti snimanja i nastanka fotografije, već napamet daju neke svoje ideje koje su na licu mjesta možda čak bile i u potpunosti neizvedive pa zato i nisu izvedene (npr. zbog situacije u kojoj je snimano, raspoložive opreme isl).
Primjeri:
" To je trebalo snimati teleobjektivom...",
" Trebao si se progurati da dođeš bliže...",
" To je trebalo snimit po danu..."
isl.
3. Pljuvanje
Pljuvanje se svodi uglavnom ili na revno traženje grešaka na fotografijama ili na ad hominem omalovažavanje fotogafa. Većina onih traže greške, znaju naći grešku i reći (tj. napisati) da je nešto na slici loše, ili pak je kompletna slika (zbog neke greške) za baciti, ali ne znaju objasniti zbog čega je loše, odnosno kako ispraviti grešku. Isto tako postoje oni koji ostavljaju omalovažavajuće komentare koji se tiču samog fotografa, samo zbog osobnih nesimpatija prema fotografu i kako bi se na takav način mogli iživivljavati, pokušavajući sebe prepotentno prikazati kao sveznalicu, a autora kao neznalicu.
Primjeri:
"Daj si pogledaj slike na što liče."
"Svaka budala s mobitelom bi to bolje snimila."
"Ostavi se fotografije, i pusti da se njome bave ljudi koji znaju fotografirati"
isl.
KAKO BI SUVISLI I SMISLENI KOMENTAR TREBAO IZGLEDATI?
Suvisli komentar bi trebao dati autoru fotografije neku konkretnu povratnu informaciju o tome koliko je dobra ili loša fotografija. Ne treba to biti neakva vrlo detaljna analiza u obliku znanstvenog eseja, već je dovoljno napisati nekoliko rečenica, počevši od samog subjektivnog doživljanja, pa do analize kadra i tehničke izvedbe. Naravno, glavni preduvijet za to je malo bolje proučiti fotografiju, te malo intelektualnog rada da se doživljaj i zapažanja uobliče u smisleni komentar.
Primjeri:
"Ova slika mi se sviđa. Dobro uhvaćen tenutak. Dobra kompozicija. "
"Slika je ok, ali ti se glavni objekt u kadru sudara sa elementima iz pozadine pa ne dolazi baš do izražaja."
"Ovo mi se ne sviđa. Osim što je fotografija mutna i zrnata, teško je razlučiti što je zapravo glavni objekt snimanja, a i kadar visi."
itd...
Iako neki smatraju da ne treba pisati loše komentare (po sistemu "ako nemaš što lijepo za reći, nemoj uoće govoriti"), takav pristup je zaprravo najbolji recept da se ljudi umisle kako su najbolji, jer im se, valjda zbog straha od nekakvog povrijeđivanja ega, uskraćuju važne povratne informacije... Uostalom, ne kaže uzalud narodna poslovica "sama hvala niš ne valja".
Post je objavljen 02.03.2014. u 06:17 sati.