Iz pogona u Gornjem Milanovcu lani je izišlo 1,9 milijardi komada ambalaže, što je najbolji rezultat od osnutka. Dobar dio te ambalaže završava u Hrvatskoj
Rijetke su kompanije čije je ime postalo naziv za cijelu kategoriju proizvoda. Naraštaji djece odrastali su uz mlijeko u ambalaži od plastificiranog kartona i ne znajući da je tetrapak zapravo Tetra Pak . Osnovan u Lundu 1951. godine kao ispostava proizvođača kartonske ambalaže, švedski je ambalažni div do danas izrastao u multinacionalnu kompaniju koja zapošljava oko 23.000 ljudi i izvozi u 170 zemalja svijeta. Temelj njihova uspjeha bila je legendarna ambalaža za mlijeko u obliku piramide, čiji je nasljednik sredinom šezdesetih postao Tetra Brik , četvrtasta kutija od plastificiranog kartona, u koju se danas pakiraju mlijeko, sokovi, vino, rajčica, čak i maslinovo ulje. Tetra Pak je na području bivše Jugoslavije prve strojeve za pakiranje mlijeka isporučio 1963. godine tadašnjem Poljoprivrednom kombinatu Beograd , a otprilike u isto vrijeme i Agro-mljekarskom kombinatu iz Zagreba (današnji Dukat ) te Ljubljanskim mlekarnama u Sloveniji.
Ambalaža iz Šumadije
Danas ima 42 tvornice ambalaže u svijetu, a regiju Jugoistočne Europe pokriva iz pogona u Gornjem Milanovcu, šumadijskom gradiću stotinjak kilometara južno od Beograda. Riječ je o tvornici kupljenoj prije 15 godina od tamošnje tvrtke Ti-po plastika, koja je dotad proizvodila tetrapak po licenci. Na tržištima zemalja bivše Jugoslavije Tetra Pak je tako prisutan točno 50 godina, a iz pogona u Gornjem Milanovcu lani je izišlo 1,9 milijardi komada ambalaže, što je najbolji rezultat od osnutka tvornice. Dobar dio te ambalaže završava u Hrvatskoj, jer su kupci Tetra Paka, kako kaže direktor za Hrvatsku Zeljko Samodol, sve naše velike mljekare, Dukat, Vindija i Meggle, kao i neke manje, te proizvođači sokova i hrane poput Podravke, Maraske i Jamnice. Ukupno tvornica u Gornjem Milanovcu ima više od 200 kupaca, prodaje ambalažu u pedesetak zemalja svijeta, a čak 70 posto proizvodnje namijenjeno je izvozu.
"Sigurnost hrane i inovacije su u samoj biti našeg poslovanja od početka. Zajedno s našim kupcima i partnerima, domaćim i inozemnim, ponosni smo na naš doprinos razvoju i rastu industrije mlijeka i bezalkoholnih pića u ovoj regiji", ističe Ola Elmqvist , generalni direktor Tetra Paka Jugoistočna Europa .
Udvostručenje proizvodnje
U protekle dvije godine Tetra Pak je u Gornjem Milanovcu investirao osam milijuna eura, što je dovelo do udvostručenja kapaciteta proizvodnje. Dio ulaganja u zaštitu na radu vidljiv je već na prvi pogled, jer radnici nose posebne čepiće za uši, s obzirom na to da strojevi koji tiskanjem i rezanjem obrađuju između 600 i 1000 metara ambalaže u minuti proizvode veliku buku. Zajedno s lokalnom tvrtkom Brzan plast Tetra Pak je investirao i u pogon za reciklažu ambalaže za piće. Od reciklirane ambalaže proizvode se građevinske folije i plastične vreće .
Globalni Tetra Pak je u 2012. ostvario neto prihode od prodaje u iznosu od 11,16 milijardi eura, što je za 4,3 posto više nego u 2011. Velika većina prihoda, 9,87 milijardi eura, dolazi od proizvodnje ambalaže, a najveći rast švedska kompanija ostvarila je na Bliskom istoku i u subsaharskoj Africi. Od prodaje strojeva i opreme za punjenje tekućine Tetra Pak je upriho-dio 1,29 milijardi eura, uz dvoznamenkasti rast u Sjevernoj Europi, Aziji, SAD-u i subsaharskoj Africi. U cijelom svijetu isporučili su više od 173 milijarde komada ambalaže, u kojoj je pakirano više od 77 milijardi litara mlijeka, soka i ostalih proizvoda. Uz to, isporučili su 505 novih strojeva za pakiranje, 1971 jedinicu za obradu te 1721 komad distribucijske opreme. Tetra Pak trenutačno ima 42 proizvodna pogona za ambalažne materijale i zatvarače, 16 centara za tehničku edukaciju, osam tvornica za sastavljanje strojeva za punjenje te 11 pogona za istraživanje i razvoj diljem svijeta.
Bitka oko čepova
Najveći konkurenti Tetra Paka su norveški Elopak i švicarski SIG Combibloc, iako su im zapravo najveća tržišna prijetnja proizvođači jeftinije PET ambalaže. Njima se Tetra Pak odupire stalnim inovacijama, poput integriranih sustava obrade, pakiranja i skladištenja, te novim vrstama i veličinama ambalaže. Ključna praktična prednost PET ambalaže su čepovi, pa na tom području zadnjih nekoliko godina Tetra Pak uvodi najviše inovacija. Sve industrije ambalaže pod pritiskom su sve oštrijih propisa o zaštiti okoliša, pa se i Tetra Pak orijentira na biorazgradive materijale, pa tako proizvodi i zatvarače od biopolimera iz šećerne trske. Broj komada Tetra Pakove ambalaže sa zatvaračima od biopolimera prošle je godine porastao na 610 milijuna u usporedbi sa 80 milijuna 2011. godine.
Izvori: Privredni vjesnik 16. rujna 2013. Animated flags