Tipologija u konstruiranju priče o Isusu
Tipologija je postupak kojim se slaže nova priča na temelju neke starije, koja se drži "svetom pričom". Izmišljotina na izmišljotinu. Posvuda po Bibliji uporno se ponavljaju prepoznatljivi obrasci. Na neki način, uspostavljeni obrazac služi kao način uvjeravanja da je priča u skladu s prijašnjim pričama, i tako priskrbljuje prividnu božansku autentičnost novim pričama.
U Izlasku, mitološki Izraelićani iskušuju svog Boga: prvo traže u pustinji kruh, nakon čega nauče da "čovjek ne živi samo od kruha (Iz. 16). Drugi put, u Horebu, kada im je rečeno da "ne kušaju Jahvu" (Iz. 17). Treći put, kada prave zlatno tele na gori Sinaju (Iz. 32), uče da se "boje Gospodina i samo njemu služe". Lik Isusove kušnje dolaze od Sotone i preslikavaju Božje kušnje Izraelaca. Na prvu kušnju kruhom (Mat. 4,4) On odvraća: "Ne živi čovjek samo o kruhu, nego o svakoj riječi što izlazi iz Božjih usta." Na drugu (Mat. 4,7) lik Isus odvraća: "Ne iskušavaj Gospodina, Boga svojega!" A na treću: "Gospodinu, Bogu svom se klanjaj i njemu jedinom služi!"
(Mat. 4,10)
Uočite i ovu analogiju. Sotona je zauzeo mjesto Izraelaca, što je kršćanima bilo silno milo. Miroljubivi lik Isus ujedno ukida potrebu za ustancima i očekivanjem novoga Mesije, porez treba redovito plaćati rimskom caru, a vojska mora biti zadovoljna plaćom (reče im Isus: "...i budite zadovoljni svojom plaćom."). Nije niti čudo da je kršćanstvo ubrzo postalo službena religija Rimskog carstva.
Dakle ne radi se ni o kakvim povijesnim izvješćima o epohalnom susretu Isusa Krista i Sotone, nego o alegorijskoj konstrukciji radi prenošenja teoloških ideja, a koja je ustvari prepričavanje starih religijskih bajki u novome ruhu. Skoro sve u priči o Isusu preuzeto je iz Starog zavjeta. Da bi to prikrili, teolozi tvrde da su to "čudesno i nevjerojatno precizno ispunjena proročanstva", pa je to zapravo "veličanstven dokaz da je Bibliju objavio osobno Bog". Istina je mnogo banalnija. Dramolet o Isusu je kopiran iz starih spisa i vješto konstruiran za javno izvođenje.
Dio slagalice o Isusu | Odakle su to pisci pokupili iz Staroga Zavjeta |
---|---|
Anđeo navijestio Mariji i ona je začela po Duhu Svetomu | Navještenje Samsonova rođenja "A bijaše neki čovjek iz Sore, od Danova plemena, po imenu Manoah. Žena mu bila nerotkinja i nije imala djece. Toj se ženi ukaza Anđeo Jahvin i reče joj: 'Ti si neplodna i nisi rađala. Ali se odsad pazi: da ne piješ ni vina ni žestoka pića i da ne jedeš ništa nečisto. Jer, zatrudnjet ćeš, evo, i rodit ćeš sina. I neka mu britva ne prijeđe po glavi, jer će od majčine utrobe dijete biti Bogu posvećeno - bit će nazirej Božji i on će početi izbavljati Izraela iz ruke Filistejaca.' Tada reče Manoah Anđelu Jahvinu: 'Rado bismo te ustavili i pogostili jaretom.' Anđeo Jahvin nato će Manoahu: 'Sve da me i ustaviš, ja ne bih jeo tvoga jela; nego ako želiš žrtvovati paljenicu, prinesi je Jahvi.' Kada se poče dizati plamen sa žrtvenika k nebu, podiže se Anđeo Jahvin u tome plamenu. Kad to vidješe Manoah i njegova žena, padoše ničice. 'Zacijelo ćemo umrijeti', reče ženi, 'jer smo vidjeli Boga.' 'Da nas je htio usmrtiti', odgovori mu žena, 'ne bi iz naše ruke primio paljenice ni prinosa i ne bi nam dao da sve to vidimo niti da takvo što čujemo.' Žena rodi sina i nadjenu mu ime Samson." Suci 13, 2-24 |
Herodov pokolj nevine dječice (povijest to ne priznaje) "Vidjevši da su ga mudraci izigrali, Herod se silno rasrdi i posla poubijati sve dječake u Betlehemu i po svoj okolici, od dvije godine naniže - prema vremenu što ga razazna od mudraca. Tada se ispuni što je rečeno po proroku Jeremiji: U Rami se glas čuje, kuknjava i plač gorak: Rahela oplakuje sinove svoje i neće da se utješi jer više ih nema." Matej 2, 17-18 | No u starom zavjetu je potpuno drugačija situacija: Rahela oplakuje sinove koji su otišli, ali će se vratiti."Ovako govori Jahve: 'Čuj! U Rami se kukanje čuje i gorak plač: Rahela oplakuje sinove svoje, i neće da se utješi za djecom, jer njih više nema.' Ovako govori Jahve: 'Prestani kukati, otari suze u očima! Patnje će tvoje biti nagrađene: oni će se vratiti iz zemlje neprijateljske. Ima nade za tvoje potomstvo - riječ je Jahvina - sinovi tvoji vratit će se u svoj kraj.'" Jeremija 30, 15 Dakle radi se o Matejevoj podvali. |
Isus je Božji Sin - muški prvorođenac, a Jahve je njegov Otac "Sin uzvišeniji od anđela 1. Sin Božji Ta kome od anđela ikad reče: Ti si sin moj, danas te rodih; ili pak: Ja ću njemu biti otac, a on će meni biti sin. A opet, kad uvodi Prvorođenca u svijet, govori: Nek pred njim nice padnu svi anđeli Božji. Za anđele veli: Anđele čini vjetrovima, sluge svoje plamenom ognjenim, ali za Sina: ..." Hebrejima 1, 5-8 | "On će me zvati: 'Oče moj! Bože moj i hridi spasa mojega.' A ja ću ga prvorođencem učiniti, najvišim među kraljevima svijeta. Njemu ću sačuvati dovijeka naklonost svoju i Savez svoj vjeran. Njegovo ću potomstvo učiniti vječnim i prijestolje mu kao dan nebeski." Psalam 89, 20-28 |
Isus | Isus = je grčki oblik hebrejskog (starozavjetnog) imena Jošua (Jeschua - najveći biblijski svećenik/ratnik), koji je isto kao Jehoschua ili Joshua.'["The Greek form of a list of OT characters" (Theological Dictionary of the New Testament, 1968, V. III, 284 - see: 284-293 Drews; Robertson; etc.)] [195] |
Krist | Krist = je grčki prijevod hebrejske riječi za (starozavjetnog) Mesiju - Pomazanika (Kristos) Jošua je bio pomazanik - Krist - koji je naslijedio Mojsija. On je poveo narod u obećanu zemlju. Mojsije tamo nije smio ući. Kao što je Mojsije preteča Jošue pomazanika - Krista, zato je Ivan krstitelj navijestio Isusa Krista. Jošua mesija = Isus Krist. |
"Dođe i nastani se u gradu zvanu Nazaret - da se ispuni što je rečeno po prorocima: Zvat će se Nazarećanin. " Matej 2, 23 | "Jer, zatrudnjet ćeš, evo, i rodit ćeš sina. I neka mu britva ne prijeđe po glavi, jer će od majčine utrobe dijete biti Bogu posvećeno - bit će nazirej Božji i on će početi izbavljati Izraela iz ruke Filistejaca." 2 Kraljevi 4, 42-44 (nazarećanin "nađen" u prijevodu) |
Mesija će proslavit Galileju (uz Galilejsko more), narod će vidjeti veliku svjetlost. Skinut će teški jaram s ljudi "A čuvši da je Ivan predan, povuče se u Galileju. Ostavi Nazaret te ode i nastani se u Kafarnaumu, uz more, na području Zebulunovu i Naftalijevu da se ispuni što je rečeno po proroku Izaiji: Zemlja Zebulunova i zemlja Naftalijeva, Put uz more, s one strane Jordana, Galileja poganska - narod što je sjedio u tmini svjetlost vidje veliku; onima što mrkli kraj smrti obitavahu svjetlost jarka osvanu." Matej 4, 12 Ustvari, ovdje Isus postupa "kako bi ispunio" staro proročanstvo. Nije li to varanje? | "U prvo vrijeme on obescijeni zemlju Zebulunovu i zemlju Naftalijevu, al' u vrijeme posljednje on će proslaviti Put uz more, s one strane Jordana - Galileju pogansku. Narod koji je u tmini hodio svjetlost vidje veliku; one što mrklu zemlju obitavahu svjetlost jarka obasja. Ti si radost umnožio, uvećao veselje, i oni se pred tobom raduju kao što se ljudi raduju žetvi, k'o što kliču kad se dijeli plijen. Teški jaram njegov, prečku što mu pleća pritiskaše, šibu njegova goniča slomi kao u dan midjanski." Izaija 9, 1 |
Ribari ljudi "I prolazeći uz Galilejsko more, ugleda Šimuna i Andriju, brata Šimunova, gdje ribare na moru; bijahu ribari. I reče im Isus: 'Hajdete za mnom i učinit ću vas ribarima ljudi!' Oni odmah ostaviše mreže i pođoše za njim." Marko 1, 16 Svećenici vole naglašavati da "Biblija ništa ne uljepšava", pa ubrajaju u prilog tome skromne, neuke ribare iz zabačene provincije, koje je Isus sakupio oko sebe. Desno vidimo da je i taj detalj "upecan" u Starom zavjetu. Priča o Isusu je nastala kao alegorija na osnovu toga spisa i kasnije "dopunjavana". | Ribari love bezakonike "Evo, poslat ću mnoga ribara - riječ je Jahvina - koji će ih uloviti. A zatim ću dovesti mnoge lovce koji će ih goniti sa svih gora, i sa svih brežuljaka, i iz svih pećinskih rasjeklina." Jeremija 16, 16 Idu za njim: "Jehuu, unuka Nimšijeva, pomaži za kralja nad Izraelom! A Elišeja, sina Šafatova, iz Abel-Mehole, pomaži za proroka mjesto sebe!" ---- Na povratku naiđe na Elišeja, sina Šafatova, kad je upravo orao. Dvanaest jarmova imao je pred sobom, sam je bio kod dvanaestoga ---- Onda ustade, otide za Ilijom i postade mu sluga. |
12 odabranih - Isus (Jošua na hebrejskom) "Dozva dvanaestoricu svojih učenika i dade im vlast nad nečistim dusima." Matej 10, 1 | 12 odabranih - Jošua "Reče Jahve Jošui: 'Izaberite iz naroda dvanaest ljudi, od svakoga plemena po jednoga.'" Jošua 4, 1-2 |
Umnažanje ječmenog kruha "Apostoli se vrate i ispripovjede što su učinili. Isus ih povede sa sobom i povuče se nasamo u grad zvani Betsaida. Saznalo to mnoštvo po pođe za njim. On ih primi te im govoraše o kraljevstvu Božjem i ozdravljaše sve koji su trebali ozdravljenja. Dan bijaše na izmaku. Pristupe dakle dvanaestorica pa mu reknu: 'Otpusti svijet, neka pođu po okolnim selima i zaseocima da se sklone i nađu jela jer smo ovdje u pustu kraju.' A on im reče: 'Podajte im vi jesti!' Oni rekoše: 'Nemamo više od pet kruhova i dvije ribe, osim da odemo kupiti hrane za sav ovaj narod.' A bijaše oko pet tisuća muškaraca. Nato će on svojim učenicima: 'Posjedajte ih po skupinama, otprilike po pedeset.' I učine tako: sve ih posjedaju. A on uze pet kruhova i dvije ribe, pogleda na nebo, blagoslovi ih i razlomi pa davaše učenicima da posluže mnoštvo. Jeli su i svi se nasitili. I od preteklih ulomaka nakupilo se dvanaest košara." Luka 7, 10 "'Ovdje je dječak koji ima pet ječmenih kruhova i dvije ribice! Ali što je to za tolike?' Reče Isus: 'Neka ljudi posjedaju!' A bilo je mnogo trave na tome mjestu. Posjedaše dakle muškarci, njih oko pet tisuća. Isus uze kruhove, izreče zahvalnicu pa razdijeli onima koji su posjedali. A tako i od ribica - koliko su god htjeli. A kad se nasitiše, reče svojim učenicima: 'Skupite preostale ulomke da ništa ne propadne!' Skupili su dakle i napunili dvanaest košara ulomaka što od pet ječmenih kruhova pretekoše onima koji su blagovali." Marko 8, 6 | "Neki čovjek došao iz Baal Šališe i donio čovjeku Božjem kruh od prvina, dvadeset ječmenih hljebova i kaše u torbi. A on zapovjedi: 'Daj ljudima neka jedu!' Ali njegov momak odgovori: 'Kako to mogu postaviti pred stotinu ljudi?' On odgovori: 'Podaj ljudima i neka jedu, jer ovako veli Jahve: Jest će i preostat će.' I postavi on pred njih. I jedoše i još preosta, prema riječi Jahvinoj." Kraljevi 4, 42-44 |
Utišavanje oluje "Kad uđe u lađu, pođoše za njim njegovi učenici. I gle, žestok vihor nasta na moru tako da lađu prekrivahu valovi. A on je spavao. Oni pristupiše i probudiše ga govoreći: 'Gospodine, spasi, pogibosmo!' Kaže im: 'Što ste plašljivi, malovjerni?' Tada ustade i zaprijeti vjetrovima i moru te nasta velika utiha." Matej 8, 24 | "Ali Jahve podiže na moru silan vjetar i nastade nevrijeme veliko na moru te mišljahu da će se lađa razbiti. Uplašiše se mornari; svaki zazva svoga boga, i da bi je olakšali, stadoše iz lađe bacati tovar što bijaše u njoj. Jona pak bijaše sišao na dno lađe, legao i zaspao tvrdim snom. Zapovjednik lađe pristupi mu i reče: 'Što spavaš kao zaklan? Ustaj i prizivlji Boga svojega! Možda će nas se sjetiti Bog taj da ne poginemo.' On im odgovori: 'Ja sam Hebrej, i štujem Jahvu, Boga nebeskoga, koji stvori more i zemlju.' Ljudi se uplašiše veoma i rekoše mu: 'Što da učinimo s tobom da nam se more smiri?' Jer se more sve bješnje dizalo. On im odgovori: 'Uzmite me i bacite u more, pa će vam se more smiriti, jer znam da se zbog mene diglo na vas ovo veliko nevrijeme.' I uzevši Jonu, baciše ga u more - i more presta bjesnjeti." Jona 1, 5-6 |
Isus hoda po Galilejskom jezeru "O četvrtoj noćnoj straži dođe on k njima hodeći po moru. A učenici ugledavši ga kako hodi po moru, prestrašeni rekoše: 'Utvara!'" Matej 14, 25 | "Kad preko vode prelaziš, s tobom sam; ili preko rijeke, neće te preplaviti... Jer ja sam Jahve, Bog tvoj, Svetac Izraelov, tvoj spasitelj." Izaija 43, 5-6: |
Oživljavanje kćeri - Isus "Ugledavši ga, padne mu pred noge pa ga usrdno moljaše: 'Kćerkica mi je na umoru! Dođi, stavi ruke na nju da ozdravi i ostane u životu!' Dok je Isus još govorio, eto nadstojnikovih s porukom. 'Kći ti je umrla. Čemu dalje mučiti učitelja?' Isus je čuo taj razgovor, pa će nadstojniku: 'Ne boj se! Samo vjeruj!' Ugleda buku i one koji plakahu i naricahu u sav glas. Uđe i kaže im: 'Što bučite i plačete? Dijete nije umrlo, nego spava.' Primi dijete za ruku govoreći: 'Talita, kum!' što znači: 'Djevojko! Zapovijedam ti, ustani!' I djevojka odmah usta i poče hodati. Bijaše joj dvanaest godina. I u tren ostadoše zapanjeni, u čudu veliku." Marko 5, 22-42 Potom otide u grad po imenu Nain. S njim su išli učenici njegovi i mnogobrojan narod. Kad se približi k vratima gradskim, iznosili su mrtvaca, jedinca sina majke njegove, koja je bila udovica. Mnogo je naroda iz grada išlo za njim. Kad je vidje Gospodin, sažali mu se za njom, i reče joj: "Ne plači!" Tada pristupi i dotaknu se lijesa. Nosioci stadoše. I on reče: "Mladiću, velim ti, ustani!" Tada se uspravi mrtvac i počne govoriti. I dade ga majki njegovoj. Luka 7,12 | Oživljavanje sina - Elija "Kada je stigla do čovjeka Božjega na gori, obujmi mu noge. Gehazi pristupi da je odmakne, ali mu čovjek Božji reče: 'Pusti je jer joj je duša ojađena. Jahve mi krije, nije mi ništa objavio.' A ona reče: 'Zar sam ja tražila sina od svoga gospodara? Nisam li ti govorila da me ne zavaravaš?' On tada reče Gehaziju: 'Opaši se, uzmi u ruku moj štap pa idi! Ako koga susretneš, ne pozdravljaj ga; ako te tko pozdravi, ne odzdravljaj mu. Moj štap položi na dječaka.' Ali dječakova majka reče: 'Života mi Jahvina i tvoga, neću te ostaviti!' On tada ustade i pođe za njom. Zatim se pope na postelju, leže na dječaka, položi svoja usta na njegova usta, svoje oči na njegove oči, svoje ruke na njegove ruke; disao je nad njim te se ugrijalo tijelo dječakovo. Potom ustade i prošeta se po kući tamo-amo, zatim se opet pope i disaše nad njim. A dječak tada kihnu sedam puta i otvori oči. Kad je stigla preda nj, reče joj: 'Uzmi svoga sina.' Ona, ušavši, pade mu pred noge i pokloni se do zemlje. Zatim uze svoga sina te iziđe." 2Kraljevi 4, 27-37 * Čovjek Božji (Elija) oživljava mrtva jedina sina stare udovice na sjevernoj strani onog istog brda, na čijoj južnoj strani Sin Božji Isus oživljava mrtva jedina sina stare udovice (grad Nain). To nije poviiesni zapis nego kopiranje stare priče u novom ruhu. Iz teoloških razloga. Kao i sve ostale priče o Isusu. |
Bičevima istjerani trgovci iz hrama "I načini bič od užeta te ih sve istjera iz Hrama zajedno s ovcama i volovima. Mjenjačima rasu novac i stolove isprevrta." Ivan 2, 15 | "I u dan onaj neće više biti trgovaca u Domu Jahve nad Vojskama." Zaharija 9, 15 |
Pomazan kao kralj židovski - Mesija tj. Krist "...dođe neka žena s alabastrenom posudicom prave skupocjene nardove pomasti. Razbi posudicu i poli ga po glavi." Marko 14, 3 | "Jehu tada ustade i uđe u kuću. Mladi mu čovjek izli ulje na glavu i reče mu: Ovako veli Jahve, Bog Izraelov: 'Pomazao sam te za kralja nad Jahvinim narodom, nad Izraelom.'" 2 Kraljevi 9, 6 "Tada Samuel uze uljanicu s uljem te je izli na glavu Šaulu; zatim ga poljubi i reče: 'Ovim te Jahve pomazao za kneza nad svojim narodom Izraelom. Ti ćeš vladati nad narodom Jahvinim i izbavit ćeš ga iz ruke njegovih neprijatelja unaokolo.'" 1 Samuel 10 |
Ujahavanje Isusa na magarcu kao Kralja Izraela "...posla Isus dvojicu učenika govoreći: 'Pođite u selo pred vama i odmah ćete naći privezanu magaricu i uz nju magare. Odriješite ih i dovedite k meni.' Dovedu magaricu i magare te stave na njih haljine i Isus uzjaha na njih." Matej 21, 7 | "Tvoj kralj se evo tebi vraća: pravičan je i pobjedonosan, ponizan jaše na magarcu, na magaretu, mladetu magaričinu. On će istrijebit' kola iz Efrajima i konje iz Jeruzalema; on će istrijebit' luk ubojni. On će navijestit' mir narodima; vlast će mu se proširit' od mora do mora i od Rijeke do rubova zemlje." Zaharija 9, 9 |
Maslinska gora "A kad se već bio približio obronku Maslinske gore, sve ono mnoštvo učenika, puno radosti, poče iza glasa hvaliti Boga za sva silna djela što ih vidješe: 'Blagoslovljen Kralj, Onaj koji dolazi u ime Gospodnje!'" "Kad se približiše Jeruzalemu te dođoše u Betfagu, na Maslinskoj gori, posla Isus dvojicu učenika..." "Dok je zatim na Maslinskoj gori sjedio, pristupiše k njemu učenici nasamo govoreći..." "Otpjevavši hvalospjeve, zaputiše se prema Maslinskoj gori." "Dok je zatim na Maslinskoj gori sjedio sučelice Hramu..."Evanđelja | "Tada će Jahve izaći i boriti se protiv tih naroda kako on zna ratovati u dan ratni. Noge će mu, u dan onaj, stajati na Gori maslinskoj koja je nasuprot Jeruzalemu na istoku." Zaharija 14, 4 "David se uspinjao na Maslinsku goru, sve plačući, pokrivene glave i bos, i sav narod koji ga je pratio iđaše pokrivene glave i plačući." 2Samuel 15, 30 |
Vođa uhićen, sljedbenici se razbježali "Tada ga svi učenici ostave i pobjegnu." Evanđelja | "Probudi se, maču, protiv mog pastira, protiv čovjeka, moga srodnika - riječ je Jahve nad Vojskama. Udari pastira, i ovce će se razbjeći!" Zaharija 13, 27 |
"Prigibajući pred njim koljena, izrugivahu ga: 'Zdravo, kralju židovski!' Onda pljujući po njemu, uzimahu trsku i udarahu ga njome po glavi. A pošto ga razapeše, razdijeliše među se haljine njegove bacivši kocku. Uzdao se u Boga! Neka ga sad izbavi ako mu omilje!" Matej 27, 29 | "Gospod Jahve uši mi otvori: ne protivih se niti uzmicah. Leđa podmetnuh onima što me udarahu, a obraze onima što mi bradu čupahu, i lica svojeg ne zaklonih od uvreda ni od pljuvanja." Izaija 50, 5-6 "Koji me vode, podruguju se meni, razvlače usne, mašu glavom: 'U Jahvu se on uzda, neka ga sad izbavi, neka ga spasi ako mu omilje!'" Psalam 22, 8-9 "Haljine moje dijele među sobom i kocku bacaju za odjeću moju." Psalam 22, 18 |
Isusu Nazarećaninu daju piti vino na silu "I dođoše na mjesto zvano Golgota, to jest Lubanjsko mjesto, dadoše mu piti vino sa žuči pomiješano. I kad okusi, ne htjede piti." Matej 27, 34 | "Ja podigoh proroke izmeđ' vaših sinova i nazirejce među vašim mladićima. Nije li tako, sinovi Izraelovi? - riječ je Jahvina. Al' vi nagnaste nazirejce* da vino piju, a prorocima zapovjediste: 'Ne prorokujte!'" Amos 2, 11 _____ *Nazirejci su sljedba ljudi koji su se posvetili Bogu - strogo su se odrekli alkoholnih pića. |
Kad je Isus raspet nastala je tama oko podne "Bijaše već oko šeste ure (podne) kad nasta tama po svoj zemlji - sve do ure devete, jer sunce pomrča, ..." Luka 23, 44-46 | "Toga ću dana - riječ je Jahve Gospoda - učiniti da sunce zapadne u podne, i pomračit ću zemlju u po bijela dana. Okrenut ću svetkovine vaše u kuknjavu i sve vaše pjevanje u tužaljku; obući ću u kostrijet svako bedro, oćelavit ću svaku glavu. Bit će kao kad se tuži za jedincem, i što ostane, bit će kao dan gorčine." Amos 8, 9-10 |
Umrli Isus boravi u Podzemlju 3 noći i 3 dana Nakon toga slijedi oživljenje - uskrsnuće | "Jahve zapovjedi velikoj ribi da proguta Jonu. Tri dana i tri noći ostade Jona u ribljoj utrobi. Iz utrobe riblje stade Jona moliti Jahvu, Boga svojega. On reče: "Iz nevolje svoje zavapih Jahvi, i on me usliša; iz utrobe Podzemlja zazvah, i ti si mi čuo glas." Jona 2, 1-3 "Hajde, vratimo se Jahvi! On je razderao, on će nas iscijeliti: on je udario, on će nam poviti rane; poslije dva dana oživit će nas, trećeg će nas dana podignuti i mi ćemo živjeti pred njim." Hošea 6, 1 |
"On, koji je odsjaj Slave i otisak Bića njegova te sve nosi snagom riječi svoje, pošto očisti grijehe, sjede zdesna Veličanstvu u visinama; postade toliko moćniji od anđela koliko je uzvišenije nego oni baštinio ime." Poslanica Hebrejima 1, 3 | "Riječ Jahvina Gospodinu mojemu: 'Sjedi mi zdesna dok ne položim dušmane za podnožje tvojim nogama! Žezlo tvoje moći protegnut će Jahve sa Siona: vladaj posred svojih neprijatelja!'" Psalam 110, 1 |
Odakle otvaranje grobova i oživljeni mrtvaci izlaze iz njih i šetaju Jeruzalemom? Je li to povijesni izvještaj zapanjenih očevidaca ili je i to prekopirano iz "Starog zavjeta"? Kao i stavljanje pečata na grob, kao u slučaju pečačenja Danijela u jazbini s lavovima... iz koje ovaj izađe živ. "A Isus opet povika iz glasa i ispusti duh. I gle, zavjesa se hramska razdrije odozgor dodolje, nadvoje; zemlja se potrese, pećine se raspukoše, grobovi otvoriše i tjelesa mnogih svetih preminulih uskrsnuše te iziđoše iz grobova nakon njegova uskrsnuća, uđoše u sveti grad i pokazaše se mnogima." Matej 27, 52 | "Zato prorokuj i reci im. 'Ovako govori Jahve Gospod: Ja ću otvoriti vaše grobove, izvesti vas iz vaših grobova , narode moj, i odvesti vas u zemlju Izraelovu! I znat ćete da sam ja Jahve kad otvorim grobove vaše i kad vas izvedem iz vaših grobova , moj narode! I duh svoj udahnut ću u vas da oživite, i dovest ću vas u vašu zemlju, i znat ćete da ja, Jahve govorim i činim' - riječ je Jahve Gospoda." Ezekiel 37, 12 "Bježat ćete, kao što ste nekoć bježali od potresa u dane kralja Uzije Judina. Tada će se pojaviti Gospod, Bog moj, i svi sveti s njim, U onaj dan neće više biti svijetla" Zaharija 14:5 |
Kad je Isus raspet nastao je potres. Stijena je pukla. Vojnici naoružani mačevima opkolili su Isusove sljedbenike i sukobili se s njima - brat na brata (židovi). "I gle, zavjesa se hramska razdrije odozgor dodolje, nadvoje; zemlja se potrese, pećine se raspukoše..." Matej 27 | "U onaj dan bit će silan potres u zemlji Izraelovoj. I trest će se poda mnom ribe morske i ptice nebeske, poljske zvijeri i gmazovi što gmižu po zemlji i svi ljudi što žive na njoj. Planine će se razvaliti, vrleti popadati i sve se zidine porušiti! I po svim svojim gorama pozvat ću na njega mač - riječ je Jahve Gospoda - s mačem će se brat na brata dići!" Ezekijel 38 |
Isus Krist | Henok |
---|---|
Blessed are the meek, for they shall inherit the earth. (Mat 5:5) | The elect shall possess light, joy and peace, and they shall inherit the earth. (Enoch 5:7 |
the Father judgeth no man, but hath committed all judgment unto the son (John 5:22). | the principal part of the judgment was assigned to him, the Son of man. (Enoch 69:27 {68:39) |
shall inherit everlasting life (Mat. 19:29) | those who will inherit eternal life (Enoch 40:9 |
"Wo unto you that are rich! for ye have received your consolation. (Luke 6:24) | Woe to you who are rich, for in your riches have you trusted; but from your riches you shall be removed. (Enoch 94:8) |
Ye also shall sit upon twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel. (Mat. 19:28) | I will place each of them on a throne of glory (Enoch 108:12) |
Woe unto that man through whom the Son of man is betrayed! It had been good for that man if he had not been born. (Mat. 26:24) | Where will the habitation of sinners be . . . who have rejected the Lord of spirits. It would have been better for them, had they never been born. (Enoch 38:2) |
between us and you there is a great gulf fixed. (Luke 16:26) | by a chasm . . . [are] their souls are separated (Enoch 22: 9,11) |
In my Father's house are many mansions (John 14:2) | In that day shall the Elect One sit upon a throne of glory, and shall choose their conditions and countless habitations. (Enoch 45:3 ) |
that ye may be called the children of light (John 12:36) | the good from the generation of light (Enoch 108:11) |
the water that I shall give him shall be in him a well of water springing up into everlasting life. (John 4:14) | all the thirsty drank, and were filled with wisdom, having their habitation with the righteous, the elect, and the holy. (Enoch 48:1) |
Ovdje je 27 primjera gdje se na ovaj ili onaj način spominje židovski mesija u Starom Zavjetu. Na desnoj strani vidimo kako se "sve ispunilo" u Isusu u Novom Zavjetu. Pisci su jednim udarcem ubili tri muhe. Našli su mnoštvo materijala o "Isusovom životu" o kojemu nisu imali poima, mogli su se razmahivati s "čudesnim ostvarenim proročanstvima" u Kristu: imaju potvrdu pred Židovima da je on Mesija, a danas da je Biblija prepuna tajanstvenih proročanstava, pa tako potvrđuje svoje uzvišeno božansko podrijetlo. Logika je jednostavna. Pisci evanđelja (ili neka židovska/esenska sekta prije njih) jednostavno su pokupili razne spomene mesije iz židovskih spisa (tj. Stari Zavjet) i lijepo ih ukomponirali u priču o zemaljskom Isusu, te pomiješali sve s nekim povijesnim podacima za koje su znali npr. od Josipa Flavija.
U Bibliji ("Stari zavjet") postoji sljedeća scena: Abraham (koji se obogatio prostituirajući svoju ženu), i kralj SODOME su na svetoj misi. Svećenik je Melkisedek, kojega se u poslanici Hebrejima proglašava povezanim s Isusom Kristom: Posredno postoji nešto što ide bitno u prilog činjenici da su rani kršćani (Pavlinistička sekta) kopirali svoju liturgiju od pogana (Mitraista i ostalih) a ne, kako bi nas lukavi teolozi rado uvjerili, da je bilo obrnuto. Spomen o židovskom Mesiji (ili su barem tako mislili prvi kršćanski pisci evanđelja) … Original u Starom Zavjetu Iz toga sklopnjena priča u Novom Zavjetu Potomak Davidov 2 Samuel 7:12-16; Jer. 23:5; Psalm 89:3-4 Matej 1; Luka 1, 27,32,69 Rođen u Betlehemu Micah 5:2 Luka 2:4-20 Rođen od djeve Izaija 7:14 Matej 1; Luka 1 Biti "sjeme" žene došao da uništi Satanino djelo Postanak 3:15-16 1 Ivan 3:8; pa Otkr. 20:10 Biti svećenik reda Melkisedeka Ps. 110:4 Hebrejima 5:6 Došao prije nego što je “žezlo” predano plemenu Judinom Postanak 49:10 11AD Prst Božji:Tada vračari reknu faraonu: "To je prst Božji!" Izlazak 8,19 Ali ako ja prstom Božjim izgonim đavle, zbilja je došlo k vama kraljevstvo Božje." (Luka 11,20; Mat. 12,28). Došao dok je hram Jeruzalemski još stajao Mal. 3:1; Dan. 9:26; Zah. 11:13; Hagaj 2:7-9 Mt.21:12 Otvorio oči slijepima (izgubljeno u prijevodu) Is. 29:18 Mt.9:27-31,12:22,20:29; Mk.8:22-26,10:46; Lk.11:14,18:35; Jn.9:1-7 Govorio u prispodobama Ps.78:2 Mt.13:34 Bio odbačen od svoga naroda (Židova) tako da bi nežidovi povjerovali u njega Is.8:14,28:16,49:6,50:6,52:33,60:3; Ps.22:7-8,118:22 1 Petar 2:7 Biti će prije njega glasnik – “čovjek u pustinji” Is.40:3; Mal.3:1 Mt.3:1-3,11:10; Jn.1:23; Lk.1:17 Ulazi u Jeruzalem na magarcu Zech.9:9 Mt.21:5; Lk.19:32-37 Prijatelj će Ga izdati Ps.41:9 Mt.27:3-10,26:47-48 Izdan za cijenu od 30 komada srebra Zah.11:12 Mt.27:3-10 Biti će izdan, a novac upotrijebljen da se kupi lončareva njiva (koja "nevjerojatna preciznost proročanstva"!) Zah.11:13 Mt.27:6-10 Neće otvoriti usta da se obrani od svojih tužitelja Izaija 53:7 Mt.27:12 Biti tučen i popljuvan Is.50:6 Mt.26:67,27:26-30 Ubrojen u prijestupnike Iz.53:12 Goli mladić bježi kod uhićenja Isusa Al' vi nagnaste nazirejce da vino piju, a prorocima zapovjediste: 'Ne prorokujte!' ... najsrčaniji će ratnici bježat' nagi onog dana" - riječ je Jahvina. Isus im prozbori: "Kao na razbojnika iziđoste s mačevima i toljagama da me uhvatite. Raspet Ps.22; Is.53 Mt.27, Mk.15, Lk.23, Jn.19 Niti jedna kost neće bit slomljena Ps.34:20, Ex.12:46, Nb.9:12 Jn.19:33-36 Odjeću će podijeliti između sebe bacanjem kocke Ps.22:18 Jn.19:23-24 Dat će mu vinski ocat i žuć da pije Ps.69:21 Mt.27:34,48 Reći će: Bože moj zašto si me ostavio !?” Ps.22:1 Mt.27:46 Biti pokopan s bogatašem Is.53:9 Mt.27 Biti uskrsnut fizički od mrtvih Ps.16:10 Acts 2:31 Biti posjednut s desne Ocu Ps.110:1 Heb.1:3 Biti Sin Božji Ps.2:7 Mt.3:17
Po Psalmu 110 (o Davidu):
Zakleo se Jahve i neće se pokajati: "Dovijeka ti si svećenik po redu Melkisedekovu!"
Tako i Krist ne proslavi sam sebe postavši svećenik, nego ga proslavi Onaj koji mu reče: Ti si sin moj, danas te rodih, po onome što pak drugdje veli: Zauvijek ti si svećenik po redu Melkisedekovu. On je u dane svoga zemaljskog života sa silnim vapajem i suzama prikazivao molitve i prošnje Onomu koji ga je mogao spasiti od smrti. I bi uslišan zbog svoje predanosti: premda je Sin, iz onoga što prepati, naviknu slušati i, postigavši savršenstvo, posta svima koji ga slušaju začetnik vječnoga spasenja - proglašen od Boga Velikim svećenikom po redu Melkisedekovu.
(Heb 7:1-3).
Evo te groteskne trojke i izvora nadahnuća za ritual svete mise:
Abraham i Melkisedek
Pošto se vratio /Abraham ratnik/, porazivši Kedor-Laomera i kraljeve koji su bili s njim, u susret mu, u dolinu Šave, to jest u Kraljev dol, iziđe kralj SODOME*. A Melkisedek, kralj Šalema, iznese kruha i vina. On je bio svećenik Boga Svevišnjega. Blagoslovi ga govoreći: "Od Boga Svevišnjega, Stvoritelja neba i zemlje, neka je Abramu blagoslov! I Svevišnji Bog, što ti u ruke preda neprijatelje, hvaljen bio!"
_________
* Treba još dodati da prije toga piše kako su svi kraljevi Sodome popadali u katranske jame i poginuli.
Izvori kršćanskih mitova i liturgijskih obreda
Dijabolična mimikrija
Način na koji su se rani crkveni oci borili protiv tadašnjih religijskih misterija, jasno pokazuje da su dobro znali kako su te religije sa svojim mitovima postojale PRIJE kršćanstva. Justin Mučenik (160-165) je tvrdio da je Đavao kopirao kršćanstvo unaprijed, čitajući budućnost, i tako osnivajući poganske religije - slične kršćanstvu - ne bi li zaveo ljude od istinskog puta prema Kristu. Tvrdio je npr. da je mit o djevičanskom rođenju Perzeja, drevna grčka legenda, kopirana iz budućnosti od strane "prijevarne zmije" (Dijalog s Trifom: 70). Isto tako je govorio da su kultni rituali Mitraizma imali dijabolični izvor (Apology 1:66). Tertulian (160-c225) je isto tvrdio: da je to bio Đavao taj koji je načinio tu "mimikriju".
Činjenica da su crkveni oci koristili apsurdnu teoriju pred-mimikrije (tj. kopiranja prije nego što je dospio original) jednostavno znači da nisu mogli tvrditi kako su poganske škole misterija kopirale svoje rituale i ideje iz kršćanstva ! Zašto to nisu činili? Naprosto zato jer im je bilo vrlo dobro poznato da to nije istina, kao i njihovim slušateljima - čitateljima! Inače bi se u lice smijali svojim imitatorima.
Pavao koji nikada nije sreo živoga Isusa, pokazuje kroničan nedostatak konkretnih podataka o Isusu. U njegovoj prvoj poslanici Korinćanima (15,3-8) sve što je konkretno rekao je bilo da je Isus umro, pokopan i uskrsnuo trećeg dana (u nebeskim sferama?) "prema svetim židovskim Pismima", ali te događaje uopće ne smiješta na zemlju, u povijesni kontekst. On ne citira Isusove riječi tamo gdje bi to bilo itekako prikladno. Još dodaje da su uskrsloga (nematerijalnog?) Isusa vidjeli (u vizijama?) Petar, apostoli i Jakov, te konačno i on (kad je pao na pod). Ništa o danu u tjednu kada je Isus uskrsnuo (to će se kasnije namjestiti na nedjelju - Dan sunca iz Mitraizma). Nema spomena o nekakvom štovanju konkretnoga groba u kojemu je ležao Isus i iz kojega je na čudesan način uskrsnuo, te tako postao Svetim mjestom.
Kasnije su popunili praznine. Spominje se "evanđelje koje nam je dao Gospodin", poput kakve upute date iz viših sfera duha (medijumski glas iz glave).
Tertulijanovo laprdanje o dijaboličnoj mimikriji:
Taj slavni crkveni otac kaže:
"Đavao, čiji je posao iskriviti Istinu, bio je načinio mimikriju točnih okolnosti Božanskih Sakramenata. On je krstio svoje vjernike i obećavao otpuštenje grijeha iz Svete škropionice, i tako ih uvodio u Mitrinu religiju. Tako je slavio žrtvu kruhom, i unio simbol uskrsnuća. Uočimo stoga lukavštinu đavola, koji je unaprijed KOPIRAO određene stvari onoga što je Božansko."
The Prescription against Heretics
Translated by the Rev. Peter Holmes, D.D., F.R.A.S.,
http://www.newadvent.org/fathers/0311.htm
* Tertulijan se žali da je Sotona unaprijed kopirao i druge kršćanske rituale poput: sakramenta krštenja, otpuštanja grijeha, pravljenja znaka na čelu svojih vjernika, prinošenja žrtvenog kruha, uskrsnuća, jednoženstvo...
Otac Justin Mučenik isto:
Velikom Justinu Mučeniku u drugom stoljeću bilo je kristalno jasno da su sličnosti kršćanstva s poganskim religijama (koje stoljeće prije) pokrali lukavi kradljivci autorskih prava poslani od Sotone da zavedu buduće vjernike.
"Budi onda uvjeren, Trifo, da sam ja utemeljen u znanju i vjeri u Spise od onih krivotvorina koje je među Grcima pravio onaj koji se zove Vrag; kao što su neki bili obmanuti od Egipatskih Magova, i drugi od strane lažnih proroka u Ilijino vreme. Jer kada oni kažu da je Bakhus, sin Jupitera, bio rođen od Jupiterove veze sa Semelom, i da je on otkrio vino; i dodaju da je on bio raskomadan na dijelove, i umro, i ustao iz mrtvih, i uznio se na nebo; i kada uvode vino u njegove misterije, zar ja ne vidim da on (Vrag) oponaša proročanstva objavljena praocem Jakovom, i zapisana Mojsijem? I kada oni kažu da je Herkules bio snažan, i putovao po cijelome svijetu, da je bio rođen od Jova iz Alkmene i uznio se na nebo kada je umro, zar ja ne primjećujem da je Spis koji govori o Kristu "snažnom kao gigant da trči njegovu trku" bio na isti način oponašan? I kada on (Vrag) iznosi na vidjelo Askulapisa kao nekoga tko diže mrtve i ljekara svih bolesti, mogu li ja reći da na isti način on oponaša proročanstva o Kristu?... I kada ja čujem, Trifo, da je Perzej bio rođen od djevice, ja razumijem da je duh prijevare i to krivotvorio."
Prva Apologija (Sv. Justin Mučenik)
Poglavlje 66: O euharistiji
"Jer su apostoli, u memoarima koje su sastavili, a nazivaju se evanđeljima, tako nam prenijeli ono što ih je zapalo; da je Isus uzeo kruh, blagoslovio ga i rekao, »Činite to Meni na spomen, Luka 22:19 ovo je tijelo moje;« i da je, na isti način, uzevši kalež i zahvalivši, rekao, »To je moja krv;« i dao im je. A to su zli demoni imitirali u mitraističkim misterijima, naređujući da se načini ISTA STVAR. Jer kruh i kalež su postavljeni sa zazivima u mističnim ritualima za one koji su bili inicirani."
Reference:
1. Robertson, A Short History of Christianity: p37
2. Ibid: p41
3. Craveri, The Life of Jesus: p411
Hinnels, Dictionary of Religion: p216
4. Craveri, The Life of Jesus: p411
Robertson, A Short History of Christianity: p42
5. Ibid: p42
6. Guignebert, Jesus: p532
7. Robertson, A Short History of Christianity: p42
8. Ibid: p39
9. Guignebert, Jesus: p531
10. Robertson, A Short History of Christianity: p42
11. Ibid: p40-42
12. Strobel, The Case for Christ: p161
13. Guirand, The Larrouse Encyclopedia of Mythology: p9, 81-82, 314
Benet, The Reader's Encyclopedia: p655-656
14. Richard Carrier
Nemoguće je oteti se dojmu kako je Isusa Krista kao Boga izumilo Kršćanstvo, a ne obrnuto. Krist kao čovjek - židovski "Jošua Mesija" (u prijevodu na grčki Isus Krist), već je postojao u židovskim spisima.
"Isus" samo ponavlja rečenice iz prastarih židovskih spisa
Amos 2,16
Marko14:51
I njega htjedoše uhvatiti, no on ostavi plahtu i gol pobježe.
Tuđe izreke koje se pripisuju Isusu Kristu! | Odakle ih je kopirao pisac Novog zavjeta i stavio Isusu u usta ? |
Ljubi bližnjega svoga kao sebe samoga! (Matej 22,39; Marko 12,31; Luka 10,27) | Ne gaji srdžbe prema sinovima svoga naroda. Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe. (Levitski zakonik 19,18.) | "Učitelju, koja je zapovijed najveća u Zakonu?" (37) A on mu reče: "Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim. (Matej 22,37) | Ljubav prema Bogu - srž Zakona Čuj, Izraele! Jahve je Bog naš, Jahve je jedan! (5) Zato ljubi Jahvu, Boga svoga, svim srcem svojim, svom dušom svojom i svom snagom svojom! Bog vaš; hoće da dozna ljubite li zbilja Jahvu, Boga svoga, svim srcem svojim i svom dušom svojom. (Mnoga mjesta u starom zavjetu) |
Kraljevstvo Božje - je li to originalna Isusova zamisao, ili su židovi već znali što taj mesijanski pojam predstavlja? | 1. Ljetopisa 29,11 ˝Tvoja je, Jahve, veličina i moć i ljepota i uzvišenost i čast, jer je tvoje sve na nebu i na zemlji. Tvoje je kraljevstvo, Jahve, ti si uzvišen kao poglavar svima.˝ Isto se može vidjeti iz Danijela 2,44 gdje kaže :˝U dane tih kraljeva Bog će nebeski podići kraljevstvo koje nikada neće propasti. I to kraljevstvo neće prijeći na neki drugi narod. Ono će satrti i uništiti sva ona kraljevstva, a samo će stajati dovijeka˝. |
Sve, dakle, što želite da ljudi vama čine, činite i vi njima. (Matej 7,12; Luka 6,31) | " "Ne čini nikome što bi tebi samomu bilo mrsko". Tobija 4:15 Ono što ti je mrsko, ne čini svom bližnjemu. To je srž Tore. Ostatak su komentari - idi i nauči ih." [Talmud Bavli, Shabat 31a; Hillel Starac (Hilel Hazaken) (rođ. 75 pr.n.e.)]: |
"Pisano je: Ne živi čovjek samo o kruhu." "Pisano je: Klanjaj se Gospodinu, Bogu svomu, i njemu jedinomu služi!" Ta pisano je: Anđelima će svojim zapovjediti za tebe da te čuvaju. I: Na rukama će te nositi da se gdje nogom ne spotakneš o kamen." "Rečeno je: Ne iskušavaj Gospodina, Boga svojega!" | Pisano je, rečeno je, kazano je ........................... u židovskim Svetim knjigama. |
Blago čistima srcem: oni će Boga gledati! | Pravedan je Jahve i pravednost ljubi, čestiti će gledat' lice njegovo. PSALAM 11,7 |
"Tko da se smiluje tebi, Jeruzaleme, tko da te požali? Tko li će se svratit' da te zapita kako ti je? (6) Ti me odbaci - riječ je Jahvina - i leđa mi okrenu. I zato na te digoh ruku zatornicu. Dojadi mi da ti uvijek praštam! (7) Zato ću ih izvijati vijačom na vratima zemlje ove. Narod svoj ću lišit' djece i istrijebit' ga, jer se ne obraćaju sa svojih putova. (8) Bit će u njih više udovica negoli pijeska morskoga. Na majke mladih ratnika dovest ću zatornika, usred podneva, i pustit ću na njih iznenada užas i strahotu. | "A jao trudnicama i dojiljama u one dane!" "I molite da bijeg vaš ne bude zimi ili subotom (21) jer tada će biti velika tjeskoba kakve ne bijaše od početka svijeta sve do sada, a neće je ni biti." Matej 24,20 "Kćeri Jeruzalemske, ne plačite nada mnom, nego plačite nad sobom i nad djecom svojom. (29) Jer evo idu dani kad će se govoriti: 'Blago nerotkinjama, utrobama koje ne rodiše i sisama koje ne dojiše.' (30) Tad će početi govoriti gorama: 'Padnite na nas!' i bregovima: 'Pokrijte nas!' (po Luki 23,29) |
I govoraše im: "Subota je stvorena radi čovjeka, a ne čovjek radi subote. | Talmudsko geslo, "Sabat je predan tebi, a nisi ti predan Sabatu." (Babilonski Talmud, Yoma 85b). |
Blago milosrdnima: oni će zadobiti milosrđe! (Matej 5,7) | Onaj tko pokaže milosrđe prema svojim bližnjima, primit će milosrđe od HaShem-a. (Shabat 151) |
Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu. (Matej 5,28) | Tko pogleda čak i mali prst žene [s požudom] već je sagriješio u srcu. (Berachot 24) |
Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi. (Matej 5,39) | Oni koji podnesu povredu bez da je uzvrate [...] o njima govori prorok kada kaže: Božji prijatelji će jednog dana sjati poput sunca. (Yoma 23) |
Onomu tko bi se htio s tobom parničiti da bi se domogao tvoje donje haljine prepusti i gornju. (Matej 5,40) | Ako netko zatraži tvog magarca, daj mu i sedlo. (Baba Kamma 92) |
Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone. (Matej 5,44) (ako već imate nekakve neprijatelje i bijesni ste na njih, zašto biste ih još i voljeli? zar nije zlo NE sprječiti nepravdu ili očigledno nasilje?) | Ne veseli se kad padne neprijatelj tvoj i ne kliči srcem kada on posrće, da ne bi vidio Jahve i za zlo uzeo i obratio srdžbu svoju od njega. Izr. 24:17 Ljubite čovjeka koji vas kažnjava. (Derech Erets, 9) |
"Doista, ako vi otpustite ljudima njihove prijestupke, otpustit će i vama Otac vaš nebeski. (15) Ako li vi ne otpustite ljudima, ni Otac vaš neće otpustiti vaših prijestupaka." (Matej 6,14-15) | Dok god ste vi milosrdni, Bog će vam udijeliti milost. Ali ako nemate milosrđa, Bog ga neće imati za vas. (Shabat 130) |
"Ne sudite da ne budete suđeni! (Matej 7,1) | Ne sudite svom susjedu da se ne nađete na njegovom mjestu. (Pirke Abot 2) |
Jer sudom kojim sudite bit ćete suđeni. I mjerom kojom mjerite mjerit će vam se. (Matej 7,2) | Mjera po kojoj čovjek mjeri druge, biti će primjenjena na njemu. (Sotah 8) |
Uzmimo dakle, elemente iz legende o legendarnom Mojsiju i ubacimo ih u priču o Isusu (bit će uvjerljivija ! ):
Prema židovskim predajama opisanim u "Shemoth Rabba, folio 122", Mojsije je udario dva puta štapom u kamen. Prvi puta je potekla krv, a drugi puta voda. Stoga Ivan izmišlja probadanje Isusa kopljem i da je iscurila voda i krv. On jedini dodaje i zgodu sa sumnjičavim Tomom koji gura prst u ranu od tog koplja, kao i pretvaranje vode u vino. Sve to ukazuje na teološka izmišljanja i alegorije.
Ubijanje novorođenčadi - dijete Mojsije čudesno je izmaklo pokolju djece koji je naredio faraon (pušten niz Nil u košarici - prema jugu); Herod naredio pokolj nevine dječice da bi likvidirao bebu Isusa - roditelji pobjegli prema jugu - u Betlehem
Njihove svećeničke aktivnosti - Mojsije je uz Arona bio kraj oltara (žrtvenika) i prinosio žrtve (Lev Zak 15, 16), Isus je bez mane sam sebe žrtvovao (Heb 9:14)
Kraljuje - i bje kralj u Ješurunu (Pn Zak 33:5), Gospodin Bog dati će mu prijestolje Davida, oca njegova. On će vladati kućom Jakovljevom dovijeka. I kraljevstvo njegovo neće imati svršetka.(Lk 1:32-33)
Sudac - Sutradan Mojsije sjedne da kroji pravdu narodu (Izl 18:13), jer nama se svima treba pojaviti pred Sudom Kristovim,...(2 Kor 5:10)
Vođa - Mojsije vodi Izrael kroz pustinju (Izl 32:34), Isus vodi crkvu do spasenja (Heb 2:10)
Dva Saveza - Stari, Mojsijev sa Horeba (Izl 34:27), Novi, Kristov na Posljednjoj Večeri, "ovo je moja krv, krv Saveza, koja se prolijeva za sve za oproštenje grijeha" (Mt 26:28)
40 dana Isusova gladovanja ====== Mojsije gladuje prije nego što je dobio kamene ploče, kao i Ilija.
Mudrost Tako Mojsije biješe poučen u svoj mudrosti egipatskoj (Dj 7:22), u kome se nalazi sakriveno sve blago mudrosti i znanja (Kol 2:3)
Silan u riječima I bijaše silan u svojim riječima i djelima (Dj 7:22), Kada Isus dovrši govor, veliko je mnoštvo naroda bilo zaneseno njegovim učenjem jer ih je učio kao da ima vlast (Mt 7:28,29)
Zapovjedi Pon Zak 4:2 , Mt 28:20
Otkrivenje Izlazak 31:13, Otkrivenje 1:1
Preobražaj na Gori Mojsija Izl 34:29,35; Isusa Matej 17:2
Pranje braće s vodom Izvede zatim Mojsije Arona i njegove sinove pa ih u vodi opra (Lev Zak 8:6), Zatim ulije vodu u posudu za pranje te počen učenicima prati noge i otirati ih ubrusom kojim biješe opasan (Iv 13:5)
Proročanstva Pon Zak 28,33, Matej 24, Luka 21
Nagrada Božjim slugama Brojevi 7:6, Otkrivenje 22:12
Poslušnost Izl 40:16, Ivan 16:10
Blagoslov I Mojsije ih blagoslovi (izl 39:43), Zatim ih povede u blizinu Betanije, podiže ruke pa ih blagoslovi. (Lk 24:50)
Isusovih 5 govora podsjeća na 5 tzv. Mojsijevih knjiga.
Imenovanje drugog branitelja i utješitelja Jošua (Pon Zak 31:23) i Duh Sveti (14:16,18)
Nužna smrt da narod prijeđe u obećanu zemlju zbog grijeha naroda
Drugo pojavljivanje Matej 17:3 Mojsije se pojavio sa Ilijom, Isusov Drugi Dolazak je početak Novog Jeruzalema...
Što ćemo s Mojsijevim nasljednikom? Mojsije, poput Ivana Krstitelja, samo je pripremio teren za onoga koji će ući u Obećanu zemlju (Mojsije nije smio ući). To je pomazanik Božji, vojskovođa Ješua - zapravo Isus (Ješua) + Krist (pomazanik Božji).
Knjiga o Danijelu i lažljivo konstruirana biblijska proročanstva:
U knjizi o proroku Danijelu postoje mnoga slikovita i maštovita "proročanstva". Razne kršćanske sekte poput Jehovinih svjedoka pišu silne traktate o tim "preciznim i pouzdanim proročanstvima", kruni biblijskih čudesa i dokazu da je Biblija objava dana od Boga. Na njihovu žalost, izučavatelji su otkrili da je knjiga pisana NAKON što su se zbili događaji o kojima piše da će se desiti u budućnosti, dakle radi se o smišljenoj prijevari, poprilično nezgrapno izvedenoj (donekle sličan trik su upotrijebili pisci "Kremanskog proročanstva" u Srbiji). Pisac koji se nazvao Danijel, koristi ta proročanstva u vrijeme ratnih zbivanja da osokoli Izraelce i uvjeri ih da će pobijediti u dugotrajnom ratu.
Krivotvorine u Starom zavjetu
Neke scene iz tih živopisnih priča, poput slavne gozbe kralja Baltazara, i pisanja ruke po zidu, prešle su iz Biblije u umjetnost i književnost svuda po svijetu. U knjizi se stalno spominje fraza "Ja Danijel" kao da je on autor.
Prije nešto vremena, otkrivene su pločice velikog perzijskog kralja Kira, a profesor Sayce ih je preveo; onda ih je usporedio s Danijelovim riječima: "Iste te noći kaldejski kralj Baltazar bi ubijen. Darije Medijac preuze kraljevstvo, star već šezdeset i dvije godine." Kirove pločice opisuju osvajanje Babilona, i u to nema sumnje. Perzijanci su usvojili babilonski običaj pisanja na glini i pečenja pločica, pa su takvi dokumenti postigli veliku trajnost. Ti i slični autentični dokumenti iz tog vremena koje Danijel opisuje pokazuju da:
Baltazar nije bio kralj Babilona.
Ime zadnjeg kralja je bilo Nabonid.
Grad je osvojen na miran način, prjevarom, ne krvoprolićem.
Bio je to Kir a ne Darije Medijac, koji ga je osvojio.
Darije, za kojega (xi 1) Danijel kaže da je bio sin Ahasuerusa (Xerxesa), bio je ustvari njegov otac.
Sva babilonska imena u knjizi Danijela su apsurdno pogrešno napisana i sasvim strana piscu.
Pisac opisuje Kaldejce na način na koji niti jedan pisac to ne bi učinio - prije vremena Aleksandra Velikog.
Nema nikakve sumnje da je čovjek koji je pisao Danijela i pretvarao se da živi 539 prije naše ere (kada je Babilon pao), živio ustvari tri do četiri stoljeća kasnije. Knjiga je prepuna grešaka, što se vidi iz autentičnih dokumenata i čitanja stvarnih babilonskih naziva sa pločica.
Zašto je pisac tako postupio? Koji je imao cilj? On je sasvim jasno želio uvjeriti Židove da će ih Jahve na čudesan način zaštititi ako se odbiju pokoriti bezbožnom kralju. I to nam daje odgovor o datumu. Bilo je to drugo stoljeće pr.n.ere. kada je grčki kralj Antioh Epifan, pokušao helenizirati Židove*. Pobožan Židov, vjerojatno svećenik, napisao je tada tu knjigu: vrlo nezgrapno, jer su tijekom stoljeća činjenice i podaci bili zaboravljeni. Sada smo otkrili prave dokumente iz tih vremena, i više nema prostora za nesuglasice.
http://www.infidels.org/library/historical/joseph_mccabe/religious_controversy/chapter_07.html
"Nedugo potom posla kralj (Antioh Epifan) Atenjanina Geronta da Židove prisiljava da krše zakone otaca i da se više u svome životu ne ravnaju po Božjim zakonima; pa da oskvrne jeruzalemski Hram i pridijeli ga Olimpijskom Zeusu, a onaj u Gerizimu Zeusu Gostoljubivom, kako su tražili stanovnici toga mjesta."
(2 Mak 6,1-4 )
„A pošto je potukao Egipat, Antioh se godine sto četrdeset treće vrati i krene protiv Izraela. Uziđe na Jeruzalem sa svojom vojskom. Drsko prodre u Svetište i zaplijeni zlatni kadioni žrtvenik, svijećnjak sa svim priborom, stol za prinošenje hljebova, sudove za žrtve ljevanice, kaleže, zlatne kadionice, zavjese, vijence i sav zlatni ures na pročelju Hrama, koje ogoli...U Izraelu nasta opća tuga po svim mjestima."
( 1 Mak 1,20-22.25. 54-59.62-63)
"Čete će njegove doći i oskvrnuti svetište-tvrđu, dokinuti svagdašnju žrtvu i ovdje postaviti grozotu pustoši."
(Dn 11,31)
ZAŠTO ISUS NE BI BIO POPUT (starozavjetnog) JOSIPA?
Uzmimo dakle, elemente iz legende o legendarnom Josipu i ubacimo ih u priču o Isusu (bit će uvjerljivija)
Rođen je pomoću božanske intervencije.
Jedan je od dvanaestorice.
Najmiliji je od svih.
Bio je pastir.
Ima posebne moći, božanske.
Neki su se pribojavali da će se prozvat kraljem.
Juda ga je prodao za srebrnjake.
Prolazi kušnju.
Spominje se i poučna priča sa bludnicom u glavnoj ulozi.
Dolaskom u Egipat bježi od smrti.
Njegova misija započinje kad navrši 30 godina.
Prorokuje da će nakon tri dana jedan biti obješen na drvo, a jedan pušten.
Puno je hodao, čineći dobro.
Nahranio je mnoštvo.
Nahranio je svoju braću za stolom.
Prije im je ponudio da operu noge.
Neki su mislili da je umro.
Kad ga ugledaše, ne prepoznaše ga odmah.
Tek kada im se sam otkrije.
On je spasitelj svog naroda.
Vidi na:
http://www.svjetlonosa.bloger.hr/post/to-je/686243.aspx
Priča o liku židovskoga Mesije Isusa - konstruirana iz Stara zavjeta i vješto složena u Novom zavjetu
Mesija - Krist je prema Starom Zavjetu:
• Sin Božji Ps 2:7 Lu 1:32,35
• od sjemena žene Po 3:15 Ga 4:4
• od sjemena Abrahamova Po 17:7 22:18 Ga 3:16
• od sjemena Izakova Po 21:12 Heb 11:17-19
• od sjemena Davidova Ps 132:11 Jer 23:5 Ac 13:23 Ro 1:3
• dolazi u punini vremena Po 49:10 Da 9:24,25 Lu 2:1
• pastir ljudi Ez 37:24 Mt 2:6
• rođen od djevice Iz 7:14 Mt 1:22,23 Lu 2:7
• zvan Emanuel Iz 7:14 Mt 1:22,23
• rođen u Betlehemu judejskome Mik 5:2 Mt 2:1 Lu 2:4-6
• pastiri mu se klanjaju Ps 72:9 Lu 2:8-15
• kraljevi donose darove Ps 72:10 Mt 2:1-11
• pokolj djece Jer 31:15 Mt 2:16-18
• pozvan iz Egipta Ho 11:1 Mt 2:15
• prethodi mu vjesnik Iza 40:3 Mal 3:1 Mt 3:1,3 Lu 1:17
• prethodi mu Ilija Mal 4:5-6 Mt 11:13-14)
• deklariran Sinom Božjim Proverb 30:4 Lu 1:32, Mt 3:17
• pomazan Duhom Ps 45:7 Iza 11:2 61:1 Mt 3:16 Iv 3:34 Ac 10:38
• prorok kao Mojsije De 18:15-18 Ac 3:20-22
• svećenik po redu Melkisedekovu Ps 110:4 Heb 5:5,6
• propovijedanje počinje u Galileji Iza 9:1,2 Mt 4:12-16,23
• javni ulazak u Jeruzalem na magarcu Zah 9:9 Mt 21:1-5
• autoritativni ulazak u Hram Hag 2:7,9 Mal 3:1 Mt 21:12 Lu 2:27-32 Iv, 13-16
• hram kuća trgovaca umjesto molitve Jer 7:11 Mt 21:13
• njegovo siromaštvo Iza 53:2 Mr 6:3 Lu 9:58
• njegova krotkost i nerazmetljivost Iza 42:2 Mt 12:15,16,19
• njegova blagost i suosjećanje Iza 40:11 42:3 Mt 12:15,20 Heb 4:15
• bez prijevare Iza 53:9 1Pe 2:22
• učenje u parabolama Ps 78:2 Mt 13:34,35
• činjenje čuda, slijepi vide, gluhi čuju Iza 35:5,6 Mt 11:4-6 Ivh 11:47
• odbačen od svoje braće Ps 69:8 Iza 63:3 Ivh 1:11 7:3
• kamen spoticanja Židovima Iza 8:14 Ri 9:32 1Pe 2:8
• mrzak Židovima Ps 69:4 Iza 49:7 Iv 15:24,25
• odbačen od židovskih starješina Ps 118:22 Mt 21:42 Iv 7:48
• Židovi i Pogani udruženi protiv njega Ps 2:1,2 Lu 23:12 Ac 4:27
• odbačen Iza 53:3; Iv 1:10-11; 7:5,48
• umire ponižavajuće Ps 22; Iza 53
• što uključuje:
• njegovi učenici ga napustili Zah 13:7 Mt 26:31,56
• izdan od prijatelja Ps 41:9 55:12-14 Iv 13:18,21
• prodan za 30 srebrnjaka Zah 11:12 Mt 26:15
• njegova cijena za lončarevu njivu Zah 11:13 Mt 27:7
• tih pred tužiteljima Iza 53:7 Mt 26:63 27:12-14
• optužen od lažnih svjedoka Ps 35:11 Mt 26:59,60 Mr 14:56,57
• pljuvan i bičevan Iza 50:6 Mr 14:65 Iv 19:1
• udaran u obraz Mik 5:1 Mt 27:30
• udaran Izaija 52:14; Mt 27:26
• jaka patnja Ps 22:14,15 Lu 22:42,44
• trpi za druge Iza 53:4-6,12 Da 9:26 Mt 20:28
• ruke i noge probodene Zaharija 12:10, Psalam 22:16 Iv 19:18 20:25
• ubrojen u razbojnike Iza 53:12 Mr 15:28
• ismijavan Ps 22:7,8 Mt 27:39-44
• moli za svoje mučitelje Iza 53:12 Lu 23:34
• proboden u bok Zah 12:10 Iv 19:34,37
• dani mu ocat sa žuči za piti Ps 69:21 Mt 27:34
• kost mu nije slomljena Izl 12:46 Ps 34:20 Iv 19:33,36
• odjeća podijeljena kockom Ps 22:18 Mt 27:35
• ostavljen od Boga Ps 22:1 Mt 27:46
• smrt Iza 53:12 Mt 27:50
• tama nad svom Zemljom Amos 8:9 Mt 27:45 (oko 3. ure - rano ujutro, obavljao se židovski ritual okajanja, kao i oko 9. ure; "Starine" of Josipa Flavija 14.4.3.)
• ukopan s bogatima Iza 53:9 Mt 27:57-60
• tijelo mu se neće raspasti Ps 16:10 Dj 2:31
• "grobovi se otvoriše i mrtvi hodaše Jeruzalemom" (Ezekiel 37,12 "Ovako govori Gospodin BOG: Ja ću otvoriti vaše grobove; ja ću vas uspeti iz vaših grobova, o moj narode, ja ću vas vratiti na tle Izraelovo".)
• uskrsnuće od mrtvih Ps 16:10 Iza 26:19 Lu 24:6,31,34
• uskrsnuće trećeg dana Ho 6:2 Iv 1:7
• uzašašće Ps 68:18 Lu 24:51 Dj 1:9
• sjedi s desna Bogu Ps 110:1 Heb 1:3
• obavlja svećeničku ulogu na nebu Zah 6:13 Ro 8:34
• kamen zaglavni Iza 28:16 1Pe 2:6,7
• kralj Siona Ps 2:6 Lu 1:32 Iv 18:33-37
• obraćenje pagana Iza 11:10 42:1 Mt 1:17,21 Iv 10:16 Dj 10:45,47
• njegovo vječno kraljevstvo Iza 9:7 Da 7:14 Lu 1:32,33
• Itd, itd, itd, itd......
I naravno, ova "proročanstva" nisu čarobno ispunjena u osobi Isusa, nego su ih ubacili u priču o liku Isusa bradati grčki svećenici.
Otkriće "Gabrielovog otkrivenja"
Nedavno otkrivena kamena ploča s tekstom "Gabrielovog otkrivenja" poljuljala je donedavnu tezu kršćanskih teologa da je ideja o Kristu - mesiji koji pati i pogiba za (svoj) narod i poslije 3 dana se vraća oživljen, bila strana židovstvu. U tom svjetlu je i posljednja večera simboličan prikaz žrtve koju Krist čini da bi otkupio svoj narod. Sve u sklopu židovstva. Pavlinisti su sve izokrenuli, i pretvorili da je Krist Isus kao Bog došao poganima, a ne "da izbavi Izraela" kako je Isus evanđelja i "govorio". Cijela teologija pavlinizma bazira se na tome i na pokušaju da se židovima oduzme Krist - Mesija Bog. Zato su oni morali biti okrivljeni za smrt Boga, a ne Rimljani (kao i iz političkih razloga).
"To bi trebalo uzdrmati naš osnovni pogled na kršćanstvo, rekao je Knohl. "Uskrsnuće nakon tri dana postaje motiv koji je razvijen i prije Isusa, što se suprotstavlja skoro svim učenjima. Ono što se događa u Novom zavjetu, usvojeno je od strane Isusa i njegovih sljedbenika, i temeljeno na ranijoj mesijanskoj priči."
Reb Knohl: Messiahs & resurrection in 'The Gabriel Revelation' (Continuum), 122pp
Naravno, imamo i Hošeu i razne druge tekstove koji to nagovještavaju:
"Hajde, vratimo se Jahvi! On je razderao, on će nas iscijeliti: on je udario, on će nam poviti rane; poslije dva dana oživit će nas, trećeg će nas dana podignuti i mi ćemo živjeti pred njim."
Hošea 6,1
Ako je Isus pobunjenik i postojao kao osoba, definitivno je prekriven debelim slojem teološke patine, ispod koje je vrlo teško nazrijeti stvaran lik. Prvi sloj patine svakako otkriva pavlinističku teologiju koja se želi odvojiti od židovstva po svaku cijenu i krivicu za razapinjanje i suđenje Isusu prevaliti na taj narod. Drugi sloj patine otkriva da bi evanđelja mogla biti temeljena na fiktivnoj priči o žrtvi ljudskog Mesije.
Markovo evanđelje je alegorija o propasti Jeruzalema!
Knjiga Roberta Pricea (The Gospel of Mark as Reaction and Allegory) dokazuje da je Markovo evanđelje, najstarije od svih drugih, poslužilo kao temelj za ostala evanđelja, a samo je zapisano kao alegorija o propasti Jeruzalema. Spis je nastao nakon što su Rimljani razorili Jeruzalem i raselili njegovo stanovništvo, što je bila još jedna u nizu tragedija koje su Židovi iskusili, okruženi moćnijim narodima. "Marko" je koristio starozavjetne tekstove da bi sastavio tu alegoriju o propasti Jeruzalema, "kako su si židovi bili sami krivi". Bila su mu poznata Pavlova pisma/poslanice, i svoje je "evanđelje" brižno sastavio u skladu s Pavlovom teologijom - Isus dolazi poradi grješnika, Židovi su otpali od Boga, spasenje nije samo za Židove, nego za pogane, apostoli nisu ništa shvatili, ali vizije "nebeskog-uzašlog Isusa" donose pravu istinu i čine takvoga vizionara apostolom, itd..
No religijski zaluđenici nas žele uvjeriti da se radi o "fantastičnim preciznim proročanstvima o njihovom Isusu". Vrlo neuvjerljivo. Pa čak ni Marko te citate nije koristio kao frapantna proročanstva koja su se ispunila do najsitnijih detalja - kao neka vrsta božjega dokaza. Mogao je npr. napisati: "I sami ste bili svjedoci da se to tako odigralo, i da su svi ti sitni detalji, na fantastičan božje-proročki način, bili materijalizirani među nama, upravo na način kako je to prorokovano 1000 godina prije, kako to piše u našim svetim knjigama." On to nikad ne čini. Uopće ga ne zanimaju "ispunjenja proročanstava". Zašto nije time impresioniran? Zato jer nema nikakvih proročanstava, nego je on koristio te tekstove da sastavi alegoriju s dramatskim zapletima.
Hipoteza o "proročanstvima u budućnosti" je nastala kasnije, kao način da se impresioniraju naivni i pribavi vjerodostojnost sa čudesima.
Vjerovanje u Boga je pasivno, dok je ignoriranje Boga aktivno. Prvo nas čini nemoćnima, drugo nam daje snagu. Jedno zahtijeva vjerovanje u nedokazivo i često besmisleno, a drugo traži i gradi na onome što se može znati i predvidjeti; pouzdanje u fantaziju naspram fokusa na stvarnost. Jedno je opterećeno strahom, krivnjom i opsesivnim kajanjem, drugo je pozitivno, samo-ostvarivo, samo-korekturno, samo-izgrađujuće. Jedno izuzima sve što je dobro i pozitivno u nama i stavlja u vanjski entitet, a drugo nalazi i razvija takve stvari unutar samoga sebe. Jedno sjedi na živom pijesku zamišljenih otkrivenja, a drugo na solidnijem tlu objektivnog i dokazivog istraživanja. Bolja budućnost svakako se postiže kada prigrlimo ovaj život i svijet, kao sve što imamo, radije nego ulagati naša vjerovanja i energiju u nepoznatu dimenziju i "slatkiše na nebu" života poslije smrti.
Potreban nam je nov koncept Spasa, onaj koji možemo postići vlastitim snagama, unutar univerzuma čiji smo dio. Niti znanost niti ateizam ne zagovaraju "puko postojanje." Ono što se događa čovječanstvu je od krajnje važnosti, jer nas sve pogađa. A tek trebamo načeti dubine i dosegnuti granice onoga što znači biti čovjek. Što god postanemo, što god postignemo, naša je vlastita odgovornost.
[Earl Doherty]
Post je objavljen 15.01.2014. u 15:49 sati.