U Bibliji čitamo o "proročanskim" vizijama i razgovorima običnih smrtnika sa Stvoriteljem Univerzuma obavijenim oblacima dima. Često su ti kontakti popraćeni vrlo živopisnim, fantastičnim slikama. Ima li mjesta sumnji da su svećenici Staroga Zavjeta upotrebljavali droge?
U Knjizi Izlaska 30,22-33, Bog osobno daje Mojsiju upute kako da napravi žrtvenik Njemu u čast, ali i recept za izradu Svetoga ulja.
Ulje za pomazanje
Nabavi najboljih mirodija: pet stotina šekela smirne samotoka, pola te težine - dvjesta pedeset - mirisavog cimeta, dvjesta pedeset mirisave trstike, pet stotina - prema hramskom šekelu - lovorike i jedan hin maslinova ulja. Od toga napravi posvećeno ulje za pomazanje.
Ovdje je zanimljiva riječ "mirisave trstike". Naime lingvisti** su dokazali da je riječ za kanabis tj. biljku iz čijeg se ulja dobiva hašiš, bila kaneh-bosm, koja se u tradicionalnom hebrejskom nazivala kaneh ili kannabus. Korijen riječi kan u ovoj jezičnoj konstrukciji znači "trstika" ili "konoplja", dok bosm znači "aromatski". Ova se riječ pojavljuje 5 puta u Starom Testamentu; u knjigama Izlaska, Pjesmi nad Pjesmama, Izajii, kod Jeremije i Ezekijela (poznatog po živim vizijama).
Riječ kaneh-bosm je krivo prevedena kao calamus, obična močvarna trstika, slabe novčane vrijednosti, koja nije imala kakvoću i značaj pripisan biljci kaneh-bosm. Greška je nastala u najstarijim grčkim prijevodima Hebrejske biblije, Septuaginti, u 3. st. n.e., i ponavljala se do danas.
Ovo "ulje za pomazanje" svećenika, bilo je strogo čuvano i nedostupno običnom puku pod prijetnjom smrti:
Pomaži Arona i njegove sinove i posveti ih meni za svećenike. Onda kaži Izraelcima ovako: "Ovo je moje posvećeno ulje za pomazanje od koljena do koljena. Ne smije se polijevati po tijelu običnoga čovjeka; ne smijete praviti drugoga ovakva sastava! Tko god takvo napravi, ili tko ga stavi na kojeg svjetovnjaka, neka se odstrani od svog naroda!"
Nanošenje hašiševog ulja na kožu, provjereno ima halucinogeno djelovanje i to je odavno poznato i korišteno u raznim ritualima. Uljem od kanabisa premazivalo se sve u Božjem Šatoru:
Time onda pomaži: Šator sastanka i Kovčeg Svjedočanstva; stol i sav njegov pribor; svijećnjak i sav njegov pribor; žrtvenik kadioni; žrtvenik za žrtve paljenice i sav njegov pribor; umivaonik i njegov stalak: posveti ih, i oni će tako postati posvećeni; i što god ih se dotakne, posvećeno će postati.
I opijat u obliku dima je paljen u Jahvinu hramu. Danas se u tu svrhu rabi neutralni dim tamjana:
Miomirisni kad
Jahve još reče Mojsiju: "Nabavi mirodija: natafe, šeheleta i helebene. Od ovih mirodija i čistoga tamjana, sve u jednakim dijelovima, napravi tamjan za kađenje, smjesu mirodija kakvu pravi pomastar, opranu, čistu, svetu. Od toga nešto smrvi u prah i jedan dio stavi pred Svjedočanstvo, u Šator sastanka, gdje ću se ja s tobom sastajati. Držite ovu mirodiju presvetom! Tko sebi napravi što takvo da mu miriše, neka se iskorijeni iz svoga naroda."
Jahve se Mojsiju "prikazivao" u svijetlećem oblaku, poput oblaka dima u koji je bilo uvijeno proročište u grčkim Delfima ili šamani na svojim sastancima.
Drugo spominjanje kanabisa (kaneh-bosm) u Pjesmi nad Pjesmama:
Mladice su tvoje vrt mogranja pun biranih plodova: (14) nard i šafran, mirisna trska (kaneh-bosm) i cimet, sa svim stabljikama tamjanovim, smirna i aloj s najboljim mirisima.
Treće spominjanje kanabisa u Izajii:
Tu se Bog (tj. svećenici) žali da mu narod ne kupuje dovoljno:
Nisi mi kupovao za novac trsku (kaneh-bosm), nisi me sitio salom svojih žrtava; nego si me grijesima svojim mučio, bezakonjem svojim dosađivao mi.
Prije toga imamo živopisnu viziju u hramu punom DIMA:
...vidjeh Gospoda gdje sjedi na prijestolju visoku i uzvišenu. Skuti njegova plašta ispunjahu Svetište. Iznad njega stajahu serafi; svaki je imao po šest krila: dva krila da zakloni lice, dva da zakrije noge, a dvama je krilima letio. I klicahu jedan drugome: "Svet! Svet! Svet Jahve nad Vojskama! Puna je sva zemlja Slave njegove!" Od gromka glasa onih koji klicahu stresoše se dovraci na pragovima, a Dom se napuni dimom.
Niti autor psihodeličnog Otkrivenja ne može izbjeći Hram prepun dima:
I hram se napuni dimom od Slave Božje
Otkrivenje 15, 8
Četvrto spominjanje kanabisa :
"Što će mi tamjan koji dolazi iz Šebe i trska mirisna (kaneh-bosm) iz zemlje daleke? Vaše mi paljenice nisu drage, nisu mi po volji klanice vaše."
Jeremija 6, 20
Peto spominjanje kanabisa :
"Proroka" Ezekijela poznajemo po čudesnim vizijama letećih objekata i anđela koji silaze s neba.
Zbog obilja trga tvojeg, silnoga ti blaga, i Damask s tobom trgovaše za helbonsko vino i saharsku vunu. (19) I Dan i Javan iz Uzala za trg tvoj prekaljeno gvožđe mijenjahu, cimet i slatku trsku (kaneh-bosm).
Ezekijel 27,19
Halucinogena akacija (bagrem)
Nova studija izraelskog profesora Benny Shanon, profesora kognitivne psihologije na Hebrejskom Sveučilištu u Jeruzalemu, pokazuje da je Mojsije bio pod utjecajem halucinogene biljke kada je tobože dobio Deset zapovijedi Božjih na planini. Naime, neke biljke iz sinajske pustinje sadrže psihoaktivne molekule kakve su prisutne u biljaka od kojih se priprema vrlo snažna amazonska halucinogena smjesa ayahuasca. Prema tome, grom, munja i trublje sa Sinaja, koji se spominju u Knjizi Izlaska (kao i u Otkrivenju ili kod Ezekiela), mogli su lako biti plod imaginacije ljudi u halucinogenom stanju.
"Mojsije je bio pod utjecajem droga i kada je vidio gorući grm", dodao je prof. Shanon te rekao kako je i sam koristio takve supstancije.
"Biblija kaže da ljudi vide zvukove, a to je klasični fenomen", rekao je citirajući primjer religioznih obreda u amazonskim prašumama, u kojima su droge korištene da bi omogućile ljudima da "vide glazbu". Spomenuo je svoje vlastito iskustvo kada je koristio ayahuascau, jaku psihodeličnu biljku, za vrijeme vjerskih obreda u Amazoni. "Doživio sam vizije koje su imale spiritualno-religiozne konotacije".
Rekao je da su psihodelični učinci ayahuascae usporedivi s onim napitcima baziranima na kori bagremova drveta, koji je često spominjan u Bibliji.
Akacija (bagrem) drvo je koje se često spominje u Bibliji kao građa za zavjetni kovčeg i ostale drvene dijelove Hrama Jahvina:
Jahve reče Mojsiju: "Reci Izraelcima da me darivaju. A primajte ove darove: zlato, srebro i tuč; ljubičasto, crveno i tamnocrveno predivo i prepredeni lan; učinjene ovnujske kože, pa fine kože; bagremovo drvo; (6) ulje za svjetlo; mirodije za ulje pomazanja i miomirisno kađenje; oniks i drugo drago kamenje
Od bagremova drva neka naprave Kovčeg: dva i po lakta dug, lakat i po širok i lakat i po visok. (11) Okuj ga čistim zlatom, okuj ga izvana i iznutra; a oko njega stavi naokolo završni pojas od zlata.
Napravi i žrtvenik za paljenje tamjana; napravi ga od bagremova drva.
Mojsije je prve ploče sa zapovjedima razbio u bijesu. Bog mu kaže da opet iskleše ploče, pa će ih On opet ispisati:
U to vrijeme Jahve mi reče: 'Iskleši dvije kamene ploče kao i prijašnje pa se popni k meni na brdo; a napravi i drveni kovčeg. Na ploče ću napisati riječi koje su bile na prvim pločama što si ih razbio. A onda ih položi u kovčeg.' Načinih kovčeg od bagremovine, isklesah dvije kamene ploče kao što bijahu prve, pa se, s dvjema pločama u ruci, popeh na brdo. I napisa na te ploče, kao i prije, Deset riječi koje vam je Jahve rekao na brdu, isred ognja, na dan zbora. Onda ih Jahve dade meni. Okrenuh se i siđoh s brda.
MOJSIJEV RECEPT ZA HRAMSKO ULJE ZA POMAZANJE
500 šekela = 12,5 libri ili 5,6 kg
hin = galon ili oko 4 litre
Tri glavne mirodije:
- mirna samotok = (mirta) = eterično ulje kore drveta iz Indije s aromom cimeta : 5,6 kg
- ulje mirisavog cimeta (slatki cimet) : 2,8 kg
- kaneh-bosm ulje : 2,8 kg
+ lovorika (eterično ulje kore drveta s Dalekog istoka s aromom cimeta) : 5,6 kg
Sve pomiješati i uliti u oko 4 litre maslinova ulja.
________________________________
Da. Jahvin hram je na daleko mirisao po cimetu. Taj slatkasti miris je ujedno prikrivao zadah prolivene krvi i zaklane stoke na oltaru čije su žrtvovanje obavljali omamljeni leviti i svećenici.
Ulje za pomazanje je bilo toliko cijenjeno, da su se Božji poslanici - proroci, nazivali Božjim Pomazanicima. Otuda dolazi naziv Krist = Pomazanik. Nakon što su namazani takvim uljem, nije ni čudo da su komunicirali s kojekakvim božanstvima, imali "proročke" vizije i zapadali u trans.
Isus "Pomazanik"
Riječ "Krist" - "Hristos" - grčki je prijevod hebrejske riječi/pojma Mesija. Kad tu riječ idemo doslovce prevesti na hrvatski, on glsi Pomazanik - Božji Pomazanik - Miljenik kojega je Bog izabrao i "pomazao" svetom pomašću. Evanđelja na tri različita načina opisuju kako se Isus dao "pomazati" kao znak da je on budući židovski Kralj - Mesija - Prvosvećenik i Vladar, postavljen od samoga Boga:
Pomazanje u Betaniji 1
Mk 14,3-9
I kad je u Betaniji, u kući Šimuna Gubavca, bio za stolom, dođe neka žena s alabastrenom posudicom prave skupocjene nardove pomasti. Razbi posudicu i poli ga po glavi. A neki negodovahu te će jedan drugomu: "Čemu to rasipanje pomasti? Mogla se pomast prodati za više od tristo denara i dati siromasima." I otresahu se na nju. A Isus reče: "Pustite je, što joj dodijavate? Dobro djelo učini na meni.
Pomazanje u Betaniji 2
Mt 26,6-13
Kad je Isus bio u Betaniji, u kući Šimuna Gubavca, pristupi mu neka žena s alabastrenom posudicom skupocjene pomasti i polije ga po glavi, dok je on bio za stolom. Vidjevši to, učenici negodovahu: "Čemu ta rasipnost? Moglo se to skupo prodati i dati siromasima." Zapazio to Isus pa im reče: "Što dodijavate ženi?
Pomazanje u Betaniji 3
Iv 12,1-8
Šest dana prije Pashe dođe Isus u Betaniju gdje bijaše Lazar koga je Isus uskrisio od mrtvih. Ondje mu prirediše večeru. Marta posluživaše, a Lazar bijaše jedan od njegovih sustolnika. Tada Marija uzme libru prave dragocjene nardove pomasti, pomaže Isusu noge i otare ih svojom kosom. I sva se kuća napuni mirisom pomasti. Nato reče Juda Iškariotski, jedan od njegovih učenika, onaj koji ga je imao izdati: "Zašto se ta pomast nije prodala za trista denara i razdala siromasima?" To ne reče zbog toga što mu bijaše stalo do siromaha, nego što bijaše kradljivac: kako je imao kesu, kradom je uzimao što se u nju stavljalo. Nato Isus odvrati: "Pusti je!
Po Ivanu se to desilo dan uoči Isusova slavnog ulaska u Jeruzalem na magarcu, kako bi svima objavio da je On TAJ.
Skupocjena pomast od Narda, kojom Marta maže Isusove noge/ili izlijeva po glavi, vrijedna je oko 30 mjesečnih plaća !! Danas bi vrijedila oko 150.000 kuna. Toliko je potrošio rastrošni Isus od novca prikupljenog za sirotinju i spiskao da mu se pomažu noge.
________________________________
* Hebrejski lingvist Eliezer Ben-Yehuda (1859-1922) je poznati obnovitelj hebrejskog jezika u prošlom stoljeću i vrhunski autoritet po pitanjima tog jezika, osnivač "Academy of the Hebrew Language".
** 1964 Ben-Yehuda Hebrejsko-Engleski rječnik piše da je kaneh-bosm ustvari konoplja kanabisa, str. 140.
Isus kao promotor konzumacije alkoholnih pića:
Evanđelje: Iv 2, 1- 11
Trećeg dana bijaše svadba u Kani Galilejskoj. Bila ondje Isusova majka. Na svadbu bijaše pozvan i Isus i njegovi učenici. Kad ponesta vina, Isusu će njegova majka: "Vina nemaju." Kaže joj Isus: "Ženo, što ja imam s tobom? Još nije došao moj čas!" Nato će njegova mati poslužiteljima: "Što god vam rekne, učinite!" A bijaše ondje Židovima za čišćenje šest kamenih posuda od po dvije do tri mjere. Kaže Isus poslužiteljima: "Napunite posude vodom!" I napune ih do vrha. Tada im reče: "Zagrabite sada i nosite ravnatelju stola." Oni odnesu. Kad okusi vodu što posta vinom, a nije znao odakle je - znale su sluge koje zagrabiše vodu - ravnatelj stola pozove zaručnika i kaže mu: "Svaki čovjek stavlja na stol najprije dobro vino, a kad se ponapiju, gore.
Svaka od kamenih posuda imala je 20-30 galona vode (Ivan 2,6) što ukupno čini 120-180 galona vode; dakle Isus je stvorio oko 680 litara dobra (jaka) vina za ponapite svatovce.
Stvarno impresivno. Ekvivalentno ovim dvjema paletama vina:
Što kaže poznati nevjernik Albert Einstein o korjenima etike:
Čudnovata je naša situacija ovdje na zemlji. Svatko od nas došao je samo u kratak posjet, ne znajući zašto, ali ipak ponekad naslućujući svrhu. Sa motrišta svakodnevnog života ipak nešto znamo:
Čovjek je ovdje zbog drugih ljudi - prije svega zbog onih o čijim osmjesima i dobrobiti zavisi njegova vlastita sreća.
Malo znanja je opasna stvar. Kao i mnogo znanja.
Stotinu puta svakog dana, podsjećam se da moj unutarnji i vanjski život ovisi o pregnućima drugih ljudi, kako živućih tako i mrtvih, i da se moram potruditi kako bih dao istom mjerom kojom sam primio i kojom i dalje primam.
Usred poteškoća leži šansa.
Veliki duhovi su oduvijek nailazili na žestok otpor mediokritetskih umova.
Ljudsko biće je dio cjeline, koju smo nazvali 'Univerzum'; dio ograničen prostorom i vremenom. On doživljava sebe, svoje misli i osjećaje kao nešto odvojeno od ostatka -- u nekoj vrsti optičke iluzije svoje svijesti. Ova iluzija je vrsta zatvora koji nas drži u zatočeništvu, ograničava naše osobne želje i osjećaje na nekoliko osoba koje su nam bliske.
Naša zadaća je osloboditi sebe iz tog zatvora, šireći okvire našeg suosjećanja na sva živa bića i svu prirodu u svoj svojoj ljepoti.
Postoje dva načina kako živjeti svoj život: kao da ništa nije čudesno, ili kao da je sve čudesno.
The most incomprehensible thing about the world is that it is comprehensible.
Najneshvatljivija stvar o svijetu jest da je razumljiv.
Albert Einstein
"Što je od ovoga točno: Je li čovjek jedna od Božjih pogrešaka, ili je Bog jedna od ljudskih pogrešaka?"
Friedrich Nietzsche
"Nazivanje ateizma religijom je isto kao da bi ćelavost nazivali bojom kose."
Don Hirschberg
Ne razumijem zašto dangubimo diskutirajući o religiji. Ako smo iskreni — a znanstvenici to trebaju biti — moramo priznati da je religija zbrka lažnih iskaza, bez ikakva temelja u realnosti. Sama ideja Boga je prizvod ljudske imaginacije.
Paul A. M. Dirac fizičar nobelovac
U početku nije bilo ničega. "I reče Bog: 'Neka bi svjetlost.'* I bi svjetlost** I vidje Bog da je svjetlost dobra i rastavi Bog svjetlost od tame"; ali i dalje nije bilo ničega drugoga. No moglo se to vidjeti.
Dave Thomas
______________
* U svemiru je "crni prostor", jer se fotoni nemaju o što odbijati do našega oka. Da bi nešto vidjeli, mora se od toga odbiti svjetlost. U praznom prostoru je crni svemir jer nema materije koja odbija svjetlo. Iako su postojali fotoni, ostao je mračni svemir. Dakle: "reče Bog: 'Neka bi svjetlost.' I bi svjetlost I ne vidje Bog ništa, a svemir ostade taman dok god nije Bog stvorio kakvu materiju."
** Još gore. "reče Bog: 'Neka bi svjetlost.' I nastane Veliki prasak, no bilo je potrebno 400.000 godina da svemir postane proziran i konačno se pojavi svjetlost, jer je prvobitni svemir bio mračan i gust.
"Kršćanstvo je ispraznilo Valhallu, satrlo naše svete gajeve, uništilo naše narodno sjećanje kao sramotno praznovjerje, kao vražji otrov, i usadilo nam umjesto toga sjećanja naroda čija su klima, zakoni, kultura i interesi nama strani, a čija povijest nema nikakvu poveznicu s našom.
David ili Solomon žive u našoj mašti, a naši vlastiti narodni heroji drijemaju u učenim povijesnim knjigama."
(George Wilhelm Friedrich Hegel)
Budimo iskreni i vjerni samima sebi — iskreni spram onoga što znamo; i sačuvajmo, iznad svega, istinitost svojih duša.
Ako bogovi postoje, ne možemo im pomoći; ali možemo pomoći svojim bližnjima. Ne možemo voljeti nepojmljivo, ali možemo voljeti svoje žene i djecu i prijatelje.
Ako bog postoji, ateizam je za njega manja uvreda od religije.
Možemo biti jednako pošteni koliko smo neuki. Ako smo takvi, kad nas upitaju što je izvan obzora poznatog, moramo reći da ne znamo. Možemo reći istinu i uživati u blagoslovljenoj slobodi koju su izborili hrabri. Možemo uništiti čudovišta praznovjerja, siktave zmije neznanja i straha. Možemo iz svojih umova izbaciti strašne stvari koje deru i ranjavaju kljunom i očnjakom.Možemo civilizirati bližnje svoje. Možemo ispuniti svoje živote dobrim, nesebičnim djelima, blagim riječima, umjetnošću i pjesmom i svim sladostrašćima ljubavi. Možemo poplaviti svoje godine suncem — božanskom klimom dobrote; i možemo ispiti do posljednje kapi zlatni kalež radosti.
(Robert Ingersoll: Zašto sam agnostik)
***************************
Billy Gates - agnostik?
Frost: Vjerujete li u Govor na gori?
Billy Gates: Ne. Nisam netko tko redovito ide u crkvu. Specifični elementi of Kršćanstva nisu nešto u što sam veliki vjernik. Ima mnogo toga u moralnim aspektima religije. Mislim da može imati vrlo pozitivan učinak.
Frost: Ponekad kažem ljudima, vjerujete li da ima Boga, ili znate da ima Boga? A vi biste rekli da ne znate?
Gates: U pojmovima djelovanja, uzimam prilično znanstveni pristup oko toga zašto se stvari događaju i kako se događaju. Ne znam ima li ili nema Boga, ali mislim da su religijska načela sasvim validna.
Zanimljivo da Bill Gates drži religijska načela "validnima", ali ne vjeruje u Isus Kristov "Govor na Gori". Obično ireligiozni ljudi, kada daju ikakvu validnost kršćanstvu, obično je to kroz neka od načela "Govora na Gori". Što li je Bill Gates stvarno mislio reći?
13, siječnja 1996. TIME magazine cover story.
“Ima li nešto posebno, možda božansko, oko ljudske duše?”
“Nemam nikavih dokaza za to,” odgovorio je Gates. “Nemam nikavih dokaza za to.”
Kasnije je dodao, “Čisto u raspodjeli vremenskih resursa, religija nije baš efikasna. Postoji mogo više što bih mogao učiniti nedjeljom ujutro.”
***************************
Ne vjeruj zato što tako kažu neki stari rukopisi, ne vjeruj zato što je nešto općeprihvaćeno mišljenje, ne vjeruj zato što su te od djetinjstva tjerali da vjeruješ, nego prosudi istinu i ako nakon što je pažljivo ispitaš i raščlaniš uvidiš da će svima činiti dobro, vjeruj u nju, živi u skladu s njom i pomozi i drugima da čine isto.
Buddha
"Živi dobar život.Ako postoje bogovi koji su pravedni,onda oni neće mariti koliko si pobožan bio nego će te dočekati na temelju vrlina po kojima si živio. Ako postoje bogovi a oni su nepravedni,onda ih ne bi trebao štovati.Ako nema bogova,onda ni tebe neće biti,ali si barem živio život koji će živjeti u sjećanjima tvojih voljenih."
Život u gradiću Lubbock, Texas naučio me dvije stvari. Prva je da nas Bog voli i da ćemo gorjeti u Paklu. Druga je da je seks najgroznija, prljava stvar na licu Zemlje, i da ga treba čuvati za onoga koga voliš.
-- Butch Hancock
Pitanje egzistencije boga jednako je pitanju koje boje je drugi korijen iz hladne srijede.
Forumaš
Netko jednom reče: Ako želiš znati istinu o kvantnoj fizici, pitaj kvantnog fizičara.... ako želiš znati istinu o ustavnom zakonu, pitaj stručnog pravnika...a ako te zanima istina o Bogu i Bibliji, e onda pitaj bilo koga...
Znanost je po svojoj prirodi ateistična. Ubacivati Boga u znanstvene teorije je korisno isto tako kao i molitva da vam ne zagori jelo u umijeću kulinarstva. Ako neki znanstvenik u svoje teorije počne miješati Boga/Svete Spise, znajte da se radi o šarlatanu i da od njegovih hipoteza neće biti nikakve koristi.
Nepoznati
„Od svih tiranija koje pogađaju čovječanstvo, tiranija u religiji je najgora.
Sve druge vrste tiranije ograničene su na svijet u kojemu živimo, no ova teži kročiti i poslije groba i traži da nas progoni u vječnost.“
– Thomas Paine
Dr. House: "Religija nije opijum za mase. To je placebo za mase!"
Miroslav Krleža o vjeri u Boga bilo koje religije:
"Čovjek je izmislio Boga, a sada kleči pred njim stoljećima."
"Usprkos legendarnom preuveličavanju uloge pojedinih proroka, historija bilo koje vjere ipak je samo historija praznovjerja"
"Sve religije ratuju. Sve ratujuće religije su antireligiozne. A kako nema ni jedne koja ne bi bila ratujuća, ni jedna od njih, prema tome, nije religiozna."
Panorama pogleda, pojava i pojmova
"Religija, to ustrajno nastojanje vlasti za zaslijepljivanjem bezazlene lakovjernosti, oprobana i rafinirana metoda koja izaziva opasni gubitak pamćenja, i tako, blagouspavljujući senzibilitet, stvara od mozga gluhonijemu, hipnotiziranu smjesu. Religija, to je virtuozno i znalačko baratanje protokolarnim, mandarinskim trikovima blistavih ceremonija, ali istodobno i unosnih karijera."
"Jedna od najvećih zabluda u mukotrpnoj historiji ljudske misli krije se u pretpostavci da filozofija može postati zamjenom vjere. Religije, filozofije i države i ideologije stupaju usporedo, sve bez izuzetka podjednako grube i okrutne, a kao posvećena božanstva one su smrtna opasnost po slobodu čovjeka."
Razgovor o demokraciji, o humanizmu i o socijalizmu
"Ja sam previše radoznao, previše obijesan, da bih sebi mogao dopustiti jedan grubi odgovor. Bog je jedan grubi odgovor, jedna nedelikatesa spram nas mislilaca – u osnovi čak naprosto jedna gruba zabrana za nas: imate ne misliti!”
“Ljubav prema Jednome ostavlja dovoljno prostora za mržnju prema mnogim drugima.”
"Tko je umro, taj je otputovao. U nepovrat. Čovjek može koliko hoće klečati, moliti, kajati se, ispovijedati se, brbljati čitave noći, slušati zvona, putovati u Rim, biti predbilježen na blagoslov Svetoga Oca, čovjek se može bolećivo rasterećivati samopljuvanjem, može osjećati olakšanje najpomnijom analizom svojih vlastitih gluposti, mjesto pod topovima, policijama ili vojskama, on može klečati pred žrtvenicima koliko ga je volja, on može biti vegetarijanac, ako ga raduje, on može da živi po strogim pravilima bračne ljubavi, poštenja, dobrote, on može spavati snom filistarskog pravednika i bitisati čitavog svog života po načelima najstrožije dijete, njega će svejedno odnijeti vrag u nepovrat i on će, usprkos tome što je uzor-građanin, izdahnuti pred neumoljivim nožem smrti."
“Da bi vršio valjano svoj zanat, pisac mora imati mogućnost da bude u neku ruku disident, pa čak i defetist, u odnosu na državu i institucije, na naciju i autoritete. On je razmetni sin koji se vraća svom očinskom ognjištu samo da bi mogao od njega ponovno otići. Negacija je njegov familijarni oblik prihvaćanja svijeta.”
"U kakvim se mi to prilikama nalazimo? Velik dio čovječanstva moli se i klanja porculanskim bebama iz Lourdesa kao stvarno postojećim božicama. Drveni sanduci i polubogovi na konju sa sabljom i ostrugama, čitava kavalerija bogova." (Dnevnik 155, 75)
"Usprkos legendarnom preuveličavanju uloge pojedinih proroka, historija bilo koje vjere ipak je samo historija praznovjerja, pak rekli mi Vjera ili Praznovjerje, nismo rekli mnogo; vjere i praznovjerja traju a pogane bezbožne misli lepršaju oko tih aveti kao komarci". (Zastave 1 – 5, str. 370)
"Kakva je to perfidna agitacija? Hiljade godina već se tako agitira sa sviju tornjeva kugle zemaljske jedna prazna fraza i njome se pune mozgovi kretena! Zvona zvone ujutro, o podne i navečer... i kad smrt ide preko Kaptola i kad sunce gori nad meridijanom i svaku nedjelju i svaki blagdan i svaki dan sedam puta, uvijek ta prokleta zvona zvone jednu praznu frazu i ne govore ništa! Što zapravo misle ta zvona?" (Zastave 1 – 5, str. 491)
"Pristupite li danas regrutskom mesu, da biste mu objasnili kako su topovi kriminalne protivljudske tepsije i kako se ta krokodilska ždrijela hrane isključivo našim vlastitim, tj. ljudskim glavama, ili kako u crkvama ne stanuje nitko, spalit će vas na lomači samo zato, jer te "lijeve teorije" smatra opasnošću za svoje drage fantome, pred kojima maše repom pasji, kao pred generalima ili biskupima."
(Panorama pogleda pojava i pojmova 1–5, 511)
Miroslav Krleža
Što ako je sve ovo iluzija i ništa ne postoji? U tom slučaju sam stvarno preplatio ovaj novi tepih.
-- Woody Allen
"Je li Bog voljan sprječiti zlo, ali nije u stanju? Onda nije svemoguć.
Može, ali nije voljan ? Onda je zloban.
I može i voljan je? Odakle onda dolazi zlo?
Niti može niti je voljan? Zašto ga onda zvati Bogom?"
- Epikur (341-270. prije nove ere)
"A ako bi postojao Bog, mislim da je vrlo nevjerojatno da se osjeća uvrijeđenim ako netko sumnja u njegovo postojanje."
- Bertrand Russell
Bertrand Russell, čovjek obimna poznavanja povijesti religija i duhovita uma, izjavio je da religijama može pripisati samo dva korisna doprinosa civilizaciji: "pomogla je fiksirati kalendar i navela egipatske svećenike da pozorno promatraju pomračenja kako bi ih mogli precizno predvidjeti."
"Mislim stvarno... da nam je Bog htio poslati svoju poruku, a prastari spisi su jedini način koji je mogao smisliti za to, sigurno je to mogao bolje napraviti."
Dr. Arroway u Carl Saganovu "Kontaktu" (New York: Pocket Books, 1985), p. 164.
Tijekom sedmog križarskog pohoda kojeg je predvodio Sv. Luj, Yves le Breton je zapisao kako je jednom susreo neku staricu koja je hodala cestom noseći u jednoj ruci posudu u kojoj je gorjela vatra, a u drugoj posudu punu vode. Kad ju je upitao zašto nosi dvije posude, starica mu je odgovorila da će vatrom zapaliti Raj sve dok od njega ništa ne ostane, a vodom ugasiti Paklene vatre: "Jer želim da nitko ne čini dobro kako bi dobio Raj kao nagradu ili zbog straha od Pakla, nego isključivo iz ljubavi prema Bogu."
Mislite da je Edip imao problema? Adam je bio Evina majka!
Bog reče, "Nije dobro da čovjek bude sam: načinit ću mu pomoć kao što je on." A ipak je Eva bila daleko od toga da mu bude od pomoći, već ga je prevarila i bila uzrokom njegove i njezine propasti i smrti.
- Napisao je rimski Imperator Julijan u svojoj kritici kršćanstva: "Protiv Nazarena" (čije su originale uništili Kršćani koji nisu mogli podnijeti inteligentnu kritiku na svoj račun; tek su djelići Julijanova djela sačuvani u obliku rukopisa kršćanskih apologeta koji su to djelo pokušavali popljuvati).
„Oni se nikad ne mogu nasititi priča kao što su izmišljotine o sablastima, utvarama, zlim duhovima, paklu; rado spominju o tisućama te vrste čudesa. Što su te priče dalje od istine ljudi im rađe vjeruju, dok im se uši nadražuju ugodnim draškanjem. Ali takve pričice ne koriste samo za liječenje od dosade, nego također imaju i svrhu zarade novca, osobito za svećenike i propovjednike.“
Erazmo Roterdamski, Pohvala ludosti, poglavlje o vjernicima
"Stvarno je to čudnovata religija. Bog kaže, "Poslat ću vam Mesiju (tj. Krista). Bit će i mnogo lažnih proroka koji će za sebe tvrditi da su Mesije (Krist). Pokušajte ih razlikovati. Pogodite li koji je pravi, sjedit ćete uz Mene na Nebu. Pogriješite li u svojoj procjeni, prokleti ste u Paklu za vječna vremena, a i Mel Gibson će napraviti film o vama kao spodobama koje nose zlokobne ogrtače i imaju velike kukaste noseve."
Brian Flemming (autor dokumentarca: The God who wasn't there)
"Svi smo mi ateisti*, u odnosu na mnoštvo bogova u koje je čovječanstvo vjerovalo. Neki od nas samo negiraju jedno božanstvo više od drugih."
Richard Dawkins
_______
* Zanimljivo je da su tako rimske vlasti zvale i prve Isusove sljedbenike - athei tj. bezbožnici, jer nisu htjeli prinositi žrtve državnim bogovima (op. prev.).
Ne mislim da je Bog koji nam je dao mozak, namjeravao da se njime ne koristimo.
[ Galileo Galilei ]
Post je objavljen 15.01.2014. u 14:56 sati.