Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/bookeraj

Marketing

Bo Burlingham: "Mali divovi"

Govoreći o tvrtkama „koje su odlučile biti sjajne, a ne velike“, autor, poznat kao dugogodišnji glavni urednik američkog poslovnog časopisa Inc., obuhvaća niz od četrnaest u Hrvatskoj zacijelo nepoznatih tvrtki koje se bave specijaliziranom proizvodnjom i pružanjem usluga (primjerice, tu je Anchor Brewing iz San Francisca, prva američka mikropivovara koja na tradicionalan način proizvodi ograničene količine sjajnog domaćeg piva; CitiStorage Inc., privatna kompanija koja se bavi čuvanjem poslovne dokumentacije – to je, primjerice, djelatnost koja u Hrvatskoj uopće ne postoji; ECCO koji proizvodi rezervne alarmne uređaje i žuta signalna svjetla, O.C. Tanner koji proizvodi medalje i posebna priznanja i još neke kompanije).

Od navedenih, ja sam ranije čula samo za poznati Zingerman's Community of Businesses u Ann Arboru, Michigan, koji je nastao od Zingerman's dućana s delikatesama, a kasnije se razvio u pravu poslovnu filozofiju kakvu nema niti može kopirati bilo koja druga kompanija na svijetu, kao i za Rigtheous Babe, produkcijsku kompaniju kantautorice Ani DiFranco.

Cilj ovog publicističkog naslova bio je izdvojiti i na svjetlo dana iznijeti poslovanja doista uspješnih poslovnih pothvata koji nikad nisu bili ozbiljno promatrani u američkoj poslovnoj literaturi jer se radi o kompanijama koje nikad nisu izašle na burzu (s tim u svezi, nemaju obvezu javno objavljivati svoja poslovna izvješća, niti se o njima puno zna). Naime, u SAD-u nije slučaj kao u Njemačkoj, primjerice, gdje mali i srednji poduzetnici čine kralježnicu njemačkog gospodarstva, već glavninu gospodarstva SAD-a čine velike multinacionalne kompanije, pa se većina poslovne literature bavi upravo multinacionalnim kompanijama, dok su manji poduzetnici posve nepravedno zapostavljeni i gurnuti u zapećak.

Pa ipak, osobitosti s kojima kompanije koje je autor promatrao pristupaju poslovanju, klijentima, zajednici, humanitarnoj i socijalnoj svrsi poslovanja te obučavanju i nagrađivanju svojih zaposlenika, zaslužile su pomnije promatranje i proučavanje u ekonomskoj literaturi, koje djeluje životno i potrebno i u SAD-u, pogođenima ekonomskom krizom, ali i u drugim zemljama na drugim kontinentima (kao zemlja koja nema nikakvo ozbiljno popularno-znanstveno praćenje ekonomskih i poduzetničkih tema (a niti ozbiljno gospodarstvo), Hrvatska se svakako može ugledati na ovo publicističko djelo i početi više govoriti o svojim malim i srednjim poduzetnicima).

Priče koje su obilježile razvojni put ovih kompanija, ispričane po njihovim osnivačima, svjedoče o posvemašnjim različitostima: od prijetećeg stečaja do stečaja koji se doista dogodio, preko kočenja razvoja, svjesnog sprječavanja proširenja, do osnivanja trgovačkih društava koja se bave različitim poslovima, od razvoja vizije koja je u svakom pojedinom slučaju bila različita (pa je tako u jednom je slučaju vizija kompanije bila širenje i potvrda duhovnih kršćanskih vrijednosti kroz poslovanje). Ovakvi pojavni oblici u poslovanju doista svjedoče o tome kako je moguće poslovati iz velikog broja razloga, ne samo zbog ostvarenja profita, i na različite načine – kroz više povezanih društava, kroz posve odvojene poslovne projekte, kroz zapošljavanje radnika za posebne namjene i slično.

Knjiga je u SAD-u požnjela uspjeh u poslovnim krugovima pa je čak bila finalist natječaja za poslovnu knjigu godine Financial Timesa, a radi se o izrazito čitljivom i široko primjenjivom naslovu iz kojega se mogu preslikati pojedine, ali i sve strategije upravljanja. Stoga, više o "Malim divovima" možete saznati sa službene internetske stranice www.smallgiantsbook.com


Post je objavljen 07.01.2014. u 16:43 sati.