Slobodan Pandur, ribar
BRUDET OD SITNE KOŠĆATE RIBE
Slobodan Pandur ribar iz Rijeke jedan je od ribara koji meilom razmjenjuje informacije sa svojim kolegama ribarima diljem Istre i Kvarnera. Ponekad i mene uključe u tu raspravu tako da upisuju moj meil, te čitam o čemu ribari diskutiraju. Ribar Slobodan Pandur pisao je vrlo konstruktivno i informativno u zadnjih nekoliko dana, što je po mom sudu vrijedno novinarske objave. Tim više, jer mnogi od nas, posebno mi u unutrašnjosti Hrvatske ne razumijemo baš potpuno s kakvim se problemima susreću ribari na svom poslu.
Čitajući što ribar piše, dolazim do saznanja da hrvatsko ribarstvo nije u nimalo povoljnijoj situaciji od one u kojoj su poljoprivredni proizvođači, a obje su djelatnosti pod krovom istog ministarstva. Situacija je kod velike većine u obje djelatnosti nesigurna, više tjeskobna nego obećavajuća, više deprimirajuća nego upućena na pozitivna očekivanja. Ima pojedinaca i među poljoprivrednicima i među ribarima koji razvijaju poslove, koji mogu reći da su zadovoljni. Ali takvih je premali broj.
Objavljujem informacije o temama koje ribarsku djelatnost pretvaraju u neizvjestan i sve nesigurniji posao, koje je napisao ribar Slobodan Pandur.
Novi Pravilnik donio OVLAŠTENIKE
Da li netko od vas čita ovo što vam šaljem i kakva je reakcija na to da po novom pravilniku više niste vlasnici svojih povlastica,već samo ovlaštenici? Što će se dešavati sutra kad vam budu ukidali prava na korištenje povlastice. Nećete moći ništa jer niste vlasnici. Isti scenarij kao i 1991.g. kada je društveno vlasništvo prešlo u DRŽAVNO,a sada privatno vlasništvo prelazi u DRŽAVNO. Što se desilo kad se dalo DRŽAVI da upravlja s tim vlasništvom? UPROPASTILA ga je. Želite da se to desi i sa vašim povlasticama? Ovo se planski radi već godinama,vjerojatno s nekim višim ciljem i nečijim privatnim interesom nekog bolesnog mozga da on bude gospodar vaših sudbina ma koliko one bile jadne. Prošlim pravilnikom to nisu uspjeli, ali ovime jesu jer nitko od predstavnika ribara nije bio uključen u njegovu pripremu (to znam za udruge, za CEH ne znam i u njih nemam niti malo povjerenja dok nam god predstavnici budu ribari kojima to nije jedina ili glavna djelatnost.Po mojim saznanjima gore sjede ljudi koji se bave turizmom,preprodajom ribe,apartmanima...). Šta kažete na ovo?(pitanje vrijedi i za saborske zastupnike).
Stari Pravilnik NN br 144 od 2010. gdje smo bili VLASNICI povlastice
Članak 6.
(1) Na prednjoj stranici povlastice od vrha prema dnu je tekst sljedećeg sadržaja:
– grb Republike Hrvatske,
– naziv Ministarstva,
– naziv obrasca povlastice,
– podaci o vlasniku povlastice: naziv pravne osobe ili obrta ili ime i prezime fizičke osobe vlasnika plovila, adresa, OIB broj vlasnika plovila,
– podaci o ovlašteniku povlastice: naziv pravne osobe ili obrta, ime i prezime vlasnika obrta ili ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi,
– adresa ovlaštenika povlastice, OIB broj ovlaštenika povlastice
– podaci o plovilu za koje se izdaje povlastica i to: CFR plovila, ime ili registarska oznaka plovila, luka upisa plovila, veličina plovila u GT, duljina plovila u metrima, snaga porivnog stroja plovila u kilovatima (kW),
– razdoblje obavljanja djelatnosti gospodarskog ribolova za sezonske obrte,
– serijski broj obrasca povlastice.
(2) Na stražnjoj stranici povlastice od vrha prema dnu je tekst sljedećeg sadržaja:
– podaci o vrstama ribolovnih alata, pomoćnim plovilima te o ribolovnim zonama na kojima ovlaštenik povlastice smije obavljati ribolov,
- naziv područne jedinice koja je izdala povlasticu, klasifikacijska oznaka, urudžbeni broj, datum, redni broj i datum upisa rješenja povlastice u Registar flote, te pečat i potpis ovlaštene službene osobe.
(3) Povlastica je tiskana uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 1.).
Novi Pravilnik NN br 130 od 2013. gdje smo OVLAŠTENICI...
( Pravilnik o povlastici za obavljanje gospodarskog ribolova na moru i registar povlastica)
Članak 6. (1) Obrazac povlastica mora sadržavati sljedeće podatke:
1. OPĆI PODACI
– grb Republike Hrvatske,
– naziv Ministarstva,
– KLASA i URBROJ,
– datum izdavanja,
– naziv: POVLASTICA ZA GOSPODARSKI RIBOLOV NA MORU,
– serijski broj povlastice
– razdoblje obavljanja djelatnosti gospodarskog ribolova za sezonske obrte,
– pečat i potpis ovlaštene osobe.
2. PODACI O RIBARSKOM PLOVILU:
– CFR broj plovila,
– država upisa,
– ime broda ili nacionalna (registarska) oznaka brodice,
– snaga motora (kW),
– tonaža (GT),
– duljina plovila preko svega.
3. PODACI O OVLAŠTENIKU POVLASTICE
– naziv obrta te ime i prezime vlasnika obrta odnosno naziv pravne osobe i ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi ovlaštenika povlastice,
– adresa sjedišta obrta odnosno adresa sjedišta pravne osobe,
– MBO ili OIB ovlaštenika povlastice.
4. PODACI O VLASNIKU PLOVILA
– ime i prezime vlasnika plovila ukoliko je vlasnik fizička osoba građanin odnosno naziv obrta ukoliko je vlasnik fizička osoba obrtnik odnosno naziv pravne osobe ukoliko je vlasnik pravna osoba,
– adresa fizičke osobe ukoliko je vlasnik fizička osoba građanin odnosno adresa sjedišta obrta ukoliko je vlasnik fizička osoba obrtnik odnosno adresa sjedišta pravne osobe ukoliko je vlasnik pravna osoba
– ime i prezime vlasnika obrta ukoliko je vlasnik fizička osoba obrtnik odnosno ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi ukoliko je vlasnik pravna osoba
– OIB vlasnika plovila
5. PODACI O RIBOLOVNIM ALATIMA, OPREMI I RIBOLOVNIM ZONAMA
– ribolovni alati i zone u kojima je dopuštena upotreba navedenih alata,
– pomoćna plovila.
Obrazac povlastice je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 1)
Tijelo nadležno za izdavanje povlastica i odobrenja za ribolov:
Ministarstvo poljoprivrede
Uprava ribarstva
Planinska 2a
10000 Zagreb
tel: (01) 6443 185
fax: (01) 6443 200
mail: ivona.musulin@mps.hr
O problemu GT i popisu ribarske flote također sam još 2011 poslao meilove na 20 adresa od Lučke kapetanije Rijeka do Uprave ribarstva i tima koji je u to vrijeme vodio pregovore o poglavlju 13 ribarstva bez odgovora ...
nedavno sam tražio od glavnog ribarskog inspektora Maria Rogošića odgovor na pitanje cit: "ko je nadležan za kontrolu ispravnost podataka u ribarskim povlasticama , po pitanju dužine plovila? Gt plovila ? kw pogonskih agregata ?"
Moram reći da mi je odgovorio u najkraćem mogućem roku što me ugodno iznenadilo iako je odgovor bio van svakog očekivanja kako ribarska inspekcija nije nadležna za kontrolu istog već je to u domeni lučkih uprava i hrvatskog registra brodova. Zašto van svakog mog očekivanja ?? Zato jer je po tada važećem pravilniku NN 148/2010 s 1. rujnom 2012. trebalo uskratiti obnovu povlastica a plovilo koje nije pre baždareno trebalo je biti brisano iz popisa ribarske flote .
Da vam još napišem nešto oko toga kako ja vidim zašto smo sada izvlašteni glede povlastica .. vlasništvo je teško oduzeti ,uskratiti , ograničiti bez poštene naknade dok sada kada smo ovlaštenici , nemamo pravne osnove za borbu protiv AUTORIZACIJE te će sve što nema 30 radnih dana godišnje odnosno 150 radnih dana u 5 godina bit vjerojatno brisano bez naknade .
Zašto je za ribare to katastrofa? EU je kroz Mediteransku uredbu riješila pravila ribolova na mediteranu te je onim što je ispregovarano:
KOČARENJE je dovedeno na rub isplativosti ( oko mreže sake 40 mm udaljavnje na 1,5 Nm od obale odnosno 3 Nm ukoliko nije dubina veća od 50 m)još je kroz planove uravljanja potrebno uvesti ograničenja vremenska i prostorna , Obalne potegače objektivno gledano više ne mogu raditi , i sad dolazimo do najgoreg a to je rad plivarice mediteranskom je uredbom osim veličine mrežnog oka od 14 mm propisano da visina mreže smije biti VEĆA za 30 % od dubine mora dok je dužina 4 visine mreže , to konkretno znači da od
otoka Purare na sjever plivarice u ovom obliku koji sad imamo ne mogu raditi , na to je gospodin Lav Bavčević upozoravao još u pregovorima o poglavlju 13 ali nije bilo sluha za ozbiljnost tog problema .I sad imamo situaciju da derogacija za plivaricu koju je trebalo dobiti u pregovorima pokušavamo dobiti u planovima upravljanja , ukoliko se ona ne dobije plivarica u povlastici za zone A E B;H postaje beskorisni ribolovni alat a ostali alat obično je to koča oduzimati će se odnosno morati će dobiti autorizaciju da bi mogao raditi ili je i on bezvrijedan jer nema autorizaciju !! Naravno uz sve to i za plivaricu će biti potrebna kako vremenska tako i prostorna ograničenja.
Još ću za kraj odati da ono čemu se velika većina ribra nada a to je otkup povlastica, moja saznanja govore da ukoliko i bude otkupa govorimo o cca 3 % plovila uglavnom onih obuhvaćenih planovima upravljanja tako da postoji veliki izgledi da se neće moći dobiti naknada za uništenje plovila kojima gt ne odgovaraju baždarenju koje je po pravilima EU .
Ne znam jesam li vam išta pojasnio ali kušati brudet koji kuha naša Uprava ribarstva je brudet od sitne koščate ribe ...
P.S. Ponekad me uhvati želja da o svemu ovome obavjestim i ....
Commissioner Maria Damanaki
European Commissioner for Maritime Affairs and Fisheries
European Commission
B - 1049 Brussels
Assistants:
Ms Androulla PAPADOPOULOU
Tel.: +32 (0)2 295 04 97
BERL 9/103
Androulla.PAPADOPOULOU@ec.europa.eu
Ms Natalia MANAS SENTIS
Tel.: +32 (0)2 295 08 60
BERL 9/103
Natalia.MANAS-SENTIS@ec.europa.eu
Ali sve bi se to ponovo slomilo na ribaru dok bi ekipa u UPRAVI i dalje sjedila u svojim foteljama.
PLANOVI UPRAVLJANJA I INVESTIRANJE
Kako izgledaju Planovi upravljanja zna samo 4 ili 5 ljudi u Upravi ribarstva. Koliko ja znam planovi nisu prošli i teško će proći , posebno jer umjesto da planove prilagodimo pa čak i prepišemo od Italije mi otkrivamo toplu vodu , pokušavajući objasniti EU kako mi imamo 100 vrsta ribolovnog alata koji trebaju opstati iz ovih ili onih razloga. EU uredbe i zakoni egzistiraju još od 2007. pa i mnogo ranije. Za EU prioritet u svemu je smanjenje ribolovnog napora ! Koliko nam je Uprava bahata možemo vidjeti i po našim TUNOLOVCIMA koji još nisu sišli s navoza a već su dobili zabrane ulova tune.Pa sada imate brodove od 30 i više metara koji love srdelu na milju od porta ! ICCAT je međunarodno tijelo zaduženo za kontrolu izlova tune i mi nemamo mogućnost nikakvih korekcija kvota za izlov koje nam se dodjeljuju.
citat...ˇ:
„Brod "Neptun" izgrađen je za naručitelja - solinsku tvrtku "Conex trade". Država ga je iz poticajnih sredstava financirala s trideset posto, a s dva posto sudjelovala je u subvencioniranju kamatne stope.
Brod je dugačak 40,15 metara, širok 8,65 metara i visok 4,20 metara.To je prvo porinuće iz Vladina programa obnove i modernizacije ribolovne flote te raspisanoga javnog natječaja.
Na porinuću tunolovca, koji će, kako je rečeno, omogućiti bolje i sigurnije uvjete rada te kvalitetniji ribolov i konkurentnost hrvatskih ribara na Jadranu, bio je i pomoćnik ministra poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva Ivan Katavić.
On je tom prigodom ustvrdio kako će se obnovom i modernizacijom ribolovne flote potaknuti zapošljavanje u domaćim, manjim brodogradilištima, ugradnja domaće opreme i zapošljavanje u popratnoj proizvodnji.
"Ovih je dana objavljen novi natječaj za izgradnju i modernizaciju ribolovne flote te će se i sljedećih godina nastaviti realizacija ovog programa", poručio je Ivan Katavić. „ PULA, 21.04.2007
Drugi citat…:
„Domaći su ribari ljutiti na Međunarodnu komisiju za očuvanje atlantske tune (ICCAT) koja je Hrvatskoj u posljednjih pet godina drastično smanjila godišnju izlovnu kvotu te ribe sa 970 tona 2006. na 367 tona 2011. , iako postoji niz pokazatelja da je u Jadranu tune sve više.
Da je ovogodišnja izlovna kvota bila više nego skromna, svjedoči i činjenica da je 17 hrvatskih tunolovaca izlovilo tu količinu ribe u nepun tjedan. Skraćeno je i vrijeme izlova tog morskog predatora s dva mjeseca na svega mjesec dana i sada traje od 15. svibnja do 15. lipnja.
Predsjednik Udruženja za ribarstvo pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Miro Kučić, napominje kako nije logično da ICCAT odobrava izlov tune u vrijeme kad se ona mrijesti, umjesto da ju se lovi u srpnju i kolovozu kad se pojavljuju veći primjerci te ribe.
Sadašnja hrvatska izlovna kvota tuna neće biti smanjena za 2012., ali bi mogao biti smanjen broj brodova koji će tu ribu smjeti loviti. Problem je i što, umjesto u kolovozu i rujnu, izlov traje od 15. svibnja do 15. lipnja
Uostalom, u posljednjih 20-30 godina većina tune lovila se u kolovozu i rujnu i radilo se o većim primjercima, dok danas 90 posto ulova hrvatskih tunolovaca čine tunice težine između osam i devet kilograma. Postojeća hrvatska izlovna kvota neće biti smanjena za 2012., ali bi mogao biti smanjen broj brodova koji će tu ribu smjeti loviti.“
Toliko o planovima ..planiranju .. i investiranju u ribarstvo!
UPITAN JE REGISTAR FLOTE RIBARSKIH BRODOVA
Pod materijalnom , krivičnom i svakom drugom odgovornošću tvrdim a što mogu i dokazati pregledom očevidnika o brodicama pri lučkim kapetanijama te pregledom plovidbenih dozvola pojedinih brodica kao i povlastica za gospodarski ribolov, da lučke kapetanije nisu provele transparentno te po istim kriterijima preračun brt za ribarska plovila u gt sukladno Uredbi VIjeća EU br, 2930/86 te okružnice Hrvatskog registra brodova oznake QC-T 209 Stoga registar flote ribarskih brodova koji predstavlja Hrvatsku u EU nije pokazatelj stvarnog stanja ribarske flote .
Jedan od dokaza su i podaci iz Priloga 1 javnog poziva za prijenos povlastica za obavljanje gospodarskog ribolova na moru od 27 rujna 2013
gdje se jasno vidi ..Gordan Muhtić....DULJINA..7,88-------------------GT...2.58
Pandur Slobodan...DULJINA 10.0-----------------GT..3.0
Anton Keršić.........DULJINA 8.80...................GT..6.28
I NEŠTO SLUČAJNO :
VAL-NAUTIKA....DULJINA 10.10...................GT..12.55
PLOVILO NA KOJE SE PRENOSI POVLASTICA MORA BITI ISTOG KAPACITETA ..obzirom na KW ili GT...
http://secure.creditreform.hr/r?s=val-nautika-d.o.o.&an=0000105482&setlang=
https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/dijele-se-poticaji-za-inovatore---277107.html
http://www.poslovni.hr/media/cache/52/0b/520b4f2c15c2f069e190e557a1f2c562.jpg
i onda se donosi pravilnik o povlastici u kojem se po prvi puta pojavljuje članak 3 u točki 4
(4) Ukoliko je ribarsko plovilo u leasingu, korisnik leasinga može podnijeti zahtjev i zatražiti izdavanje povlastice ukoliko priloži ovjerenu ispravu financijske institucije koja je vlasnik plovila o prijenosu prava na izdavanje povlastice i svih prava koja proizlaze iz
a VAL nautika se baš bavi kao slučajno :"Iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) plovnih prijevoznih sredstava"
Nego kako nego POŠTENO . DA ne može DRUGAČIJE !!
Post je objavljen 05.11.2013. u 14:42 sati.