TALIJANSKI PLANOVI: TRAJEKTNA LINIJA ZADAR – ANCONA
STRANKA HRVATSKOG ZAJEDNIŠTVA
PODRUŽNICA ZADAR
PRIOPĆENJE ZA JAVNOST
TALIJANSKI PLANOVI: TRAJEKTNA LINIJA ZADAR – ANCONA
Raspadom Austro-Ugarske Monarhije 1918. godine počinje talijanska okupacija Zadra, odnosno Rapalskim ugovorom, 1920. godine, Zadar postaje dio teritorija Kraljevine Italije, čija je okupacija trajala do 1943. godine.
Talijanski iredentisti ne pomirivši se sa izgubljenim teritorijem, 1963. godine osnovali su u Anconi «Slobodnu općinu Zadar u izbjeglištvu». Udruga i danas djeluje, te ima svoje organe vlasti, općinsko vijeće, općinski odbor i predsjednika općine odnosno gradonačelnika. Njezini najaktivniji članovi su Franco Luxardo, gradonačelnik, Giorgio Varisco, financijski direktor općine, Elio Ricciardi, umirovljeni talijanski general i Renzo de Vidovich, direktor uprave lista «Il Dalmata», bivši predsjednik tršćanskog ogranka «Libero comune di Zara in esilio», bivši predsjednik Federacije esula i njen današnji član izvršnog odbora i dr.
Navedene osobe su u stalnom kontaktu s pojedinim članovima «Zajednice Talijana Zadar», koji ih usmjeravaju u svojim iredentističkim planovima.
«Slobodna općina Zadar u izbjeglištvu» redovito odražava skupštinu općine na talijanskom skupu «Raduno», kada se okupljaju jednom godišnje talijanski esuli iz cijeloga svijeta. Na skupu sudjeluju i pojedini dužnosnici Parlamenta i Vlade Republike Italije, Gianfranco Fini, bivši ministar vanjskih poslova Republike Italije, Carlo Giovanardi, ministar za odnose s Parlamentom zadužen za problematiku i pitanje esula u Republici Italiji, Roberto Menija, zastupnik stranke Nacionalnog saveza («Alleanza Nacionale») u talijanskom parlamentu i drugi, te iredentističkim stavovima vrše pritisak na RH u svezi povrata imovine, fojbi i dr. Na manifestaciji sudjeluju i pojedini članovi talijanskih udruga iz Zadra. Za napomenuti je da redovito dodjeljuju titule počasnog građanina «Slobodne općine Zadar u egzilu», te je tako titulu dobio Fini, Giovanardi i dr.
Kalmeta: Strateški interes Zadra je trajektna linija Zadar – Ancona
U bližoj povijesti uvijek je bilo dobro kada su bili strateški interesi Zadra u pitanju, kada smo koliko-toliko bili zajedno, da smo se za te interese i izborili, rekao je Kalmeta.
Kao jedan od prvih ciljeva gradonačelnik je najavio zalaganje za trajektnu liniju između Zadra i Ancone. Iskazao je nezadovoljstvo jer linija postoji samo ljeti i to ne svaki dan. Procijenio je kako je to strateško pitanje za Zadar.
Rekao je kako će već sljedeći tjedan razgovarati s predstavnicima Jadrolinije ali i privatnim brodarima ako su voljni cijelu godinu održavati tu liniju.- Vidjet ćemo.
Proračun nije takav da može značajnije subvencionirati tu liniju, ali možemo svi skupa procijeniti, kada bude rasprava o proračunu, ako je to interes, i da vidimo koliko je to, da onda subvencioniramo tu liniju, kako bi imali cjelogodišnju liniju na relaciji Zadar-Ancona.