Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/toco1980foto

Marketing

Facebook i sijanje panike

Sve popularne teorije urote i zavjere su dobile zamah upravo zahvaljujući internetu, jer su se na takav način sve (dez)informacije odmah mogle proširiti širokim narodnim masama. Počevši od onoga da se na račun "stručnih" analiza fotografija s mjeseca tvrdi da "čovjek nije bio na mjesecu", zatim "stručnih" analiza fotografija terorističkog napada u NYC gdje "stručnjaci" tvrde kako su ljudi koji su skakali s tornjeva "fotomontaža", itd...

Štoviše, društvene mreže poput Facebooka kao da su pravi rasadnik najrazličitijih i najnebuloznijih teorija zavjere koje najčešće pokrenu individualci na temelju nekih svojih, često "alternativnih", uvjerenja. Nakon što se takve stvari upotrebom "share" tipke prošire dalje, poprime epidemijske razmjere - nakon toga je površne i naivne (čitaj iracionalne i emotivne) ljude nemoguće činjenicama i logikom uvjeriti da je ta originalna inforacija koju su prvu vidjeli i čuli zapravo totalna laž, glupost, prevara, demagogija, idiotizam...

Tako je nedavno jedna osoba na Facebooku lansirala sliku sa svojim "stručnim objašnjenjem" (ili se možda radi o copy-paste sa neke "crackpot" stranice?), o tome kako "oznake na tubama zubne paste označavaju to da li su ove napravljene od umjetnih ("štetnih") ili prirodnih ("zdravih") sastojaka."


(izvor: Facebook, screenshot)

Ta dezinformacija, koja nema blage veze sa činjenicama i zdravim mozgom, je u par dana sa stranice osobe koja ju je objavila na Facebooku (do trenutka pisanja ovog članka) podijeljena preko 8.000 puta!!!

O čemu se zapravo radi?

Te oznake na tubama koje se navode nemaju apsolutno nikakve veze sa njenim sadržajem! Sastav se ionako navodi tekstom, u kojem pišu i vrsta tvari i njeni postoci.

Nadalje, sve vrste ambalaže (tube, kutije, tetrapaci, omoti isl.) predstavljaju grafički proizvod. Prilikom proizvodnje svih tih grafičkih proizvoda, osim samog dizajna i teksta, koriste se i oznake koje pomažu prilikom same proizvodnje. Tih oznaka ima više vrsta, počevši od onih koje služe da se boje kod višebojnog tiska točno preklapaju (tzv. paseri), zatim kontrolne oznake kojima se kontrolira debljina nanosa boje, a tu su i oznake koje služe kao pokazivači na kojim mjestima treba nešto odrezati, preklopiti ili zalijepiti.

Ove oznake na tubama koje se navode u gornjoj "teoriji urote" nalaze se tamo zbog toga da bi stroj točno znao gdje i kada mora prerezati, zatvoriti i zalijepiti tubu. Kako taj posao na stroju obavlja fotoćelija, bitno je da je boja te oznake u kontrastu sa podlogom kako bi je fotoćelija mogla očitati. Boja koja se koristi, uvijek je jedna (i to obično obično najtamnija) boja koja se koristi u samom procesu tiskanja. Tako npr. ako se u dizajnu tube koriste svijetlo zelena i tamno plava boja, onda će ta oznaka biti tamno plava. Ako se koristi samo zelena boja, onda će oznaka biti zelena. Ako ima crne boje, ona će biti crna.. itd.

Iako se na nekim proizvodima takve oznake ne vide, jer se u procesu proizvodnje odrežu, na nekim proizvodima ih se može naći, ako se zna gdje i što treba gledati i tražiti. Tako su npr. vidljive na tubama, ali ih ima i na tetrapacima za mijelko i sokove (treba odvrnuti uglove ispod kojih se takve oznake obično nalaze). Isto tako nalaze se i na omotnicama za čokolade (na mjestu gdje je omot zaljepljen, nalaze se kvadratići u bojama)...

Zaključak?

Općenito je za stvaranje bilo kakve teorije urote i sijanje panike dovoljno biti paranoičan, neupućen, imati bolesnu bujnu maštu i potrebu za samopromocijom. A sve takve osobe koje se suoči sa neoborivim činjenicama koje obaraju njihovu "teoriju urote" će naravno i dalje uporno tvrditi kako su oni u pravu, a ljudi koji su iznjeli istinite činjenice "dio te urote".

Post je objavljen 10.02.2013. u 09:29 sati.