PRIJEVARE I NEPRAVILNOSTI TREBA ZABORAVITI!
Europska unija temelji se na vrijednostima poštivanja ljudskog dostojanstva, slobode, demokracije, jednakosti, vladavine prava , poštivanja ljudskih prava i prava pripadnika nacionalnih manjina.
Te su vrijednosti zajedničke državama članicama u društvu u kome prevladavaju pluralizam, tolerancija, pravda, solidarnost i jednakost žena i muškaraca. Vrlo mnogo pažnje polaže na rashode svog proračuna koji je oko 120 milijardi eura godišnje, a tim se novcem omogućava financiranje važnih politika u korist građana. Zato EU ima Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) koji od 1. lipnja 1999. ima nadležnost upravo nad prijevarama koje štete europskom proračunu. Ured može istraživati upravljanje i financiranje svih institucija i svih tijela EU, a u svojem je djelovanju potpuno neovisan. EU ima i revizorski sud koji provjerava zakonitost i pravilnost prihoda i rashoda EU kao i svih tijela koje je osnovala EU, te pazi na dobro financijsko upravljanje.
Europskom parlamentu i Vijeću podnosi izjavu o jamstvu u pogledu pouzdanosti računa te zakonitosti i pravilnosti odgovarajućih transakcija. Revizorski sud koji čini po jedan sudac iz svake države može upozoriti Parlament koji predstavlja narode država članica i ima 754 zastupnika, na nepravilnosti. Vijeće koje čine ministri država članica, ovisno o temi o kojoj se na Vijeću raspravlja, također sud može upozoriti o svakoj nepreavilnosti
Obveza je država članica da prema Čl. 280. Ugovora o osnivanju EZ osiguraju zakonodavni okvir za zaštitu financijskih interesa EU.
AFCOS sustav jest sustav putem kojeg se provodi koordinacija zakonodavnih, upravnih i operativnih aktivnosti s ciljem zaštite financijskih interesa Europske unije i neposredna suradnja s Uredom Europske komisije za borbu protiv prijevara (OLAF). AFCOS mrežu čine predstavnici: Ministarstva pravosuđa,Ministarstva unutarnjih poslova,Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva - Uprave za sustav javne nabave, Središnjeg državnog ureda za upravu, Državnog ureda za reviziju, Državnog odvjetništva Republike Hrvatske i Ministarstva financija - Porezne uprave, Carinske uprave, Financijske policije i Sektora za proračunski nadzor.
Budući da Zajednička poljoprivredna politika ima veliki proračun na razini EU težište je u ovom tekstu stavljeno na poljoprivredu.
NEPRAVILNOŠĆU se smatra svako kršenje odredbi EU ili nacionalnog zakonodavstva, koje proizlazi iz činjenja ili propusta gospodarskog subjekta, koje bi moglo učiniti štetu proračunu EU kroz neopravdani rashod.
PRIJEVARA je namjerno činjenje ili propust koje ima za posljedicu protupravno zadržavanje sredstava iz proračuna EU. Prijevara se postiže prikazivanjem i korištenjem netočnih ili krivotvorenih izvještaja ili dokumenata, neobjavljivanjem ili prikrivanjem informacija čime se krši određena obveza s istim učinkom te se događa primjena financijskih sredstava u svrhe za koje nije namijenjena.
NEPRAVILNOSTI MOGU BITI :
1. NAMJERNE aktivnosti u suprotnosti s ugovorom s ciljem da se
korisnik obogati što se evidentira kao Prijevara i
2. NE NAMJERNE zbog propusta, grešaka, nemara, kršenja radnih procedura - ali ne namjerno – što ima i financijski učinak, kada su nepravilnosti isplaćene, ili bez financijskog učinka kada je prijevara otkrivena prije isplate.
Prijavljivanje nepravilnosti, ali i sumnju na prijevaru - trebaju prijaviti zaposlenici
Agencije za plaćanje, kao i osobe izvan Agencije
Prijave se mogu podnijeti osobi za nepravilnosti u Agenciju za plaćanje u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju i to u : pisanom obliku, usmeno,telefonom ,mailom (nepravilnosti.eu@apprrr.hr), faksom, potpisane ili anonimne,“zviždači” su zaštićeni Zakonom o radu.
Utvrđivanje nepravilnosti u domeni je radnog zadatka Agencije za plaćanje preko kontrole dokumenata, kontrole na terenu, ali Agencija možee zatražiti pomoć vanjskih stručnjaka.
KONTROLA OBJEKATA IZGRAĐENIH SREDSTVIMA EU
Pravilo je Europske komisije da kontrolira utrošena sredstva čak 7 godina
nakon zadnje isplate sredstava. dužan 5 godina od datuma konačne isplate financijske potpore čuvati dokumentaciju koja se odnosi na projekt. Na zahtjev EK korisnik mora ustupiti dokumentacije u svrhu provedbe kontrole projekta. Zato projekt sve to vrijeme treba držati u prvobitnoj namjeni, a ne ga prodati ili prenamijeniti. Čak što više traži se da ostane vidljivo napisano – da je objekt financirala EU.
Kontrolu na terenu provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju prije ugovaranja , prije plaćanja, tijekom petogodišnjeg razdoblja nakon izvršenog konačnog plaćanja, kao i u bilo koje vrijeme za vrijeme trajanja investicije.
Za nepravilnosti koje će biti otkrivene do 7 godina nakon izvršenog konačnog plaćanja,
Agencija će tražiti povrat iznosa isplaćenih nepravilnih izdataka ili povrat cijelog isplaćenog iznosa i raskid ugovora, a korisnik će biti na Crnoj listi.
POSLJEDICE OTKRIVENIH NEPRAVILNOSTI
Kako se postupa sa korisnicima financijskih sredstava koji nisu poštivali pravila već su radili po svom i upustili se u prijevaru?
Sumnje na prijevaru prosljeđuju se Državnom odvjetništvu i pokreće se kazneni postupak.Agencija za plaćanje izvještava Europsku Komisiju o otkrivenim nepravilnostima , ali ta informacija ide i u Europski ured za poljoprivredu (DG Agri), i Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF). EU udio iznosa nepravilnosti vraća se u EU proračun . Svaka nepravilnosti evidentira se u registru nepravilnosti .Korisnik koji je počinio nepravilnost visoko je rizičan bit će češće kontroliran.
Kategorija PRIJEVARA
Evo što se smatra nepravilnostima prema kriteriju Europske unije :nepridržavanje važećih propisa, početak projektnih aktivnosti prije odobrenja projekta kao i prije potpisivanja ugovora, falsificirani službeni dokumenti, nabavljanje niže kvaliteta opreme, materijala i izvedenih radova od one koja je napisana u ponudi, zatim stara oprema, lažni računi, računi nepostojećih tvrtki, pretjerani iznosi računa, krivotvorenje računovodstvene i druge popratne
dokumentacije i sve te radnje ulaze u područje PRIJEVARE. U kategoriju PRIJEVARA ulaze i računi bez specifikacije, višestruko financiranje, I odbijanje kontrole na terenu.
Kategorija NEPRAVILNOSTI
Primjeri nepravilnosti su sukob interesa, nedozvoljeno porijeklo roba i usluga, nepostojeći dobavljači – izmišljene ponude , dogovorno napuhavanje cijena u ponudama ,nedovršeni radovi , usluga ili nabave do određenog roka, zahtjev za plaćanja koji sadrži račune za neizvršene radove, usluge i nepostojeću opremu, ako je kontrolom na terenu utvrđena manja količina robe ili radova od one iz zahtjeva za isplatu, te NE ISTAKNUTA oznaka da se investicija financira sredstvima Europske unije.
Fotka:M.Zouhar Zec: Trg bana Jelačića 29.9.2012.
Najveći svjetski proizvođač češnjaka je Kina, s oko 77% svjetske proizvodnje.
Post je objavljen 24.07.2013. u 14:37 sati.