Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/modnizamorac

Marketing

Kostimi kroz film: Orkanski visovi (1992.)

Ovaj sam film odabrala iz više razloga. Na današnji dan 1818. godine rođena je Emily Bronte. Orkanski visovi su jedna od mojih najdražih knjiga a i film je prilično dobar. I naposlijetku, moda u ovom periodu je u prijelazu stilova a to mi ovaj film čini posebno zanimljivim.



Radnja se proteže od 1771. godine koja obilježava Heathcliffov dolazak u Orkanske visove do 1803. u kojoj se samo najavljuje vjenčanje Cathy i Haretona. Moda se u ovom periodu dosta promijenila i baš je zato zanimljivija.

Kao dijete i djevojka Catherine se odijevala jednostavno i skromno. Život u jorkširskim osamama nije zahtijevao raskošne i nezgrapne haljine u kojima se ne bi mogla lako kretati i trčati vrištinama. Ključne riječi u opisivanju mode koja je tamo vladala bile bi sigurno praktičnost i jednostavnost. Njen otac, gospodin Hernshaw bio je imućan, ali ne u pomodnom smislu. Živjeli su u staroj elizabetanskoj kući mirnim seoskim životom. Luksuzni namještaj, skupa odjeća i velika slavlja nisu se uklapala u osamljenu kamenu kuću na visovima.

Engleska je moda općenito težila jednostavnosti, za razliku od francuske. Na londonskom su se dvoru nosile široke suknje bogato ukrašene svile, ali cjeloukupan je dojam bio puno blaži. No, moda u takvnim zabačenim, izoliranim mjestima bila je priča za sebe. U pitanju nije bilo ni siromaštvo ni škrtost, ali Catherine je zasigurno još kao djevojčica u 1770.ima odijevala haljine starinskih tkanina od prije dvadesetak godina. Takve tkanine, u engleskoj modi, prepoznajemo po tmurnijim bojama ili običnim prugicama kao jedinim dekoracijama.



Kontrast mode posebno dolazi do izražaja u sceni kada Catherine, primorana da ostane kod Lintonovih zbog uganuća gležnja, prihvaća njihovo gostoprinstvo na mjesec dana. Isabella, Edgarova sestra, odjevena je u haljina čija nas jednostavnost na trenutak može zavarati, ali riječ je uistinu o najnovijoj modi. Razlika je i više nego očita na prvoj slici; Isabellina haljina je od svile a Catherinina od običnog pamuka a tu se i razlike u krojevima i uzorcima.

Na drugoj je slici Isabella već posudila Catherine jednu haljinu pa i ona djeluje kao prava dama, barem na trenutak. Lintonov stil života bio je drugačiji. Njihov dom, Thrushcross Grange, bio je luksuzno opremljen modernim izrezbarenim namještajem, umjetninama i predmetima za razonodu. Tamo su se ponekad održavale i velike zabave. Nije ni čudo da je Isabella, odgojena kao prava mlada dama, odmalena nosila svilene haljinice po posljednjoj modi, ta maloj aristokratkinji to i priliči.







Za Božič 1777. godine Catherine se napokon vratila kući, ali posve promijenjena. U Orkanskim visovima održano je slavlje i kuća je makar na trenutak oživjela. Svima se svidjela ona nova ljepotica koju su Lintonovi dovezli kočijom; svima osim Heathcliffu. Catherine, sada prava dama, odjenula je blistavu žutu svilenu haljinu, jednostavnu u kroju, ali raskošnu u boji. Jedine dekoracije uključuju mašnice iste boje na struku i lako povezanu platnenu maramu, a uz to su naravno išle i rukavice.





Sljedećih je dana, očekujući posjet Lintonovih, odjenula modernu, ali jednostavnu haljinu. Gornji je dio od modre svile, obrubljen čipkom na rukavima i prsima dok bijela suknja oslobođena teške dekoracije slobodno pada. Vrlo zaimljiv komplet zapravo. Tu leži i jedna od razlika u engleskoj i francuskoj modi. U Francuskoj su se stilovi mijenjali često, a moda evoluirala vrlo brzo dok njen put nije naglo prekinut Francuskom revolucijom koja je raskošne stilove odbacila kao ekstravagantnu modu aristokracije. S druge strane, engleskoj je modi jednostavnost urođena, a stilovi nisu prekidani tako brzo i tako naglo pa nije bilo čudo vidjeti u jednom danu večernju haljinu od teške svile, a poslijepodnevnu haljinu posve modernih detalja obogaćenu jednostavnošću.







Catherine je ipak previše zavoljela damske manire, bijele rupčiće i svilene haljine te je prešla preko svoga srca i udala se za Edgara zaboravivši posve na Heathcliffa. Godina je 1783. a Catherine je odjeveno ležerno, ali moderno pri nenadanom susretu s Heathcliffom koji se odnekud vratio nakon dugog izbivanja. Haljina joj je od prugaste svile u svjetlim nijansama bež i maslinasto zelenkaste boje. Rukavi su u tri četvrt dužine, što indicira modu koja dolazi jednako kao i bijela marama fichu. Frizura koju nosila također postaje popularna, pogoto u Engleskoj koja nije bila izbirljiva u prihvaćanju stilova.





Ovdje vidimo Catherine i Isabellu odjevenu do zadnjeg detalja u odijelo za jahanje koje ukljućuje suknju bez držača, strukiranu jaknicu, šeširić i kožne rukavice čisto zbog potrebe, inače su i svilene dobre. Obje nose i bijele marame čvrsto zavezane oko vrata, a njihove košuljice ispod imaju zanimljive uzorke; Catherinina ima točkice ili cvjetiće dok Isabellina ima prugice. Čak mi se Isabellin maslinasto zeleni komplet i više sviđa.



Za poslijepodnevnu šetnju Catherine i Isabella odjenule su jednostavne i praktične, ali zanimljive haljine kojima je naglasak na uzorku i tkanine više nego na kroju koji je običan. Catherinina haljina ima zagasito crvene prugice, žućkastu podsuknju i bijelu maramu koja slijedi oblik ramena a šeširić koji nosi u ruci ima odgovarajuće mašnice. Isabellina haljina je slična; zagasito zelenih pruga i nešto žuće podsuknje, ali način na koji je marama vezana je moderniji te nam ukazuje na stilove koji slijede.

Prisjetimo li se kostima u filmu The Duchess koji se događa u isto vrijeme vidjet ćemo razliku u stilovima. Iako su Lintonovi bogati i stalo im je do izgleda, nigdje se moda nije tako brzo proširivala kao u gradu, a Georgianine su haljine, s druge strane, bile puno raskošnije i ekstravagantnije. Također, Ralph Fiennes koji ovdje glumi Heathcliffa, glumi Georgianinog muža u filmu The Duchess.







Catherine umire ubrzo poslije poroda rodivši 20. ožujka 1784. godine malu Cathy. Cathy, koja je pokupila majčinu narav a očev izgled, glumi također Juliette Binoche koja glumi i njenu majku Catherine. Jedini što je Cathy pokupila od majčina izgleda su velike tamne Earnshaw oči. Moda se već posve promijenila kada je Cathy postala djevojka. Empire stilove polako su iz mode istisnuli i posljednji dodir osamnaestog stoljeća, a moda službeno ulazi u regency eru. Jaknica pelisse koju nosi mlada Cathy je prekrasne prljavo ružičaste boje, jednostavna i elegantna a ispod nje izviruje blistava plava svilena haljina sa bijelim rupcem utaknutim u grudi; neizostavan detalj regency mode.





Haljine, iako visokog struka nisu stupolike siluete već padaju slobodno, pomalo volumiozno - zadnja naznaka mode osamnaestog stoljeća koju će regency moda posve istisnuti. Haljine je od muslina nježne pastelno plave boje. Struk je visok, točno ispod grudi, a obavezna marama utaknuta je u grudi. Frizure joj je uređena u neoklasicističke kovrče, iako pomalo divlje, što savršeno odgovara naravi koju je baštinila od majke.





Zadnja haljina koju Cathy nosi je prelijep primjer elegantne jednostavnosti Empire mode iz 1801. godine. Haljina je udobn, pamučna, bijela sa sivim točkicama; najpopularniji uzorak mode doba. Bijela marama je obavezna, a rukavi su do lakta s minimalnom dekoracijom. Kosa joj je raskuštrana samo zato što je imala okršaj sa Heathcliffom koji ju je natjerao da se uda za njegovog sina Lintona kako bi mogao naslijediti manje Thrushcross Grange.





Kostimi u ovom filmu mi se sviđaju jer su povijesno odgovarajući, a prijelaz između vrlo različitih stilova je savršeno izveden. Iako su svi smatrali da za ulogu Catherine najbolje odgovara autentična engleska glumica poput Helene Bonham Carter, za koju mislim da bi se savršeno uklopila, uloga je ipak otišla francuskinji Juliette Binoche koja je vrlo dobro utjelovljila i Catherine i njenu kćer Cathy.

Post je objavljen 30.07.2013. u 17:59 sati.