Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/auzmish

Marketing

Je li Narcisa ubio vlastiti odraz?

Dobra žena imenom Miriam Meckel napisala se klaftri i klaftri materijala o internetu i matematičkim modelima, koji nam rangiranu nude ponudu našeg vlastitog interesa. PageRank – algoritam se to zove.
Otprilike, veli, u početku je ubogi korisnik međumrežja mogao uguglati pojam svog interesa i baviti se njime. E, kako je kapital naravno otkrio tržište internetlija, tako je krenuo smišljati, ne kako ih privući na stranice brendova, komercijale ili određenih tema, nego kako ih pronaći, stjerati u kut i tu držati. „Match found“ - kolika je vjerojatnost nečijeg interesa za temu ili proizvod.
Kao kad te u neki mračni ugao stjera par likova stisnutih šaka. Match found.

Do ne tako davno, mogao si tako ukucati „cijena PVC – prozora“, proučiti i zaboraviti. No, vremena se mijenjaju. I ako sad sa istog računala i radiš i ne radiš, vrlo brzo desi ti se situacija da gotovo svaka stranica, koju otvaraš, osim sadržaja, kojeg si tražio, nudi bavarsku lovačku odjeću, policijske lampe, električne motorne pile, skidanje dioptrije, otkup bakra, cijenu građevinske armature, usluge vještaka i zimske gume.
Kod bavarske odjeće posebno vrijedi istaknuti „Kerstins Landhausmode“ sa plavookim likom u kratkim kožnim hlačicama. A samo si htio pogledati, recimo, prosjek temperature u Melbourneu. Cijene bavarskih hlačica tražio si nekidan, radi nekog vještačenja. Temperature Melbournea će ti se, naravno, otada pojavljivati i na stranici HAK-a, a logo HAK-a pojavljivat će se ubuduće dok, recimo, tražiš satnicu NKV-radnika. Dok slijedeći zov iz kuhinje na brzinu tražiš neki recept sa đumbirom, sigurno ćeš na ekranu vidjeti cijene guma, usluge ravnanja felgi, logo kineskog brodara i izvještaj sa burze PVC – granulata. Jer, to si guglao u posljednje vrijeme...
Ponekad iskrsne i slika nepostojeće crne kutije sa nekog turobnog leta; tu si sliku nekad davno tražio...
A ako si recimo puničinoj komšinici učinio uslugu tražeći jeftine aviokarte za Istanbul… naravno… Uz osnovnu standardizaciju građevinskog stakla, koja se ničim izazvana ukazala kad si krenuo pročitati sportske vijesti, uvijek ćeš znati sve cijene svih letova. Dobra je i furka kad usred vađenja propisa o skladištenju toksičnih materijala svako pola minute iskrsne reklama za lance za snijeg.
A ako tu i ponekad klikneš „Like“ na temu zarobljene novinarke, umjetnog krzna ili termoizolacijskog stiropora... Znaš već... kakofonija „Like“ – ponude. Jer TI to lajkaš.

Kvaka može biti i dublja, veli dobra žena Miriam M. Dok smo nekad znatiželjno brstili internet u potrazi za novim ili usporednim informacijama, internet sad brsti nas i unutar kriterija pretrage nudi nam redoslijede, koji sukladno matematičkim modelima odgovaraju našim dosadašnjim interesima, ne dopuštajući olako iskorak u usporednu perspektivu, u suprotni odabir. Nudi nam se odraz vlastitih preferenci, ukrug. Umjesto da sagledamo, ukoloteči nas; tražeći iznimku, povjerujemo u pravilo; postajemo vlastia vremenska petlja, vlastiti kontinuum. „Ovdje čitaš, što čitaju i drugi koji misle poput tebe.“ Gaussova krivulja vjerojatnosti, koeficijent slučaja – 'ode. Nema više. Ne na tražilici. A gdje smo mi po pola dana? Na tražilici. Zašto? Da vidimo, što analitički algoritam računa da želimo vidjeti.

Naravno, preference naših korisničkih profila su roba, koja zamjenjuje skupo istraživanje tržišta ili tektonike demokracije. Utoliko, informacija s cijenom, i sa tržištem.
I vremenom...
... plašim se pomisliti...
Brendovi i teme će slijediti mene. Poput dosadnog servisera kišobrana.
U toru svoje slobode odabira, uredno ću sa tekuće trake koja tuda prolazi brstiti servirano, uvjeren da sam to tako htio; mljackati o beskraju mogućnosti ... Pred supermarketom čekat će me puna kolica stvari, kakve sam triput zaredom kupio. Na portafon će zvoniti Black Teen. Tjedno ću dobijati piktogram, kako postaviti lance za snijeg. Ritam će se uspostaviti... Baš kao "Ritam zločina" ...

Ali, to je već Orwell... Ja idem uguglati cijene laptopa, pa ću fino kao one enciklopedije JAZu-a; dika svake police 70-ih. A-Ćus, recimo, bit će laptop za „Ledermoden“ i „Termopan“, i samo za to. Idući laptop bit će za „Sidra u niskogradnji“ i „Black Butt“. I samo za to, i tako redom; da se ne brkaju više; da mogu u miru ...


Post je objavljen 28.05.2013. u 13:11 sati.