Ovaj ću post posvetiti mađarskoj modi koja je zbilja jedinstvena. Volim reći da svaki period mode ima zemlju za koju je svojstven. Tako je na primjer španjolska postavljala modne trendove za rigidnu modu kasnog šesnaestog i prve polovice sedamnaestog stoljeća, dok je vladavina Luja XIV. doživjela uzdignuće francuske kao modne i umjetničke sile. S dolaskom mode regencije (1795.-1820.) engleska moda doživjela je vrhunac u svojim jednostavnim neoklasicističkim dizajnima. Naime, nakon Francuske revolucije francuski aristokratski stilovi doživjeli su slom jer su prikazivali lažnu sliku o ljudima; teška šminka i detalji. Drugo i treće desetljeće devetnaestog stoljeća bilo je procvat bečke mode a to potvrđuju i mnogi modni prikazi iz tog vremena. Tako su i 1870.te i 1880.te bile vrhunac mađarskog stila koji se tada uzdigao i diktirao modu za sve istočnoeuropske zemlje.
Više o modi 1880.ih napisala sam u jednom od prijašnjih postova. Sve u svemu 1880.te doživjele su vrhunac rigidne viktorijanske mode. Tkanine su bile teške, najpopularnije saten i brokat, a ukrasi raskošni, bogati i čak prenapadni. Brojne varijacije draperije i čipke uz razne ostale detalje učinile su svaku haljinu vrijednom divljenja. Javlja se i utjecaj osamnaestog stoljeća, a otud i potreba brojnim ornamentima. Ako ste se ikada pitali kako bi izgledala raskošna aristokratska moda osamnaestog stoljeća u viktorijanskoj izvedbi, evo vam odgovora. Mnoge su se stvari naravno, promijenile, Francuska revolucija, pad feudalnog društva, industrijska revolucije i viktorijanski moral donijeli su svoju verzije nekoć nadmoćnog modnog stila.
Osim tkanina i boje su bile jake i upečatljive. Najčešće su bile nijanse tamno zelene, grimizne, smeđe, purpurne i nijasne plave. Svaka sfera života u ovoj dekadi imala je rigidan, ali i raskošan prizvuk.
No, za razliku od pariškog toka mode mađarski stil bio je nešto drugačiji. Brojni pretjerani ornamenti, prugice i naglašena dramatičnost kao i posezanje za povijesnim utjecajima karakteristika su mađarske mode. Ne mogu ni najbolje sročiti sve njene posebnosti, ali vi samo pogledajte ove zanimljive haljine i njohove posebnosti i odmah će vam biti jasno.
Također, na prvi pogled nespojivi detalji beskompromisno su spojeni i stvaraju savršenu harmoniju u mađaskoj modi. Ova je moda ujedno i vrlo važna jer su je osim Mađarske slijedile i ostale istočnoeuropske države poput Poljske, Češke, Srbije, pomalo Rusije i naravno Hrvatske koja je bila u sastavu Habsburške monarhije, odnosno Austro-Ugarske.
Kada sam već spomenuta povijesne detalje spomenut ću i antiknu čipku kao jedan od neizostavnih detalja. Ruska moda je najduže uspjela održati povijesne utjecaje, a Mađarska je bila vrlo blizu tome. Već od odabira teških tkanina raskošnog ornamenta kao da su se prisjećali šesnaestog stoljeća, dok mašne i drugi ukrasi na gornjem dijelu haljine kao da nas vraćaju u drugu polovicu šesnaestog stoljeća i njegovu slobodnu modu pod utjecajem Luja XIV.
Prva hrvatska operna pjevačica Sidonija Erdody, spisateljica i ilirka Dragojla Jarnević a kasnije i Marija Jurić Zagorka vjerojatno su slijedile sličnu modu jer je Hrvatska tada bila s Mađarskom u istoj monarhiji. Mnoge ostale zagrebačke dame zacijelo su se gizdavo pokazivale na ulicama u najnovijoj mađarskoj modi, jer je Pariz bio predaleko da bi mogao poslužiti kao konstantnan modni uzor.