Izložba "Ampelmann" novosadske umjetnice Mirjane Blagojev bila je povod da posjetim galeriju Idealni grad Centra za kulturu Susedgrad u Gajnicama, u koje, moram priznati, ne zalazim često. Ulaz u galeriju nije baš lako bogoditi budući da je stisnut između ulaza u mnogobrojne birceve, no dočekala nas je jedna nadasve simpatična galerija sa još simpatičnijim djelatnicima. A i sama autorica izložbe nam je također objasnila ovu zanimljivu izložbu.
Dakle, tko ili što je uopče Ampelmann? U doslovnom prijevodu čovjek-semafor, to vam je onaj čovječuljak kojeg gledate do očekujete da se upali zeleno svjetlo na semaforu. No u istočnoj Njemačkoj dizajn tog čovječuljka je bio prilično specifičan, nepropocionalan i pomalo groteskan. Nakon ponovnog prisjedinjenja Istočne Njemačke Zapadnoj, krenulo se u egzekuciju istočnonjemačkih Ampelmanna u svrhu standardizacije. No narod se pobunio, dosta je Ampelmanna uspjelo opstati, te je danas to jedna od ikona i turističkih atrakcija. Navodno da se čak dan danas može zaklučiti u kojem se djelu Berilna nalazite prema čovječuljku na semaforu.
E pa zato je autorica izložbe napravila seriju fotografija nastalih u Berlinu i Beogradu a kroz koje ispituje odnos ljudi prema prošlosti. Naime u Beogradu je sota ulica promjenilo naziv (kao uostalom i u Zagrebu), a i pismo, tako da je latinica zamjenjena čirilicom. Fotografije su prikazane u paru, jedna iz Berilna a druga iz Beograda, te se u prvom planu pojavljuje ili spomenuti Amplemann, ili tabla sa starim imenom ulice.
Lijeva fotografija je slikana na mjestu nekadašnjeg berlinskog zida, a desna ispred hrvatske ambasade u Beogradu, te zajedno istražuju pitanje granica.
Mojoj već dosta puta spominjanoj averiziji prema suvremenoj umjetnosti unatoč, izložba mi se prilično svidjela jer ipak daje neku konkretnu poruku i potiče na razmišljanje o našem odnosu prema nasljeđu prošlosti. A i naučio sam nekaj novoga.
Pozdrav,
Miroslav
Post je objavljen 09.05.2013. u 12:56 sati.