Ne bi vas trebalo začuditi da osim pisanja bloga volim pisati i kratke priče smještene u Viktorijansko doba. Pokušavam uklopiti modu i u svoje priče, pa tako nerijetko opisujem balske haljine, frizure i šeširiće mojih protagonistica. Smatram da je moda vrlo važna jer ne samo da nam pomaže u vizualiziranju likova već i u određivanju vremena radnje.
Priča koju trenutno pišem događa se u ranu jesen 1842. godine u Londonu. Iako dobro poznajem povijesnu modu krenula sam u istraživanje popularnih tkanina ili detalja na haljinama. Prezentirat ću vam neke haljine 1840.ih da dobijete generalnu ideju mode toga doba.
Započet ću s ovom prelijepom haljinom koja je zapravo bila vjenčanica kraljice Viktorije. Izrađena je od bijele svile s raskošnim detaljima Honitonske čipke. Viktorija se vjenčala u veljači 1840. godine, a ova je haljina bila vrhunac mode dana i nakon vjenčanja mnoge su je žene kopirale i tako postavile trend bijelih vjenčanica.
Sljedeća haljina je sivo-maslinasto zelene boje, u šuštavoj svili a prigodna bi bila za večere i domjenke, ali i poslijepodnevna druženja. Haljina je jednostavna, a njena raskoš dolazi u decentnim detaljima u boji tkanine. Spoj romantičkog i gotičkog utjecaja donijeli su tamne i zagasite boje, jednostavne ornamente i pruge i kare kao popularne uzorke.
Moda ove dekade je pod gotičkim utjecajem što je vidljivo u sjetnim i zagasitim nijansama haljina. Ova večernja haljina je iako jednostavna, pune zatomljene sentimentalnosti. Običnog, ali impresivnog kroja i zagasite smeđe boje gotova je preslika romantizma u umjetnosti doba. Popularne frizure imale su romantičarske kovrče, a šalovi, nerijetko istočnjačkih motiva bili su česti.
Haljina s lijeve strane je tipična haljina prijelaza dekade; stil prijašnjeg desetljeća vidljiv je u višem struku, širokim rukavima i užoj suknji. Haljina na desno prikazuje modu 1841. godine; ramena su spuštena, suknja zvonolika a tkanine jednostavne i bez dekoracije na površini.
Ova dnevna haljina je apsolutno prekrasne tkanine; plava svila sa sivkastim odsjajem te motivom cvijeća. Čini se da ima dubok dekolte, ali ispod je najvjerojatnije nošena košulja. Ispod pravih rukava izviruju lažni ukrašeni čipkom koji su vrlo česti u sljedećoj dekadi. U ovoj kreaciji spektakularnost se postiže odabirom tkanine, a ne samim krojem. Cjeloukupna haljine i više nego indicira stil 1850.ih koji slijedi.
Dnevna haljina jednostavnog uzorka, decentnih detalja i bijele čipke koja joj daje svečaniji dojam. Vrlo je jednostavna, nešto uže suknje, a detalji koji joj daju završni dojam vrlo su suptilni. Obični medaljon oko vrata bio bi jedini detalj koji nedostaje ovoj haljini. Ovakvu su haljinu zasigurno nosile sestre Bronte, ali i njihovi likovi poput Jane Eyre ili Agnes Grey.
Posve jednostavna svilena haljine jedva vidljivog sjajnog uzorka. Vrlo je umjerena i nježna, prikladna za bal povodom ulaska u društvo. Volan čipke raskošnog uzorka okružuje poprsje a mali detalji čipke ukrašavaju rukave. Oko vrata je ogrlica, također neprimjetna, a sve indicira da bi ovakvu kombinaciju nosila neka mlada dama kojoj ne treba mnoštvo ukrasa već se ističe svojoj prirodnom, mladenačkom ljepotom.
I kao šećer za kraj, krajnje neobično, raskošna crna dvorska haljina zlatnih detalja s povlakom. Njena širina indicira stil sljedeće dekade, kao i volan crne čipke na poprsju. Ovakvu haljinu bi nosila neka starija dama na dvoru. Raskoš je bio imperativ dvorske mode, a dramatična crna boja bila je prikladna za starije žene, nikako mlade dame. Opet, raskoš dolazi u tkanini koja je protkana zlatnim vezom a ne kompliciranom kroju.
Moda 1840.ih me podsjeća na sestre Bronte i njihove zanimljive likove, kraj romantizma i početak realizma u umjetnosti, početak vladavine kraljice Viktorije i Viktorijanskog doba... Nadam se da sam vam približila modu 1840.ih koja je meni vrlo draga, ali često podcijenjena.