Hsls Ogranak Viškovo
za Općinu Viškovo
2013.-2017.
UVOD
Program je izrađen temeljem detaljnog uvida u postojeće stanje i odnosi se na osnovne djelatnosti Općine. Za svaki dio ovog programa u tijeku je izrada detaljnih provedbenih elaborata. Program je temeljen na načelima objektivnosti i stvarne provedivosti.
Osnovne polazišne točke programa HSLS-a Viškovo su:
1. Menadžerski način upravljanja općinom - Općina kao poduzeće
2. Potenciranje stvarnog gospodarskog rasta - primarno u proizvodnji i visokim tehnologijama
3. Borba protiv korupcije i nezakonitosti u radu općinske uprave
4. Mladi kao osnovni čimbenik napretka života u općini - mladi stručnjaci kao nositelji provedbe konkretnih projekata
5. Poticaj javno - privatnog financiranja pojedinih projekata
6. Stvaranje moderne komunalne infrastrukture za razvoj općine
7. Stvaranje socijalnih uvjeta za dostojanstven život svih mještana
8. Ekološki pristup provođenju svih projekata
Sastavnice programa su:
1. GOSPODARSTVO
2. KOMUNALNA INFRASTRUKTURA I PROMET
3. DRUŠTVENE DJELATNOSTI
- zdravstvo i socijalna skrb
- kultura
- obrazovanje
- sport
4. PROJEKTI I PITANJA VAŽNI ZA OPĆINU VIŠKOVO
1. GOSPODARSTVO
„GOSPODARSKI RAST = PROSPERITET OPĆINE“
U Općini Viškovo je zasigurno najveća koncentracija gospodarskih potencijala u riječkom prstenu koji obuhvaća Klanu, Jelenje, Kastav . Općina Viškovo mora postati predvodnik gospodarskog razvoja u ovom dijelu Primorsko-goranske županije. Unatoč tome što općina Viškovo danas puni gotovo 45 mil. kuna i ima veći proračun od proračuna svih drugih okolnih općina gospodarski nije dovoljno razvijen. Veći dio proračunskih prihoda ostvaruje se iz komunalnog doprinosa i poreza na dohodak, a ne proizvodnjom. Usprkos dobre obrazovne strukture radne snage, njene vještine i dostupnosti ne stimulira se zapošljavanje, a konstantno raste. Ujedno raste i siromaštvo iako je više od 60% proračunskih prihoda s naslova poreza, dakle opterećuju se i onako preopterećeni građani. Poduzeća su potpuno demotivirana za ulaganja u razvoj i otvaranje novih radnih mjesta.
Mi ćemo :
1. Otvoriti dvije poduzetničke zone na širem području općine i to prvenstveno za visoke tehnologije i reciklažna postrojenja. Zemljište će biti dodijeljeno na dugogodišnju koncesiju, bez naknade, uz obvezu zapošljavanja mještana općine Viškovo. Izgradnja će biti oslobođena dijela naknade za komunalnu infrastrukturu. U poduzetničke zone dovesti ćemo poznate strane korporacije kako bi kod nas proizvodile i unapređivale svoju tehnologiju, čime bi obrazovali i vlastiti kadar, te raspolagali vlastitim znanjima u visokim tehnologijama. Time bi se Općina Viškovo postupno pretvarao i u centar znanja na ovim prostorima. U ovim projektima ponuditi ćemo suradnju i susjednim općinama.
2. Osnovati vlastito komunalno društvo kako bi se izbjeglo davanje ogromnih svota za održavanje i infrastrukturu. Komunalno društvo će zaposliti domaće stanovnike i time utjecati na punjenje proračuna Općine Viškovo na nekoliko načina. Svi poslovi koji se u sadašnjoj strukturi dodjeljuju putem natječaja će ići u blagajnu komunalnog društva koje će zasigurno gospodariti duhom dobrog gospodarstvenika. Prihodi s naslova dobiti reinvestirati u vlastito širenje. Porez na dohodak kao i dobit društva vraćat će se u proračun Općine Viškovo.
3. Osloboditi od vodnog doprinosa i komunalne naknade dvije godine one tvrtke koje zaposle u prvoj godini 25, a u drugoj najmanje 25 novih radnih mjesta.
4. Primjeniti smanjenu stopu poreza na dobit za one tvrtke koje povećaju plasiranu proizvodnju za više od 20% u fiskalnoj godini i koje jasno prikažu reinvestiranje u daljnji razvoj.
5. Primjeniti smanjenu stopu komunalnih naknada za tvrtke koje ulažu u proširenje prizvodnje putem izgradnje novih kapaciteta i otvaranje novih radnih mjesta.
6. Ojačati i potencirati stvaranje klastera na području Općine Viškovo. Naime zbog nemogućnosti dobivanja većih poslova u građevini potrebno je složiti klaster od građevinskih tvrtki koje će moći kandidirati se za velike projekte. Klaster građevinara i klaster metaloprerađivača.
2. KOMUNALNA INFRASTRUKTURA I PROMET
KOMUNALNA INFRASTRUKTURA
Komunalna infrastruktura u Općini Viškovo u jako lošem je stanju i nedostatna za svaki ozbiljan napredak u gospodarskom i socijalnom smjeru. Izrazito nekvalitetne ceste, nedostatna i nekvalitetna mreža vodovoda nedostatna mreža odvodnje oborinskih i otpadnih voda, nedovoljna plinoficiranost u nekim dijelovima čak i elektrificiranost, održavanje i čišćenje javnih površina neravnomjerno i u nekim djelovima izrazito nekvalitetno napravljeno - to je današnja slika komunalne infrastrukture Općine Viškovo. S druge strane, građani pojedine komunalne usluge plaćaju višestruko i skupo. Ovakvim stanjem najviše su pogođeni stanovnici dijelova općine koje su izgrađene u posljednjih 5 godina čija je kvaliteta komunalne (a pogotovo društvene) opremljenosti naselja višestruko niža od stanovnika šireg i užeg centra.
Mi ćemo:
1. U periodu 2013.-2017. dovršiti mrežu dovodnje pitke i odvodnje otpadnih voda na cijelom području općine, a izvršiti plinofikaciju za većinu domaćinstava.
2. Održavanje javnih površina, nerazvrstanih cesta, groblja i javne rasvjete vršiti putem godišnjih javnih natječaja uz striktno poštivanje jediničnih cijena i unaprijed izrađenih troškovnika. Tako će se postići da i javna općinska poduzeća posluju ekonomičnije jer će o tome ovisiti i njihov prihod (mislimo na Komunalno društvo).
3. Uvesti razdvajanja pojedinih vrsta otpada, pogotovo obavezno razdvajanje organskog od ostalog otpada za sva kućanstva, što je doseg modernog društva i izraz ekološke svijesti mještana.
4. Ukinuti naknadu za priključenje na komunalnu infrastrukturu jer se ista već naplaćuje putem komunalnog doprinosa, komunalne naknade i prihoda iz cijene komunalne usluge, tj. građanima se praktički ista usluga naplaćuje dva puta- prigodom priključenja i tijekom korištenja.
5. Za stanovnike koji nemaju bilo koju od osnovnih komunalnih usluga (asfaltirana cesta, struja, plin, pitka voda, odvodnja otpadnih voda) izvršiti povrat uplaćenog poreza i to po 3% za svaku od navedenih usluga. Svi građani uplaćuju jednak porez, pa su zaslužili istu razinu komunalne infrastrukture. Ovakvom bi se mjerom ponukalo Vlast da što prije osigura svim mještanima jednake uvjete života.
PROMET
Loš prigradski i gradski promet, pogotovo u vrijeme odlaska i dolaska s posla i škole, gužve i zastoji, neredovitost prometovanja svakodnevna su slika u životu mještana Općine Viškovo. Unatoč izradi nekoliko prometnih studija i velikim godišnjim subvencijama Autotroleju (par milijuna kn. godišnje!) stanje se ne mijenja nego se čak i pogoršava. Viškovo je i u širem smislu na periferiji prometnih tokova grada Rijeke. Broj putnika koji prođe kroz javni prijevoz je višestruko veći nego u drugim općinama što je i srazmjerno broju stanovnika.
Mi ćemo:
1. Do 2015. dovesti u funkciju sustav parkirališta Milihovo . Naime, postojeće parkiralište nije u dovoljnoj mjeri u upotrebi a s druge strane se opterećuju pojedina područja koja prouzrokuju prometni kolaps na području užeg centra. Rasteretiti uži dio oko Crkve i dio oko groblja na način da se zabrani parkiranje.
2. Razriješiti odnos sa Autotrolejom da se uvedu nove linije koje bi služile za češće korištenje javnog prijevoza za posao. Naime, Općina Viškovo bi sa 5% povoljnijim mjesečnim kartama dodatno stimulirala mještane da koriste gradski prijevoz za odlazaka i dolazak na posao.
3. Vršiti pritisak na Županijske vlasti ali i Ministarstva da se što prije završi Županijska cesta Rijeka-Marišćina. Naime kroz zajedničke koordinacije koje moraju biti češće i redovite vršiti pritisak na realizaciju ovog nužnog projekta.
4. Započeti projekt i izgradnju kanalizacije i rješenja oborinskih voda. Pogotovo za područja koja svakodnevno vode bitku kako se riješiti oborinskih voda. Stanovnike koji imaju ovakve probleme osloboditi od naknade za oborinske vode sve do onog trenutka dok se problem ne riješi.
3. DRUŠTVENE DJELATNOSTI
ZDRAVSTVO I SOCIJALNA SKRB
Razina usluge zdravstvene zaštite u općini je na vrlo niskom nivou i nedovoljna za potrebe ovog broja stanovnika kao što ima Općina Viškovo. Niski stupanj usluge u primarnoj zdr. zaštiti, duga čekanja za preglede, zastarjelost i nedostatak osnovne medicinske opreme naša su svakodnevica. Socijalna skrb svodi se na financiranje stotina udruga građana i nešto manje ustanova koje se bave ovom djelatnošću, ali bez ikakovog sustava tako da to financiranje najčešće ima minorne ili nikakve koristi za grupe građana kojima socijalna skrb doista treba. Čekanje na upis u domove umirovljenika traje godinama, a njihova kvaliteta je loša.
Mi ćemo:
1. Dio kapitalnih donacija u zdravstvene ustanove u iznosu od 1 mil. kn. godišnje uložiti u kupovinu medicinske opreme za ambulantu i dom zdravlja. Tako bi se dio specijalističkih pregleda mogao obaviti u neposrednoj blizini mjesta stanovanja, čime bi se smanjio pritisak i dugo čekanje na preglede i velikim bolnicama gdje je danas stanje gotovo neizdrživo.
2. Umirovljenicima i rodiljama povećavati naknade sukladno rastu proračuna , a najmanje 3% godišnje.
3. Sustavom javno - privatnog financiranja izgraditi najmanje 2 doma umirovljenika. Privatnim ulagačima općina će bez naknade dodijeliti zemljište i osloboditi ih davanja za komunalnu naknadu. Nakon dovršetka objekta, 20% kapaciteta punila bi općina, i to za najteže slučajeve umirovljenika koji nemaju mogućnosti pod normalnim uvjetima smještaja u dom. Ovakvim sustavom dopunio bi se kronični nedostatak smještajnih kapaciteta za umirovljenike.
4. Objediniti i poboljšati sustav financiranja udruga svih stradalnika domovinskog rata, bilo da se radi o dragovoljcima, invalidima, obiteljima poginulih i nestalih.
5. Objediniti sredstva za prevenciju ovisnosti o duhanu, alkoholu i opojnim drogama. Ovim, ne malim, sredstvima gospodari se potpuno bez reda i s više stavki tako da pojedine udruge građana sa više naslova dobivaju sredstva za istu djelatnost.
6. Odrediti standard novčane pomoći invalidima, kao i svim osobama koje trebaju tuđu pomoć. Napraviti program prilagodbe pristupa svim javnim objektima u općini za potrebe invalida. Posebice osigurati kod gradnje novih športskih objekata opremljenost pristupa i sadržaja opremom potrebnom za invalide.
KULTURA
Loša kulturna ponuda, unatoč značajnim sredstvima koja općina godišnje izdvaja u kulturnom pogledu smješta Viškovo, umjesto u Europu, gdje kulturološki pripadamo, na potpunu periferiju modernih kulturnih tokova.
Mi ćemo:
1. Osnovati Kulturni savjet Općine Viškovo koji će imati tri osnovna zadatka:
I. Pomoći produkciju najkvalitetnijih autora sa područja naše općine i pomoći njihovu prezentaciju izvan granica države.
II. Organizirati u Viškovu najmanje dvije velike kulturne manifestacije (koncert, izložba, predstava itd...) svjetskog nivoa kvalitete, kako bi se probudio nesumnjiv interes mještana za posjetom kulturnim institucijama.
III. Omogućiti najtalentiranijim mladim umjetnicima ove općine da dobiju potrebnu scenu za pokazivanje svojih dijela široj javnosti.
2. Poticati rad udruga koje okupljaju mlade. Najkvalitetnijim udrugama dodijelit ćemo neiskorištene prostore bez naknade.
3. Izdvojiti sredstva za financiranje rada Halubajskih zvončara, te napraviti fond iz kojeg bi mogli imati sredstva za prezentiranje na međunarodnoj sceni. Mislimo da se općina treba trajno odužiti najkvalitetnijim udrugama koji obilježavaju kulturni život općine.
4. Njegovati kulturno bogatstvo i tradiciju Halubaja ali i drugih kulturnih naslijeđa i cijele Hrvatske
5. Na prostoru Općine Viškovo izgraditi Centar Kulture sa novom dvoranom koja bi koristila za poboljšanje kulturnog stvaralaštva na prostorima naše općine.
OBRAZOVANJE
Katastrofalno stanje u sustavu predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja u Viškovu rezultat je dugogodišnjeg nemara i nedostatka ulaganja u kapitalnu obrazovnu infrastrukturu. U predškolskom odgoju unatoč činjenici da se u svaku odgojnu skupinu godišnje upiše 35% više djece od optimalnog broja, oko 50-ak djece godišnje ostaje neupisano u vrtiće, a preko 120 djece dnevno se prevozi od mjesta stanovanja do najbližeg vrtića, jer na svom području nemaju predškolsku ustanovu.
Još je lošije stanje u osnovnom školstvu gdje škola radi u tri smjene što je nedopustivo u modernom obrazovnom procesu.
Ubrzana stanogradnja zanemarila je u potpunosti izgradnju prateće infrastrukture, a najviše je takva politika utjecala na nedostatak objekata u sustavu školstva.
Mi ćemo:
1. Poduzeti sve radnje da se u periodu od 4 godine izgradi nova školska zgrada sa svom pratećom infrastrukturom.
2. Izgraditi objekt dječjeg vrtića
3. Poticati izgradnju privatnih vrtića putem programa javno-privatnog financiranja. Investitorima će općina dodijeliti zemljište bez naknade i osloboditi ih obveze plaćanja komunalne naknade
4. Povećati broj i iznos stipendija najnadarenijim učenicima i studentima. Sa poduzetnicima naše općine napraviti suradnju gdje bi stipendisti imali obvezu 2 godine nakon završetka školovanja odraditi u ovim poduzećima. Ovakvi poslodavci stimulirali bi se kroz određene mjere poput smanjenja komunalne naknade za vrijeme rada.
5. Izgraditi multimedijalni centar u kojemu će svako dijete, učenik, student mještanin općine Viškovo moći koristiti različite program. Uvest ćemo učenje stranih jezika (talijanski, njemački i engleski) u pola cijene a isto tako uvesti školu informatičkog opismenjavanja. Također besplatno korištenje interneta i čitanja dnevnih tiskovina.
SPORT
Birokratski način financiranja doveo je do toga da veliki broj udruga participira u sustavu financiranja, ali bez pravog učinka. Nisu stvoreni uvjeti za bavljenje sportom (nema dovoljno sportskih objekata niti dovoljno educiranog trenerskog kadra), pa sukladno tome sportski rezultat nije niti približno adekvatan a pogotovo nije adekvatan značajnim sredstvima koje općina Viškovo godišnje izdvaja za programe sporta . Nedostatak polivalentnih dvorana i bazena kritičan i praktično u potpunosti onemogućava organizirano bavljenje sportom, kako šireg pučanstva, tako i športskih klubova.
Mi ćemo:
1. Napraviti čertverogodišnji program izgradnje sportskih objekata unutar kojeg ćemo izgraditi najmanje polivalentnu športsku dvoranu i jedan bazen.
2. U šestogodišnjem razdoblju izgraditi jednu atletsku dvoranu sa mogućnošću treniranja gimnastike. Atletika, gimnastika i plivanje bazični su sportovi i kroz njihovu razvijenost ogleda se cjelokupna sportska kultura jedne općine. Razvoj objekata za ove sportove desetljećima se sustavno zanemarivao i to uglavnom na račun razvoja kolektivnih loptačkih sportova.
3. Napraviti i financirati program unutar kojeg bi se svako dijete moglo bez naknade dva puta tjedno baviti sportom, uz stručni nadzor u općinskim objektima.
4. Osnovati vlastitu sportsku akademiju za edukaciju stručnog kadra u sportu i to isključivo sukladno stvarnim potrebama mladeži i građanstva.
5. Međunarodne nastupe velikih sportskih klubova financirati na bazi sponzoringa, odnosno, za sredstva koje će općina uložiti u njihovo sufinanciranje tražiti protuuslugu promoviranja općinskih projekata na njihovim utakmicama, kao i stalnu prisutnost najvećih sportskih zvijezda ove općine u provedbi projekata od interesa za općinu. U njihove uprave svakako delegirati predstavnike općinu.
6. Putem javno-privatnog financiranja poticati izgradnju sportskih objekata i sportskih centara dodjelom zemljišta bez naknade i oslobađanjem od komunalnih pristojbi. Zauzvrat, dio termina korištenja sportskih objekata općina bi koristila u sustavu javnih potreba u sportu.
4. PROJEKTI I PITANJA VAŽNI ZA OPĆINU VIŠKOVO
MLADI
1. Izdavat ćemo tjednik za mlade koji će se besplatno distribuirati i koji će obrađivati najzanimljivije teme o životu mladih u Viškovu
2. Omogućiti ćemo razne olakšice tvrtkama koje će zapošljavati predominantno mlade ili tvrtkama koje će stipendirati školovanje najnadarenijih mladih učenika i studenata.
3. Izraditi ćemo program financijske pomoći znanstvenim novacima.
GRADNJA I URBANIZAM
1. U planiranje razvoja općine uključit ćemo mještane putem organiziranja posebnih radionica po naseljima i mjesnim odborima.
2. Zaustaviti ćemo odmah svaki nastavak bespravne gradnje i svaku devastaciju ionako devastiranih zelenih površina u općini, a pogotovo u užem centru općine.
3. Kod planiranja novih stambenih naselja dosljedno ćemo provoditi zakonsku regulativu i obavezno predvidjeti svu društvenu i komunalnu infrastrukturu.
4. Urediti ćemo tokove Halubja u atraktivna šetališta.
5. Napraviti ćemo plan uređenja fasada u strogom centru i to u suradnji sa Turističkom zajednicom Općine koja će dio radova sufinancirati iz vlastitih prihoda. Takovim projektom sigurno bi se obogatila turistička ponuda i omogućilo nastavak trenda povećanja broja turista u Viškovu.
6. Izgradit ćemo Općinski trg SVETI MATEJ. Na prostoru omeđenom oko Crkve, sustavom javno-privatnog partnerstva, bez proračunskog troška izgraditi ćemo centar sa fontanom i ugostiteljskim radnjama
MODERNIZACIJA OPĆINSKE UPRAVE
Mi ćemo :
1. Proširiti i kadrovski ojačati Ured za gospodarstvo.
2. Osnovati Ured za međunarodnu suradnju i fondove EU.
3. Osnovati Ured za udruge građana.
PODUZETNIČKI INKUBATOR
U postojećoj poduzetničkoj zoni sagraditi objekt koji će omogućiti mladim poduzetnicima s prostora Općine Viškovo da razvijaju svoje poduzetničke ideje. Služio bi svim poduzetnicima s prostora Općine Viškovo koji imaju inovacije i ideje da ih preoblikuju u proizvode.
PEDIJATRIJA
Odmah ćemo napraviti studiju isplativosti daljeg ulaganja u Pedijatriju. Potom ćemo napraviti međunarodnu ponudu za konzorcij stranih ulagača iz polja medicine, koji bi unutar sadašnjih gabarita napravili sustav vrhunske klinike. Dalja izgradnja bila bi oslobođena svih komunalnih davanja, a uporaba dodijeljena dijelom u vlasništvo a dijelom na dugogodišnju koncesiju.
STARAČKI DOM U OBLIKU STANOVA
Mještanima općine Viškovo koji nemaju adekvatnu brigu pružit ćemo mogućnost kupnje ili najma manjeg stana sa svom adekvatnom pomoći (medicinska, zdravstvena, fizijatrijska i sl.)
Post je objavljen 13.01.2013. u 12:10 sati.