U mjesečniku HAK-a za studeni 2012. godine pročitah kratku noticu pod gornjim naslovom. Između ostalog u njoj piše: „Europska udruga slijepih i slabovidnih osoba upozorila je na opasnosti električnih vozila. Naime, pokazalo se da je u Americi dvostruko veća vjerojatnost da na pješaka naleti električno vozilo nego vozilo s klasičnim benzinskim motorom.“
Razlog tome je što uz elektromobil nema zvučne kulise koja normalno prati automobil s klasičnim motorom.
…'Tesla'
Ova vijest me ponukala da pretražim rokovnik s početka sedmog desetljeća prošlog stoljeća u kojem sam upisivao ono što sam tijekom radnog vremena radio, no povremeno sam upisivao i neke podatke koji su mi se tada činili važnim ili zanimljivim (to činim i danas). Tražeći tako, našao sam na stranicama mjeseca srpnja 1975. zabilješku o elektroautomobilu koji je 'Volkswagenu' služio kao eksperimentalni primjerak.
Elektromotorni pogon bio je ugrađen u tadašnji (a i danas poznat) tip volkswagenovog kombija.
…kombi
Zanimljivi su tehnički podaci tog eksperimentnog vozila u usporedbi s današnjim elektromobilima (na pr. automobil 'Tesla' Model S)
- trajna snaga 16 kW ('Tesla': 300 kW)
- doseg jednim punjenjem 75 km (500 km brzinom od cca 90 km/h)
- brzina 50-85 km/h (max 210 km/h)
- ubrzanje 0-50 km/h za 12,5 s (0-100 km/h za 4,4 s).
…stranica s bilješkom iz 1975. godine
Ipak ova usporedba nije razlog za tekst već ono o čemu je pisao HAK-ov mjesečnik.
Ovdje prikazane podatke o volkswagenovom elektroautomobilu jednom sam zgodom prezentirao kolegi s fakulteta. Odvratio mi je:
„Znam za taj eksperiment. Radio sam na njemu.“
Bio sam ugodno iznenađen, pohvalio sam ga, a on je nastavio:
„Znaš, osim očekivanih poteškoća, veliki problem nam je predstavljalo to što se auto kretao bešumno. Jednom umalo nismo naletjeli na pješaka. Išao je posred ulice prema nama i jednostavno se nije sklanjao. Stali smo, izašli iz automobila i pitali zašto se nije maknuo. Njegov odgovor nas je osupnuo: 'Mislio sam da automobil stoji! Nisam čuo motor.' Da bi izbjegli takve slučajeve ugradili smo u auto mali dvotaktni benzinski motor da 'pravi buku' i vožnja je dalje tekla bez problema“.
S kolegom se više nikada nisam vidio ali eto uspomena je ostala a ova notica iz HAK-ovog mjesečnika vratila me u ta davna vremena.
Tehnika i tehnologija ide krupnim koracima naprijed dok čovjekovo prilagođavanje promjenama mnogo sporije.