Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/jutarnjadozadrustveneodg

Marketing

Pokreće li se era DOP-a u Hrvatskoj?


Od modernih kompanija već se odavno prestalo očekivati da služe samo onima koji imaju udjela u njihovom vlasništvu – pa se ovaj trend polako, ali sigurno počeo buditi i u našoj posttranzicijskoj Hrvatskoj.

Moderne kompanije svoje poslovne izvještaje obogaćuju kvalitativnim podacima o tome kako su se ponašali prema svojim stakeholderima. Jesu li pazili na okoliš, planet i na svoju lokalnu zajednicu, te na zaposlenike? Ukratko, jesu li bili društveno odgovorni? Takav način izvještavanja zasada je još uvijek dobrovoljan, no postoje inicijative da takvo izvještavanje postane obavezno. Takav potez ne samo da bi donio standardizaciju izvještavanja, nego bi i pomogao investitorima u lakšem donošenju poslovnih odluka.

U tome pravcu, Europska politika o društveno odgovornom ponašanju potakla je izvještavanje o nefinancijskim pokazateljima što bi trebalo postati obavezno na razini Europske unije. Zašto je tako bitno imati zakonski okvir – zato što bez postojanja zakonom nametnutih standarda postoji mogućnost lutanja u izvedbi. Zasada su kompanijama dostupne smjernice pri izradi izvješća poput Global Reporting Initiative ( GRI).

U Hrvatskoj, Poslovni savjet za održivi razvoj ( HR PSOR) već pet godina objavljuje natječaj Indeks DOP-a za odabir najboljih u primjeni društveno odgovornog poslovanja. HGK im šalje on line aplikaciju s upitnikom od 119 pitanja. Ispuniti ih mogu sva likvidna poduzeća s pozitivnim poslovanjem. Pitanja se sastoje od šest kategorija od ekonomije do zaštite okoliša koja se boduju sa 100 bodova. Interes za sudjelovanje u ovom pokazatelju odgovornosti porasao je za 300 posto od početka ove inicijative prije pet godina. Novost je da će se od iduće godine dijeliti i pan-Europska nagrada za DOP. Specifičnost je ta što će se ocjenjivati zajednički projekti poslovnih i neprofirnih organizacija. Na taj će se način u fokus dovesti najbolji europski projekti i podići globalno razumijevanje za pozitivne utjecaje DOP-a na društvo, te razmjena najbojih praksa, ideja i rješenja po pitanju održivosti.

Dakle, iz gore navedenog može se zaključiti kako se poduzeća ne mogu više „švercati“ na nedostatatak smjernica, poticaja i nagrada u području DOP-a, a uskoro dolazi i zakon koji će postaviti obligaciju u pravilnom izvještavanju s elementima DOP-a. No, koja su to poduzeća koja su bila korak ispred i poštivali nepisana pravila? Po nekim izvorima to su HT, Holcim, Cemex… Jesu li oni bolji od ostalih ili su uspjeli samo naći način kako se prikazati u tom svijetlu?

Hoće li se ikada sa sigurnošću znati je li neka kompanija društveno odgovorna samo zato što tako piše u nekom izvještaju?


Nadam se da Vam je svima poznat termin greenwasha – odnosno pretjerivanja u isticanju zelenih obilježja prozvoda, usluga i drugih elemenata marketinškog miksa. A greenwash je samo mali udio onog što velike tvrtke rade kako bi se prikazale društveno odgovorne u javnosti.
Što je pisac htio reći – svaka čast poticajima, zajedničkim projektima i nagradama na području DOP-a, napokon se i mi u Hrvatskoj krećemo u pravom smjeru. A druga stvar – nemojte biti naivni – pogledajte širu sliku od one prikazane u medijima i izvještajima. Najćešće su one kompanije koje najviše ulažu u društveno odgovorne i medijski popraćene projekte i najveći zagađivači okoliša i eksploatatori radne snage. Ovo je apel da se ovakvi hvalevrijedni i poticajni projekti i nagrade ne iskorištavaju kako bi se javnosti mazale oči jer ima i onih koji stvarno rade sve u svojoj moći kako bi nešto vratili svojoj zajednici i kojima ovakvi projekti puno znače, a nagrade su priznanja njihova truda.



Post je objavljen 21.12.2012. u 17:33 sati.