Umjetnost vezivanja bicikala u ekstremnim uvjetima džungle na asfaltu
Drage i dragi moji, vi koji po gradu prometujete biciklom znate što je najvažnije za sigurno vezivanje vašeg dvokotačnog međunožnopedalnoguranog metalnog ljubimca: dobra sajla ili "T-lock" i čvrsta točka u prostoru koja će vaš biciklić zadržati na danom mjestu bez obzira na sve vanjske utjecaje, osobito one lopovskog karaktera. A ta čvrsta točka u prostoru je najčešće neka priručna ograda, prometni znak, rasvjetni stup ili nešto slično ... a tek u iznimnom slučaju se tu radi o namjenskom parkiralištu za bicikle.
Ako mislite da je glavni krivac za takvu situaciju u gradu mali broj namjenskih parkirališta za bicikle, grdno se varate - glavni razlog je gotovo potpuna nefunkcionalnost postojećih parkirališta. Istina, premalo ih je ... ali i ta koja postoje su izrazito nefunkcionalna.
Naime, osnovne potrebe koje biciklistički parking treba zadovoljavati su održanje bicikla u ravnotežnom položaju (padovi i sva naginjanja opterećuju kotače i savijaju ih i oštećuju čitav bicikl) i sigurnost te jednostavnost zaključavanja za najčvršću ročku bicikla, njegov okvir. Na žalost, većina parkirališta nudi tek oslonac za samo prednji kotač (što je vrlo nestabilno rješenje) i to je ujedno i jedina točka za njegovo vezanje - a tko to ima sajlu od metar i pol (da ne govorim o T-ključu koji se niti ne izrađuje u tim dimenzijama)? Dakle, jedino rješenje koje preostaje je vezati bicikl samo za prednji kotač i nadati se da neće naići lopov sa ključem koji će vam u minutu na parkingu ostaviti samo zaključani kotač (ako imate bicikl sa leptir maticama, bez bicikla možete ostati i za 5 sekundi!) ili da nitko neće slučajno nasloniti svoj bicikl na vaš koji će izazvati lančanu reakciju padanja bicikala koja u pravilu završava iskrivljenjem kotača i/ili žbica.
Nego, ajmo mi malo pogledati što se to nudi po gradu:
Varijacije na nefunkcionalnu temu - varijanta A: Em nestabilno, em nespretno. Ovakve izbjegavam gdje god stignem, no tu i tamo sam ipak prisiljen vezati se na to čudovište ...
Trgovački centar Getro na Vrbanima. Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Varijanta B: DM-ova parkirališta. Cijenim trud firme DM koja pokušava olakšati život (i kupovinu u njihovim dućanima) biciklistima, no ova parkirališta su jedva upotrebljiva. Ako imate sreće i prostora nasloniti bicikl uz rubne šipke, onda je još donekle - no, vezanje je strahota, pogotovo što slobodnostršeće šipke zovu na vezanje ... no, one strše i lopov bi vaš bickl samo tako odvezao.
Olakotna okolnost: Ova parkirališta su prijenosna tako da objektivno ne mogu biti puno robusnija.
DM trgovina u Okićkoj ulici. Snimio: Vanja
U Kustošiji. Snimio: Vanja
Filijala Trakošćanska. Snimio: Vanja
Varijanta C: Dvije cijevi po kotaču. Sigurnost i spretnost zaključavanja su i dalje minimalne.
City Center One trgovački centar. Snimio: Vanja
Varijanta C2: Skoro isto kao C uz tek koju kozmetičku razliku.
Tržnica Prečko. Snimio: Vanja
Varijanta C3: Vidi gore!
Kod Cvjetnog placa. Snimio: Vanja
Varijanta D: Malkice bolji jer je bicikl minimalno stabilniji (zbog nižeg težišta kotača), no svejedno nezadovoljavajući.
Dvorište SC-a, Savska cesta. Snimio: Vanja
Varijanta E: Cijevi su u ovoj varijanti šire pa je stabilnost bicikla nešto bolja (no, još uvijek nije dobra). No, zaključavanje za okvir bicikla je i dalje jezovito nespretno. Što se estetske strane tiče, ovo mi je možda i najljepši model iz grupe "jedva upotrebljivih".
Opaska: Ovakvih parkirališta je sve više u gradu, čini se da je to "model of choice" za razne državne ustanove i veće firme.
Avenue Mall trgovački centar. Snimio: Vanja
Pored Porezne uprave, Avenija Dubrovnik. Snimio: Vanja
Model futura: Ružan do bola, ćoškastog kvazifuturističkog dizajna ... no, ipak dosta funkcionalan. Bicikl je koliko-toliko stabilan, a zaključavanje je podosta jednostavno.
Prema mojoj spoznaji ovo parkiralište je jedinstveno u gradu, nalazi se sa istočne strane Glavnog kolodvora, na najnepreglednijoj lokaciji, što ga čini jedva upotrebljivim - jer, tko želi omogućiti lopovu lagodnu i nesmetanu krađu?
Glavni kolodvor. Snimio: Vanja
Hibrid: Nestabilan, no ipak spretniji za vezanje.
Mercator centar Vukovarska. Snimio: Vanja
Evergreen model: Već desetke godina oko nas i još uvijek među najboljima: nije lijep, no funkcionalan je, jer pruža dosta dobru stabilnost, a i lako je zaključati bicikl. Oprez - neki od starih modela imaju napukle šipke pa prije vezanja provjerite čvrstoću!
Ispred firme "Ericsson Nikola Tesla" zimi. Snimio: Vanja
Ljetna slika. Snimio: Vanja
Suvereni pobjednik: Lijepo, jednostavno, stabilno, funkcionalno i vjerojatno čak i najjeftinije - može li uopće bolje od ovoga???
Arena trgovački centar. Snimio: Vanja
Izvan konkurencije 1: Stabilnije od ovog je teško zamislivo, no kad treba rastegnuti čvrstu sajlu tad počinje muka ...
Gajeva ulica. Snimio: Vanja
Izvan konkurencije 2: Dovoljno stabilno, a lako za vezanje. Uvijek provjerite da li je znak stabilno uzemljen, već sam nailazio na one koji se pokretom dvije ruke mogu izvaditi iz zemlje, a tad je kraj, biciklu baj-baj!
Na uglu Tomićeve, oznaka turističke znamenitosti. Snimio: Vanja
Izvan konkurencije 3: Em stabilno, em praktično, pa još i prirodno!
U Jurišićevoj ispred Glavne pošte. Snimio: Vanja
Izvan konkurencije 4: Gotovo idealno! (toliko vezanih bicikala odaje kvalitetu - dizajneri, gdje ste, uočite to!)
Jelačić plac. Snimio: Vanja
Za kraj: Ovako prolaze oni koji nemaju sreće - usprkos debeloj metalnoj štangi uz koju su vezali bicikl.
Pošta u Ozaljskoj. Snimio: Vanja
... i budite sretni đto živite u biciklistički još nerazvijenom Zagrebu jer ovako to izgleda vani gdje je biciklista još puno više! Fotke su iz njemačkog sveučilišnog grada Goettingena, grada u ravnici, taman toliko velikog (ili malog) da se biciklom može stići svukud.