Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

Drukpa- Red Zmaja, 2. dio- Prvi Gyalwang Drukpa i samostan Namdruk

Što god se ima dogoditi neka se dogodi.
Kakvo god situacija bila, u redu je.
Zapravo, ja ništa ne trebam.

--Tsangpa Gyare Yeshe Dorje, Prvi Gyalwang Drukpa (1161.-1211.)


Današnji 12. po redu Gyalwang Drukpa (Drukchen) jest Jigme Pema Wangchen (rođen 1963.g) . Cijenjen zbog zasluga na polju humanitrnog rada i izgradnje obrazovnih institucija za lokalnu zajednicu u Ladakhu. Osobito se zalaže za obrazovanje žena kao dugoročnu garanciju ravnopravnosti u zabačenim regijama Himalaja gdje je kroz povijest njihovo školovanje bilo zapostavljeno. U svibnju 2010. primio je nagradu Bharat Jyoti Award (the Glory of India Award).
Njegovu punu autobiografiju možete pročitati ovdje.

Jedan od učenika Lingchen Repe kako smo vidjeli u prvom nastavku bio je i budući prvi Gyalwang Drukpa Drogon Tsangpa Gyare. Njegovo ime znači Drogon-zaštitnik Tsang-pa iz regije Tsang, Gya – potomak kineskog klana + re od riječi Repa ili Respa u značenju u bijeloj halji. Bio je to čovjek iznimnog podrijetla. Njegov pra-pra-pradjed iz sedmog stoljeća bio je Kinez, jedan od dvojice snažnih muškaraca koje je car dinastije Tsang poslao na Tibet da dopreme najdragocjeniji dio miraza što je na Tibet imao stići s njegovom kćerkom, kineskom princezom Wen-cheng koja je tada (641.g.) postala žena tibetskog kralja Songtsena Gampa. Bila je to statua Jowo Rinpoche, koja se smatra prvim i najsvetijim prikazom Buddhe Šakjamunija na Tibetu. Porijeklo nastanka same statue je izuzetno misteriozno i danas se čuva u samostanu Jokhang u Lhasi. Koliko su Tibetanci bili fascinirani genealogijom i porijeklom pokazuje da se stoljećima očuvalo sjećanje na kinesko podrijetlo klana koji je začeo taj carev podanik koji je završio slučajno na Tibetu. Tako su Tsangpa Gyare-a na početku karijere nazivali i titulom Gyaton- Kineski učitelj (imenica Gya u tibetanskom označava Kineze) iako je on živio u 12. stoljeću- 500 godina kasnije!


Samostan Namdruk (Nam Druk -Nebeski Zmaj), poznat i kao Druk Gonpa (Zmajeva Tvrđava) utemeljio je prvi Drukchen- Tsangpa Gyare godine 1206. Prvi samostan linije Drukpa osnovao je također on još 1193.g. bio je to samostan Ralung koji je ustanovio uslijed nadhnuća koje je primio od svog yidama Chakrasamvare, a i svog gurua Lingchen Repe.
Trinaest godina kasnije ustanovio je Namdruk koji je postao sjedište Drukpa škole. Kada je Tsangpa Gyare sa svojom pratnjom stigao do svetog mjesta kojeg mu je za gradnju samostana preporučio guru Lingchen Repa devet zmajeva uzletjelo je s tla uz glasnu tutnjavu gromova i uz pljusak bijelog cvijeća. U čast tog povoljnog događaja Tsangpa Gyare tradiciju učenja koju je primio od Lingchen Repe je tada prozvao Drukpa (zmajeva škola), a samostan je nazvan Namdruk (Nebeski Zmaj) prije tog trenutka lokacija nije imala nikakvog posebnog naziva. Kasnije su viđene zmajeve protumačili kao manifestacije devetorice indijskih mahasiddha koji su došli potvrditi povoljno i sveto mjesto.

Učenja Tsangpa Gyarea bila u tako precizna i korisna da se glas o njemu pročuo daleko izvan samostana Namdruk. Štovatelji su pristizali iz cijelog Tibeta i svih himalajskih regija da bi od njega primili učenje, ime škole Drukpa brzo se i naširoko pronijelo među ljudima. Tako su Tsangpa Gyare i njegovi kasniji nasljednici prozvani u narodu Drukchen – Veliki Zmaj, a njegova službena titula postala je Gyalwang Drukpa. Korišteni su, kako je to i inače bivalo među Tibetancima i brojni drugi termini za istu osobu ili istu titulu, npr. Druk Thamchey Khyenpa, Je Drukpa itd.

Četvrti Gyalwang Drukpa Kunkhyen Pema Karpo (1527-1592) sjedište škole Drukpa preselio je u samostan Druk Sangag Choling u provinciji Jayul na jugu Tibeta i tako je važnost Namdruka vremenom prilično reducirana.

Nakon kineske okupacije samostan Namdruk je zatvoren i porušen u sklopu tzv. „kulturne revolucije“ 1960.-ih godina, Osamdesetih nakon „liberalizacije“ podignute su nastambe za redovnike i danas ih tamo živi dvadesetak plus desetak redovnica u zasebnom samostanu. Lokalni seljaci i nomadi iako i sami jako siromašni trude se pomoći redovničkoj zajednici i obnovi samostana. Trenutni 12. Gyalwang Drukpa također je angažiran na obnovi samostana Namdruk. Dobivena je dozvola od vlasti da se samostan obnovi i prikupljaju se sredstva za obnovu.
Druk Sangag Choling je također porušen i danas je u tijeku obnova, a kao sjedište Gyalwang Drukpe taj samostan je 1971. ustanovljen u egzilu u Sikkimu (Indija) nedaleko grada Darjeelinga, ogromnom zaslugom velikog Thuksey Rinpočea (1916-1983) učitelja današnjeg Gyalwang Drukpe.

U svakom slučaju utemeljitelj i prvi poglavar škole Drukpa, Tsangpa Gyare jest monumentalna ličnost u povijesti sjevernog budizma. Smatran je emanencijom mahasiddhe Narope i utjelovljenjem boddhisatve Avalokitešvare, a drži se i da je dolazak Tsangpa Gyarea svojim riječima prorekao Šakyamuni, povijesni Buddha sljedećim riječima:

Tisuću godina nakon moje nirvane
Sonam Nyingpo pojaviti će se u svojem budućem utjelovljenju,
Bit će rođen od rase Hwashang (Kineza)
I bit će mu dano ime Gelong Yeshe Dorje.
Odreći će se svjetovne egzistencije i svojevoljno prigrliti esencijalni smisao.
Učvrstiti će svjesna bića u njihovu oslobođenju,
Prebivajući u esenciji slobodan od dvaju krajnosti
Proslaviti će moj nauk.



Koliko je popularan kao učitelj bio Tsangpa Gyare svjedoči podatak da su njegovim učenjima prisustvovale svjetine i od 50 000 ljudi odjednom. Kaže se da je imao 88 000 dokazanih sljedbenika od kojih je 28 000 bilo prosvijetljenih jogija. Zahvaljujući svom utemeljitelju Tsangpi Gyareu, Drukpa, Red Zmaja postao je poznat po svojoj čistoći, jednostavnosti i askezi svojih privrženika te iznimnoj dubini duhovnog učenja. Jedno od važnijih njegovih djela svakako je i komentar na Chakrasamvara Tantru koji je naširoko prenosio i podučavao.

Kada je Tsangpa Gyare umro 1211.g. na dan kremacije tijela na nebu se pojavila zavjesa od duga, a pao je i pljusak cvijeća. Mnogi prisutni mogli su čuti nebesku glazbu i osjetiti miris predivnih aroma u zraku. Nakon što je njegovo tijelo izgorjelo u pepelu su pronađeni netaknuti srce, jezik i oči kako to inače biva u slučaju svih bodhisattvinskih inkarnacija (jer srce, jezik i oči simboliziraju čisto tijelo, govor i um). Na lubanji pronađeni su jasni otisci Avalokiteshvare, Manjushrija i Vajrapanija, a dvadeset i jedan kralježak bio je pretvoren u dvadeset i jednu minijaturnu statuu Avalokiteshvare, bodhisatve Suosjećanja čije utjelovljenje je Tsangpa Gyare i bio. Mnoge od tih relikvija očuvale su se do danas i čuvaju se u raznim samostanima škole Drukpa.

Himalajska država, kraljevina Butan, koje smatra se jednim od nekoliko preostalih budističkih kraljevstva na ovom svijetu nosi službeni naziv Druk Yul – Zemlja Gromovitih Zmajeva, a narod se naziva Drukpa. Razlog tome je to što je u 17.st. četvrta reinkarnacija Tsangpa Gyarea, imenom Shabdrung Ngawang Namgyal (1594.-1651.) ujedinio zaraćene butanske regije i postao tamo duhovni i politički vođa. Moramo ovdje naglasiti da su postojala dvije četvrte inkarnacije, a kao četvrti poglavar škole u službenoj liniji navodi se prije u tekstu spomenuti Kunkhyen Pema Karpo (1527-1592), koji je ostao u centralnom Tibetu dok je Shabdrung Ngawang Namgyal otišao nakon što je primio viziju Mahakale koji mu je ponudio kraljevstvo ako pođe u Butan.
Tijekom svoje vladavine u Butanu izgradio je mnoge utvrde, palače i samostane, a također je utemeljio mnoge specifične običaje, tradicije i ceremonije što je naciji osiguralo jedinstven kulturni identitet odvojen od ostatka Tibeta sve do današnjih dana.



Današnja državna zastava kraljevine Druk Yul sadrži sliku zmaja budući da je nastanak same nacije direktno vezan s poviješću škole Drukpa. Naziv Butan koji se uobičajio na Zapadu zapravo potječe od krivog tumačenja nekih tibetanskih geografskih pojmova.
Drukpa Kagyu je 2008.g. ustavom potvrđena kao državna religija kraljevine Butan.



Post je objavljen 03.09.2012. u 19:12 sati.