Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/nepoznatizagreb

Marketing

Na lijepom plavom Liesingu



Potok Liesing u svojem gornjem dijelu toka. Snimio: Vanja


Biciklističko-pješačka staza uz potok Liesing u Rodaunu. Snimio: Vanja


Oznake biciklističke staze. Snimio: Vanja


Kao što već znate, uvijek rado posjetim druge gradove i usputno, uživajući u onome što mi pružaju, pogledam da li se nešto od onoga što oni nude može primijeniti i u Zagrebu. A Beč je tu jedan od najboljih primjera - austrijanci su uvijek znali uljepšati život svojim građanima, a rijetko gdje je to bolje vidljivo nego u Beču gdje gradske vlasti zaista izlaze građanima na ruku gdje god je to moguće (pritisak javnosti je ovdje vrlo moćno oružje u rukama građana).

Već sam i prije pisao o organizaciji biciklističkog prometa u Beču, a sad ću se fokusirati na jedan jedini njegov detalj, meni osobno vrlo drag, a isto tako vrlo primjenjiv i u Zagrebu, uz ne previše para.

Na jugu Beča, sa jugozapada na jugoistok, teče potok Liesing - izvire među bregovima Wienerwalda, u Beč utiče u kvartu pod nazivom Rodaun, teče kroz Liesing, Alterlaa, Inzersdorf, Neulaa, Oberlaa, Unterlaa i Kledering (posljednja tri su u biti tek sela pripojena Beču) i zatim izlazi iz administrativnih granica Beča, utiče u nešto veću rječicu Schwechat koja zatim tekući kroz istoimeno mjesto istočno od Beča utiče u Dunav. Liesing nije osobito velik potok, možda tek nešto veći od Blizneca. U gornjem toku je reguliran vrlo slično Bliznecu, dok su u donjem toku nadležne vlasti odlučile vratiti potoku njegovo "prirodno" stanje i unutar granica nasipa su maknule kamenu oblogu korita i ono je sad oivičeno drvećem i grmljem i ukrašeno novonastalim otočićima.

Uzduž potoka je još u 90-tima sagrađena biciklističko-pješačka staza (između biciklista i pješaka nema nikakvih ograda niti ima znakova koji bi regulirali njihov suživot na stazi) u dužini 16 km, od Rodauna na zapadu do Schwechata na istoku. Staza se uglavnom nalazi izvan prometnica, tek tu i tamo vodi slabo prometnim ulicama, a velikim prometnicama se izmiče pothodnicima (takvih pothodnika je na stazi desetak i oni vožnju čine vrlo ugodnom jer nema čekanja na semaforima, a izbjegavaju se i buka i smrad) tako da je vožnja njom iznimno ugodna i nevjerojatno mirna obzirom da ona prolazi u blizini nekih od najprometnijih gradskih prometnih pravaca. Sama staza je uglavnom makadamska uz neke kraće dionice na kojima je asfaltirana - dakle, sama izvedba je u stvari dosta jeftina, bez asfalta i puno signalizacije, tek uz povremene klupe i poneku pumpu za vodu koje jako dobro dođu za toplih dana kao što je bio onaj početkom lipnja kad sam odvozio stazu sa obitelji i bečkom nam prijateljicom koju smo posjetili.

Važno je napomenuti da je još prije desetak godina u potok u blizini Inzersdorfa utjecala voda iz pročistača otoadnih voda pa je vožnja donjim dijelom toka bila podosta smrdljivo iskustvo (a la "Drek river"!), no u međuvremenu su kolektor povukli sve do Dunava tako da je vožnja uz Liesing cijelim putem OK sa tog stanovišta.

Pogledajte sad kako izgleda staza, a ako vas zanima nešto više o potoku pročitajte OVDJE članak o njemu na Wikipediji, zatim OVDJE članak sa gradske web stranice (pretežno orijentiran na vodna pitanja) te OVDJE kratki opis biciklističke rute!



Ovako potok izgleda u blizini kvarta Liesing - skoro kao Bliznec, rekli bi ... Snimio: Vanja


Dječja igra uz vodu. Snimio: Vanja


Česta stanovnica potoka! Snimio: Vanja


Jedina prava znamenitost uz potok - viadukt starog bečkog vodovoda koji je još i danas u upotrebi, izgrađen 1873. (za više detalja vidi OVDJE). Snimio: Vanja


Runda dječje zabave. Snimio: Vanja


Na području Liesinga je s jedne strane potoka biciklističko-pješačka staza, a sa druge jogging-staza. Snimio: Vanja


Potok prolazi i uz gigantske zgrade Wohnparka Alterlaa (vidi članak OVDJE). Snimio: Vanja


Jedan od najslikovitijih poteza, uz Steinsee, pored Altmansdorferstrasse. Snimio: Vanja


Jedna od najmanje slikovitih etapa, uz stara skladišta pored Inzersdorfa. Snimio: Vanja


U blizini Inzersdorfa - ugodna vožnja uz dosta hlada. Snimio: Vanja


Prolaz podvožnjakom ispod jedne od važnih gradskih prometnica. Snimio: Vanja


Licem uz vodu! Snimio: Vanja


Mali vodopad uz najveću taložnicu na cijelom potoku. Snimio: Vanja


Ovdje je već bilo vruće! Snimio: Vanja


Još jedan podvožnjak, raslinje uz potok je sve bujnije. Snimio: Vanja


Odmor na usputnom dječjem igralištu. Snimio: Vanja


Potok u poluprirodnom izdanju. Snimio: Vanja


Vjerovali ili ne, i ovo je Beč, polja unutar gradskih granica u blizini Klederinga. Ovaj dio staze je dosta vruć i pomalo monoton ... Snimio: Vedran


Liesing se ulio u rječicu Schwechat koja sad lijeno teče prema Dunavu. Snimio: Vanja


Za kraj, razmislimo svi zajedno kako bi se iskustva ove staze mogla preslikati na naše zagrebačke primjere ... Zagreb obiluje zanimljivim potocima, od Dubravice, Vrapčaka, Kustošaka i potok Črnomerec na zapadu pa do Blizneca, Trnave, Čučerske Rijeke i Vugera na istoku, a neki od njih imaju puno potencijala za izgradnju prikladnih i lijepih staza (za početak mi na um padaju Vrapčak, Kustošak, Bliznec, Trnava i Rijeka). E sad, trebalo bi tu uložiti nešto novca za proširenje sadašnjih staza uz potoke koje su često uske (Vrapčak, Kustošak), za osiguravanje prikladnih prijelaza (Zagrebačka cesta i Vrapčak, Bliznec i željeznička pruga/Branimirova, Vuger i Zagrebačka cesta u Sesvetama), za ponekog "Franceka" za osvježavanje biciklista i pješaka ... da li je to zaista tako komplicirano i skupo?

Post je objavljen 26.06.2012. u 23:42 sati.