Danas u Ekonomiji četvrtkom još jedna knjiga na temu lika i djela Jacka Welcha, ovog puta iz pera drugog autora, ali s jednako intrigantnom tematikom: jednim od najvećih ekonomskih čarobnjaka kraja 20. i početka 21. stoljeća.
Jeffrey A. Krames: „Jack Welch – Leksikon vodstva“ (Naklada Zadro, Zagreb, 2002.)
Priručnik „Jack Welch – Leksikon vodstva“ autora Jeffreya A. Kramesa sadrži više od 250 pojmova, koncepata, strategija i inicijativa koje je u svom dvadesetogodišnjem radu primijenio legendarni generalni direktor američkog General Electricsa, Jack Welch, a također pruža i dubok uvid u metode kojima se služio Welch da bi učinio General Electrics jednom od vodećih multinacionalnih kompanija u svijetu.
Leksikon je koncipiran kao priručnik, pa se može čitati od korica do korica ili korisnik može pronaći pojmove koji ga zanimaju abecednim redom, čitajući podrobna objašnjenja svakog pojedinog pojma.
Počevši davne 1960. godine svoju karijeru u odjelu za plastiku General Electricsa i uspinjući se do položaja generalnog direktora već 1980. godine, Jack Welch je ubrzo uvidio koji bi problemi mogli pojesti profit te kompanije, stoga se tijekom svog dvadestogodišnjeg rada posvetio suzbijanju birokracije, povećavanju protočnosti ljudi i ideja između odjela i preko hijerarhijskih barijera te maksimalnom iskorištavanju ljudskih i prirodnih resursa. Mnoge od pojmova i koncepata koje je razradio preuzele su i druge kompanije, pa su neke od strategija postale normalne i općeprihvaćene u poslovnim subjektima diljem svijeta.
Osobitu pozornost je Welch poklanjao obrazovanju energičnog, poticajnog i poletnog vodstva koje je sposobno izvesti provedbu svakog zacrtanog plana i onog koje je sposobno na pravi način alocirati sredstva kompanije (što je smatrao glavnim značajkama dobrog vođe – Welch nije volio uporabu riječi „menadžer“ jer je smatrao da se radi o osobama koje primjenjuju lošu metodu vladanja i nadziranja), a puno je polagao i u unutarnju kulturu poduzeća, što je uključivalo komunikaciju s idejama podređenih. Pripisuje mu se i inicijativa informatizacije General Electricsa u posljednjim godinama karijere. Ipak, važno je napomenuti da je svaka od tih inicijativa bila dugotrajna i, kako je i sam Welch napominjao, svaka incijativa je zahtijevala dosljednost provoditelja.
Međutim, početak „vladavine“ Jacka Welcha bio je obilježen i nepopularnim metodama koje su mu priskrbile nadimak „Jack Neutron“ (jer je poput neutronske bombe eliminirao ljude i ostavljao zgrade netaknutima) – naime, u prvim je godinama upravljanja General Electricsom otpustio oko 150 tisuća ljudi i prodao ili zatvorio sve pogone i dijelove kompanije koji nisu bili prvi ili drugi na svom tržištu, odnosno koji su bili nekonkurentni.
Na koncu moram zaključiti da ovaj priručnik zbog praktičnih i jednostavnih ideja ima potencijal postati biblijom svakog modernog poduzetnika i/ili menadžera.