Jedno od najnovijih izazova i područja istraživanja svih velikih i ozbiljnih IT kompanija kao što su Samsung i Hewlett-Packard je tehnologija savitljivih displaya kao i savitljivih kućišta koji bi trebali biti primijenjeni već u sljedećim generacijama laptopa i tableta. Najnovija tehnologija savitljivih materijala vrlo skoro postati će sastavni dio svih tzv. cool gadgeta.
Kako je to zamislio Samsung, pogledajte u sljedećem video clipu:
U sljedećih nekoliko godina savitljivi displayi nalaziti će se svukuda ukrašavajući šalice za kavu, novine, automobilska sučelja i sunčane krovove, školske ploče, naprtnjače, hladnjake.
Kako je izjavio Jef Demain, vodeći istraživač u Intel Labs Circuts and Systems: "Moguća primjena savitljivih displaya neograničena je. U sljedećih nekoliko godina svaka površina može postati display."
Pitanje je kada i u kojoj mjeri?
Savitljivi zasloni odnosno displayi - ekrani računala koji se mogu zarolati moći će se prilagoditi svakoj primjeni i potrebi - počevši od e-čitača, pa do velikih površina namještaja ili zidnih tapeta.
Već je bilo nekoliko pokušaja šireg uvođenja savitljivih displaya, međutim nisu tržišno dobro prošli. Početno su bili preveliki troškovi, pa je tako Philipsova kompanija Polymer Vision i prije izbacivanja na tržište svog prvog savitljivog e-čitača - bankrotirala. Hewlett-Packard razvio je Mylar displaye na koje se moglo printati, započeli su s primjenom za displayeve koji se nose oko ruke (samo za vojne potrebe), a mogli bi se promijeniti i kao zidne foto-tapete. Međutim komercijalna proizvodnja još je daleko.
Najvjerojatnije je da će sada najpopularnija IT oprema - tableti, biti prva kod koje će se primijeniti ova nova tehnologija savitljivih displaya. Isto tako se može očekivati da će se među prvima ovakvi savitljivi zasloni početi primjenjivati kod predmeta koji se mogu obući, kod predmeta gdje se mogu jednostavno ugraditi mali displayevi ili u miniprojektorima. Kako je izjavio analitičar tržišta u Moor Insights & Strategy Pat Moorhead: "posljednjih deset godina se razgovaralo o savitljivim displayima, sada je vrijeme njihove proizvodnje".
Očekuje se da će ova tehnologija - laganih, nelomljivih, ne-staklenih displaya omogućiti široku vrlo korisnu primjenu u različitim proizvodima te da će se tu ostvarivati veliki profiti. Procjenjuje se da će prodaja savitljivih displaya s 85 miliona dolara u 2008. godini do 2018. godine doseći vrijednost od 2,8 milijardi dolara.
Tehnologija sklopivih dijelova (gdje će primjena savitljivih zaslona svakako naći široku primjenu) je:
Trake za zapešća - HP u suradnji s američkom vosjkom (US Army) razvija traku koje će se moći omotati oko ručnog zgloba vojnika ili bi savitljivi display bio ugrađen u manžetu rukava. Taj mali uređaj mogao bi biti u kombinaciji sa sustavom za određivanje pozicije (Global Positioning System), kratkovalnim primopredajnikom ili poslužiti kao prikaz priručnika npr. za popravak kamiona na terenu. Takva inovacija može značajno smanjiti težinu opreme koju vojnik nosi, a koja sada doseže i do 35 kg).
Također, može se iskoristiti za traku s punjačem energije sa sunčevim kolektorom, što se također trenutno ispituje u američkoj vojsci.
Razvija se i primjena za elektroničku traku koju bi nosili treneri kojom prilikom bi mogli gledati utakmicu iz drugog kuta i upravljati igrom. Također, NFL (National Football League) razmatra mogućnost zamjene kape - kacige s mikrofonom koju nose treneri, ali i igrači baseballa kako bi pomoću savitljivog displaya na traci koja se omata oko ručnog zgloba mogli imati bolji pregled igre.
Osim ovih vojnih i sportskih primjena, savitljivi displayi mogu se koristiti i u zdravstvu kao digitalne narukvice za pacijente.
Kuhinjska oprema - prvenstveno su tu razni brojači koji se ugrađuju u brojnu kuhinjsku opremu. Mramorna ploča (koja je također izrađena od plastičnog materijala) kao display za recepte. Razni prikazi mogu biti projicirani s nekog povišenog projektora. Najdalje je na ovom području otišao Microsoft, a očekuje se šira primjena u domovima širom svijeta unutar 5 godina.
Automobili - Toyota je na tokijskom auto sajmu krajem prošle godine kao i na auto sajmu u Detroitu početkom ove godine predstavila projekt "Smartphone na četiri kotača". Tako smo imali prilike vidjeti Fun-Vii (veichile interactive internet - interaktivni internet za vozila) koji omogućava vozaču promjenu boje vozila - i karoserije i unutrašnjosti. Savitljive folije - ekrani omogućuju da Fun-Vii prikaže različite boje automobila.
Kako je to Toyota zamislila i predstavila, pogledajte na sljedećem video klipu. Malo futuristički, ali vrlo vjerojatno, samo je pitanje vremena kada će to posatsti naša svakodnevnica - upravo zahvaljujući savitljivim ekranima:
Zgrade - Nano Lumens razvio je i projektirao vrlo velike i energetski učinkovite LED displaye za komercijalnu upotrebu. Njihov glavni proizvod s kojim izlaze na svjetsko tržište je fleksibilni LED ekran dijagonale 112 inča (285 cm), debljine samo 2,5 cm i težak samo 36 kg.
NanoFlex-ov savitljivi displayevi koriste se za prikaz video klipova na zakrivljenim zidovima u NASCAR muzeju u Charlotti, a NanoSlim proizvodi instalirani su u robnoj kući Mac Cosmetic u New Yorku.
Tanki, ali čvrsti ekrani testirani su u propagandne svrhe na raznim sajmovima, na stanicama podzemnih željeznica i na aerodromima. Na svim tim testiranjima pokatali su se vrlo otporni na udarce, pranje i kišu te ostale vanjske utjecaje.
Kakva su sada predviđanja, najveće zgrade su trenutno u izgradnji u Kini i tamo bi se mogli na široko postavljati takvi savitljivi desplayevi.
Koje su posljedice, ukoliko ih ima?
Nema ništa loše za promociju novog proizvoda na ogromno tržište. Međutim postoji još nekoliko pitanja koja trebaju biti riješena prije šireg prodora na tržište. Cijena, vrijeme korištenja, ponašanje silicijevih elektroničkih komponenti prilikom savijanja.
Njemačka kompanija PolyIC izradila je savitljivi dodirnik (touch-screen). Corning je predstavio savitljivo staklo koje može biti korišteno za savitljive ekrane, a najbliži primjeni takvih ekrana je Samsung. Vrlo daleko u razvoju proizvoda došli su E Ink, Plastic Logic, http://www.infinitepowersolutions.com/ i Universal Display. Ono što je definitivno, savitljivi display je proizveden, ali za masovnu proizvodnju potrebno je savladati još dosta prepreka.
LG je objavio da započinje s masovnom proizvodnjom svog displaya u obliku "elektroničkog papira", a već idućeg mjeseca predstaviti će se u Europi, ali samo nekoliko.
Do šire primjene, savitljive displaye moći ćemo naći na pametnim sigurnosnim oznakama, oznakama na policama u trgovinama, na raznim članskim iskaznicama s memorijom. Također se očekuje i vrlo brza primjena u obliku naljepnice koja bi se stavljala na ruku pacijenta te se stalno prikazivala temperatura i krvni tlak.
Neće sve površine biti display, ali moći će biti - zahvaljujući upravo plastici.
Izvori:
USA Today
Web stranice proizvođača - linkovi u tekstu
Post je objavljen 12.04.2012. u 22:21 sati.