Nema vjere bez razuma
Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Allah dž.š. je u Kur'anu objavio: ‘’I reći će: ‘’Da smo slušali i razmišljali, ne bismo među stanovnicima džehennema u ognju bili.’’ (El-Mulk, 10.) Zatim: ''Najgora bića kod Allaha su oni koji su gluhi i nijemi, koji neće da shvaćaju.'' (El-Enfal, 22.)
Osim ovih, postoje mnogobrojni drugi ajeti, kao i hadisi Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, koji govore o tome da je razum (pamet, inteligencija, razboritost) jedna od najvećih Allahovih blagodati koje je podario čovjeku i po kojoj je čovjek odlikovan iznad drugih stvorenja. U većini slučajeva važi pravilo da se onome čega ima mnogo, smanji vrijednost, pojeftini, osim kad je riječ o pameti i razboritost. Što je više ima sve je skuplja i dragocijenija.
Razboritost je odlika iskrenih vjernika
Islam nas uči da se ispravno postupanje temelji na četiri važne osnove: din (religioznost i pobožnost), huluk (moral), ilm (znanje) i akl (zdrav razum). Allah dž.š. u Kur'anu spominje Ibrahima a.s. kao odabranog poslanika, oca monoteizma i tevhida, koji je bio primjer istinske pobožnosti i iskrenosti u vjeri, i ističe, pored tolerancije i blagosti u pozivanju ljudi vjeri u jednog Boga, upravo njegovu osobinu razboritosti. Tako u Kur'anu stoji: ''Mi smo još prije Ibrahimu razboritost dali, i dobro smo ga poznavali.'' (El-Enbija, 51) To znači da, što je iman jači i što je vjerovanje iskrenije i razboritost je veća. Ibrahimov a.s. primjer slijedio je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, i on je po izgledu i po ponašanju bio najsličniji Ibrahimu a.s. Takav vid ustrajnosti u vjeri, koja je utemeljena na izvanrednom ahlaku i razboritim postupcima, Allah dž.š. je pomogao i obećao pomoći i samo na takav način muslimani mogu biti pravi reprezenti islama i islamskih vrijednosti.
Zato nije čudo što je Allah dž.š. učinio vatru hladnom i spasonosnom za Njegovog odabranog poslanika, Ibrahima a.s., koji je u potpunosti bio predan Bogu. I nije čudo što je pred tim veličanstvenim prizorom i Ibrahimov otac, Azer, iako idolopoklonik, ostao zadivljen. Naime, prenosi se da je njegov otac, kad je vidio kako Ibrahim a.s. hoda po vatri koja ga ne prži, sa ushićenjem rekao: ''Divan je tvoj Gospodar, Ibrahime!'' Dakle, Ibrahim a.s. je svojom vjerničkom praksom, svojom dosljednošću u vjeri, poniznošću, samilošu, blagošću i razboritošću, i na kraju velikim trijumfom nad mnogobštvom, paganizmom i razvratom, uspio zadiviti i svoga oca koji je u to vrijeme bio simbol politeizma i neznaboštva.
Upravo na primjerima Ibrahima a.s. i Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, i svih drugih Allahovih poslanika i njihovih iskrenih sljedbenika, možemo kazati da je razboritost temelj vjere u Allaha dž.š. Razborit vjernik poznaje se po sljedećim svojstvima: tolerantan je i pravedan prema onima koji mu nasilje učine, ponizan prema onima koji su istog ranga kao i on, trudi se da prestigne u dobrim djelima one koji su iznad njega. On ne ponižava i ne omalovažava nikoga, jer, omalovažavanje bogobojaznih ljudi znači upropaštavanje vjere, omalovažavanje braće muslimana znači nestanak čestitosti, omalovažavanje ljudi općenito znači gubljenje poštenja i čovječnosti. Razborit čovjek nikad sebe ne izlaže sramoti i ponižavanju, ne bavi se sumnjivim stvarima, koristan je član društva i trudi se da bude prvi u činjenju dobra, a daleko od svakog zla i grijeha.
Islamski učenjaci su govorili: ‘’Šejtanu nema ništa teže od razboritog vjernika. Lakše mu je zavesti i upravljati sa stotinu neznalica nego sa jednim razboritim vjernikom.’’ Rečeno je također: ‘’Allah je opskrbio meleke razumom bez strasti, životinje strašću bez razuma, a čovjeku je dao oboje: razum i strast. Pa, kod koga razum nadvlada strast on je bolji od meleka, a kod koga strast nadvlada razum on je gori od životinje.’’
(ostatak teksta vidite na www. minber.ba = POLITICKOG je SADRZAJA I UKLONJEN JE)
Post je objavljen 28.03.2012. u 12:28 sati.