Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/mojeduhovnevjezbe

Marketing

FRANE PETRIĆ, ASTROLOGIJA I SVJETLO

Filozof Frane Petrić [također poznat kao Francesco Patrizi] bio je jedan od najvećih mislilaca renesanse, suvremenik Giordana Bruna. Živio je u 16. stoljeću, u doba preporoda filozofije i nauke općenito. Rođen na Cresu 1529. a umro je u Rimu 1597. godine. Kao mlad otišao je u Veneciju, gdje je studirao, a kasnije je imao podršku venecijanskih pokrovitelja, grofa Contarini-Zeffoa i nadbiskupa Moceniga. Imao je i podršku pape Klementa VIII, koji ga je, već potkraj života, pozvao u Rim i omogućio profesuru. Kada je umro, bio je sahranjen u grobu pored čuvenog pjesmika Torquata Tassa.
NA SLICI: Astronomski sat; Trg sv. Marka u Veneciji
8a clock ST MARK SQUARE VENICE1
Petrić nije imao nesretnu sudbinu poput Bruna, ali to ne znači da je bio posve ordodoksan u svojem načinu razmišljanja (u odnosu na Crkvu). Da se nadovežem na prethodne postove, i on je imao pozitivan odnos prema astrologiji. To se naročito vidi iz djela «L'amorosa filosofia» (Ljubavna filozofija), gdje se Petrić latio opisivanja planeta i njihovih astro-karakteristika. Prema Petriću, Veneru simbolizira ljubav i ljepota, Marsa ratobornost i surovost, Merkura ljepota duha i inteligencija, a Saturna punina duha i mudrost. Saturna on naziva vladarom nauke, a Jupitera vladarom filozofije. Sunce je po Petriću vladar matematike, a Merkur – retorike. Treba reći da su renesansni pape bili ne samo tolerantni prema astrologiji, već se neki od njih i aktivno bavili njome.
Image and video hosting by TinyPic
Već potkraj života, Petrić je objavio svoje najbolje djelo «Nova de universis philosophia» (Nova sveopća filozofija). Ono je meni lično interesantno jer se Petrić u toj knjizi pozabavio pojmom svjetla, kao jednom od osnovnih formi emanacije [u fil. proizlaženje svih tvari iz najvišeg izvora]. Pošto je Walter Russell sa svojom teorijom električnog univerzuma i centralnim pojmom svjetla bio označen kao preteča New agea, onda je Petrić renesansni pred-preteča, na neki način. Ja se nešto ne sjećam da je ikoji filozof nakon njega davao centralno mjestu svjetlu, u svojoj filozofiji.
Ergo, Petrić u 4 dijela svoje nove univerzalne filozofije opisuje u svakom po jednu formu [ostali su sila, psihizam i poredak] – a u 1. knjizi naslovljenoj «Panaugia» - svjetlo. Da bi podcrtao značaj, on navodi za prvu knjigu «universae lucis tractatio nova, et acutissima» [nova i veoma važna rasprava o univerzalnom svjetlu]. Tijela dobivaju egzistenciju, rast i dobobit kroz beztjelesno-tjelesno svjetlo (ono prenosi i toplinu i sjeme svih stvari). Ovo svjetlo, zauzvrat, dobija svoju egzistenciju kroz božansko, bezjelesno svjetlo.
Prema Petriću, imaju 4 prirodna elementa, prostor, svjetlo, toplina i bazični fluid, koji su sveprisutni, u iskustvenom, nebeskom i zemaljskom svijetu. Dakle, to su intermedijarni elementi, koji posreduju između božanskog i fizičkog svijeta. Kroz svjetlo, dolazi se do veze sa Bogom – (još) ne-kreirano, beskonačno svjetlo je u Bogu. Svjetlo je tro-dimenzionalno, međutim ne pruža otpor (poput prostora); svjetlo je provodnik topline i bazičnog fluida, kao i toplina, ono održava materiju. Svjetlost je za Petrića, od esencijalnog značaja, bit astralnih tijela, veza gornjeg i donjeg svijeta.


Post je objavljen 11.03.2012. u 15:50 sati.