Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/igniss

Marketing

O timingu

Jednom davno, treneri u akvariju su testirali na dupinima stvaranje uvjetnog (kondicioniranog) refleksa. Svi znamo da, ako se za određeno ponašanje dobiva nagrada, s vremenom će to ponašanje postati refleksno, prirodno povezano s iščekivanjem nagrade. Ovaj proces je poznat kao Pavlovljev refleks psa - Ivan Petrovič Pavlov je u ranom 20. stoljeću ovo demonstrirao psima kojima bi, prije posluživanja hrane, zazvonio zvonce. Nakon nekog vremena, psi bi počeli sliniti i očekivati hranu već na sami zvuk zvonca. Također, ova scena iz moje omiljene serije odlično ilustrira podučavanje uvjetnog refleksa:



Vratimo se sada na dupine. Treneri su htjeli naviknuti dupine na skakanje iz vode tako da ih nakon svakog šestog skoka nagrade ribom. No dupini nisu psi: znaju brojati, i nakon nekog vremena, treneri su primjetili da će tako treniran dupin uskoro postati letargičan što se tiče prvih pet skokova. Zna da nagrada dolazi i kakva će biti, čemu se truditi?

Rješenje: počeli su im davati ribu po slučajnom odabiru, nekada svaki treći skok, a nekada svaki deseti. Uvjetni refleks izazvan nepredvidivom nagradom je jedna od najsnažnijih sila u ljudskom mozgu. Upravo zato opsesivno klikamo na Facebook, Twitter i mobitele, pitajući se kada će se upaliti ikona s novom porukom, te igramo lutrije i kladionice. Da automati daju kunu na svakih 50 lipa koje ubacimo, možda bi ih koristili ali ne bi nikada postali ovisni o njima.

(Nevezano, ali žene, obratite pozornost na uvjetni refleks. Seks kao nagrada za ponašanje koje želite je muškarcima jednako jak motivator kao riba dupinima ili meso psima)

Dva slučaja timinga su ovdje relevantna i vrlo različita:

1) Komunikacija (SMS, e-mail, chat, pozivi, pisma) - već je u nekim prilikama spomenuto da muškarac mora biti oprezan i ne brzati sa svojim odgovorima jer to sugerira da samo čeka da mu se ona javi i ne radi ništa drugo, a ništa na svijetu ne odbija žene toliko kao očaj.

Prava stvar je naravno malo kompliciranija i ovisi o kontekstu. S druge strane, nije ni tako strašna. Pretpostavit ćemo najčešći slučaj, da se njih dvoje dopisuju ali nisu još bili na spoju, ili jesu ali stvar nije još zaključena. Muškarac bi se idealno trebao prilagoditi njenom tempu komunikacije. To znači:

a) ona odgovara istog trena ili unutar 5 minuta - odgovaraj isto tako, ali ne osjećaj se prisiljenim to slijediti, pogotovo ako ti treba još vremena da smisliš što reći. Malo kašnjenja komunicira višu vrijednost. Nikada nećeš imati negativne posljedice zato što si ti kasnio, no hoćeš u obrnutom slučaju.

b) ona odgovara s razmacima, recimo 20 minuta ili tri sata. Jednostavno odgovaraj i ti tim razmacima, plus-minus 50%. Nikada odmah! Komunicirali ste brzo i onda je ona odjednom nestala na pola dana? Nestani i ti na minimalno toliko - samo ne točno na toliko. Ako ti je ona poslala poruku nakon čekanja od dva sata, nemoj slučajno i ti odgovarati točno dva sata poslije ili na puni sat jer će se činiti neprirodnim - ironično, taj dojam možeš izbjeći upravo s malo neprirodnosti. Odgovori za sat i pol, ili tri-četiri sata, ili sedam-osam.

c) niste se čuli jako dugo vremena, tako da nema nikakve prijašnje navike. Vjeruj mi, može čekati. Pusti da se kiseli minimalno par sati, a slobodno i nekoliko dana.

Bitna napomena: ovo se odnosi na obično dopisivanje, dogovaranje i sl. Nimalo ne podržavam umjetne, kvazi-igračke gluposti tipa "nakon što je upoznaš (ili nakon prvog spoja), ne zovi je tjedan dana". Zovi je kad ti se zove, samo ne prerano (isti dan) i ne prekasno (više od 3 dana, nakon čega ljudi prirodno gube interes i ometaju ih druge stvari).

2) Darovi i romantični izrazi interesa - ove stvari nisu određene vremenom, već intenzitetom. U redu je uzvraćati svu pažnju koju dobivaš od nje, više je riskantno. Pomoći će ti već spomenuta nepredvidivost - recimo, ako ste u vezi i sve je super, spremi neki mali ali slatki dar za neki sasvim nevezan datum, koji nije ni obljetnica ni praznik ni Valentinovo. Daješ nešto zato što ti se čini da je tako zgodno u tom trenutku. "Veliki datumi" poput Božića su neprijatelj spontanosti, no danas gotovo neizbježan.


Ovaj dupin dobiva ribu ponekad nakon tri skoka, a ponekad nakon deset. To je "čar života".

Idealna situacija je Pravilo 2/3: za svaka tri izraza pažnje koje dobiješ od nje, daješ dva natrag. Ako te zove tri puta, nazovi i ti nju dva puta. Kao i test plakata uz cestu, ovo je jednostavan način da utvrdiš pretjeruje li netko od vas s pažnjom i time guši drugu osobu.

Post je objavljen 18.02.2012. u 21:20 sati.