Knjiga o Springsteenu: "Dva srca" (recenzija)

DAVE MARSH "DVA SRCA" - VELIKA BIOGRAFIJA BRUCEA SPRINGSTEENA
PRVO HRVATSKO IZDANJE, NAKLADNIK MENART, 2011.

"Dva srca" je velika biografija o čuvenom američkom rockeru "The Bossu" Bruceu Springsteenu koja je sastavljena od dvije knjige koje je Marsh napisao o Springsteenu: "Born to Run" ("Rođen za bijeg"), detaljno prati Springsteenovu karijeru od početaka do ranih 80.-tih, te knjige "Glory Days" ("Dani slave") koja nastavlja od "The Rivera" a završava tako oko 1987. Dodatak "Two hearts" (Dva srca) dodan je kasnije i uključuje zbivanja do 2003. Obje su postale bestselleri. No, kako je uglavnom većina knjiga koje su do Marshovih uopće postojale na tržištu - bile napisane ne toliko detaljno, konzistentno, ili faktografski, ili nisu bile iz takve bliske perspektive, dakle s mnogo manje poznavanja i mnogo više nagađanja.

No tu dolazimo i do prvog problema. "Born to Run" je generalno za koplje bolja knjiga od "Glory Days" iako ima previše elemenata storytellinga a la Marija Jurić Zagorka (kada autor ide u takve detalje da nakon nekog vremena više ne služe svrsi nego razvodnjavaju), a samo je seciranje Springsteenove lirike dovedeno u stanje akademskih analiza što je pisac kanio reći svojoj publici. Takve bi analize bile autentičnije da su biografije autorizirane, a ovako ostaje (što autor i sam potvrđuje) njegovo viđenje koje je manje više točno, ali su analize otišle predaleko i malo su pretjerano opširne. No kada saznamo da je Marsh jedan od njegovih izuzetno bliskih suradnika i prijatelja koji je još k tome oženjen za Springsteenovu ko-managericu i suradnicu Jona Landaua, stvari postaju jasnije. (Neke) kritike koje su išle na Marshov račun da upravo zato što jest ono što jest, ovakva(e) biografije nisu one "prave" jer su najvjerojatnije napisane u svrhu prikazivanja Springsteena još u boljem i romantičnijem svjetlu, možda jesu smislene jer iza nečije marketinške mašinerije nikad nisi potpuno siguran što je tu PR a što istina, no oni koji prate Springsteena cijelu karijeru znaju da Marsh ne pretjeruje, jer se Springsteen davnih godina dokazao i kao čovjek usprkos kiksevima koje je napravio što samo potvrđuje pravilo da nitko nije savšen.

"Glory Days" je zbrkanija knjiga. Neke fakte ponavlja opisno nekoliko puta što na kraju već smeta jer djeluje kao da se obraća prvoškolcima (a možda se samo obraća Amerikancima). Nekih se dijelova Bossove karijere primio predetaljno, a neke je skoro pa preletio. Iako je generalno rečeno i ta knjiga vrlo dobra, ne mogu se oteti dojmu da nije kopao po tim dijelovima (Springsteenovim "moralnim kiksevima": raspuštanja E Street banda, preljub i nova veza i brak) samo zato što su ljudi iz tih događaja i dalje prisutni kao njegovi prijatelji. Spomenute "kikseve" je doslovce spomenuo "u tri riječi" a to su bili događaji koje su mnoge Springsteenove fanove i štovatelje (uključujući i mene) stavile na tešku kušnju vjerovanja u ono što je Springsteen do tada napravio ("ipak ga je slava pokvarila, ili nije?"). U tom kontekstu Marsh nije bio nimalo dosljedan putu koji je započeo. Kraj, odnosno dodatak "Two hearts" je pomalo zbrzani dio koji je doslovce preletio nekoliko Springsteenovih albuma, pa se stječe dojam kao da je autor imao zamor interesa za neke periode. Da "Born to run" nije toliko dobar početak, ni ovaj kraj ne bi bio loš, ovako biografija "Dva srca" pada ritmom na kraju, što je velika šteta.

Bez obzira na to "Dva srca" je najkompletnija, vjerujem i najiskrenija knjiga o najvećem živućem rock'n'roll umjetniku, čija je glazba mnogima doslovce spasila život (meni jest). A to znači suho zlato.

Uza sve to, knjiga je fenomenalni priručnik o tome kako ćete si organizirati neke stvari u karijeri kada odlučite postati rock zvijezda (ili pop svejedno) a da vas ne zeznu na prvom koraku, a niti kasnije. Ili ćete se tek nakon čitanja "Dva srca" odlučiti to postati. Ja točno znam kaj ću napravit - ful je poučna....

Drugim riječima, knjiga je idealan Božićni poklon svim ljubiteljima rocka.POgotovo ako im želite malo iz šale zapapriti, jer ima 600 stranica i to relativno malog fonta :))

P.S.
BRUCE SPRINGSTEEN & THE E STREET BAND, europska turneja
7.6. Stadio Meaza, Milano, 10.6. Stadio Francesco, Firenca, 11.6. Stadio Trieste, Trst, 11.7. Synotip Arena, Prag, 12.7. Bruce
Ernst Happel Stadium, Beč
Ovo su samo neki od koncerata na koje možete otići na veličanstveni rock'n'roll doživljaj najvećeg živućeg rockera, s obzirom da na žalost Zagreb ipak neće ugostiti Brucea Springsteena iako smo se svi tome nadali i očekivali. No srećom dosta je koncerata u okolici. Aranžmane na spomenute koncerte imaju gotovo svi koji se time bave... Art travel iz Zagreba, Newsound iz Rijeke, Koncerti.net iz Slovenije...

Post je objavljen 05.11.2011. u 08:54 sati.