Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/hrhb

Marketing

IVO MARTINIĆ O ODNOSU VJERE I POLITIKE



VJERA I POLITIKA



Nije uvijek posve lako prepoznati Božje djelovanje u poli­tičkim zbivanjima zbog toga što je odnos vjere i politike problematičan. U većini slučajeva čovjek ne djeluje samo kao političko biće već ujedno i kao religiozno. Budući da svaka ljudska osoba treba djelovati nepodijeljeno humano, etično i moralno prema svom svjetonazoru, onda nije u svim okolno­stima lako uočiti što je sveto u onom profanom. Nije jedno­stavno pronalaziti ni načela pomoću kojih bi se moglo doći do skladnog prožimanja političkog i religioznog djelovanja za dobro svih ljudi, a ujedno izbjeći dominaciju koja bi mogla ugrožavati prava čovjeka.



Iz Knjige proroka Izaije – (Iz 45, 1. 4-6):



Ovo govori Gospodin o Kiru, pomazaniku svome: »Primih ga za desnicu da pred njim oborim narode i raspašem bokove kraljevima, da rastvorim pred njim vratnice, da mu nijedna vrata ne budu zatvorena. Radi sluge svog Jakova i Izraela, svog izabranika, po imenu ja te pozvah, imenovah te premda me znao nisi. Ja sam Gospodin i nema drugoga; osim mene Boga nema. Iako me ne poznaš, naoružah te: nek se znade od istoka do zapada da izvan mene sve je ništavilo: ja sam Gospodin i nema drugoga!«



Božje djelovanje u povijesti



U okolnostima kad jedna jača politička moć svladava drugu, kao što je to bilo u povijesnom slabljenju Babilona a jačanju Perzije u 6. stoljeću prije Krista, zarobljenim biblij­skim Hebrejima je bilo iluzorno misliti na jednostavno oslobođenje i povratak u svoj zavičaj. Ipak u povijesti se dogodilo nešto neočekivano i veoma značajno. Perzijski kralj Kir (555.-530. pr. Kr.) pokorio je Babiloniju i tako puno povećao svoje kraljevstvo u kojem se našao i veliki broj zarobljenih Izraela­ca, među kojima je djelovao njihov prorok, u novije vrijeme nazvan Izaija Drugi. Novi moćni kralj je shvatio kako će mu biti lakše vladati s pokorenim narodima i njihovim zaroblje­nicima ako im udijeli veće slobode, jer u protivnom imat će mučnih problema držati sve pod kontrolom. Zato je on 538. izdao edikt kojim je zarobljenim Izraelcima dopustio povra­tak u njihov zavičaj i ponovnu gradnju hrama njihovu Bogu. U tom činu izraelski prorok je čitao znak vremena u kojem se Bog poslužio poganskim kraljem Kirom i patničkom narodu omogućio oslobođenje. Božji čovjek je u zapisu ostavio uvje­renje kako je Jahve jedini Bog, koji može bilo kada i preko bilo koga izvesti djelo spasenja. I nas ljude ovog vremena Drugi vatikanski sabor potiče da otkrivamo znakove vremena u ko­jima nam se očituje Božja prisutnost u povijesti i sadašnjosti. Nju je na osobit način doživio i narod Hrvata koji je izborio svoju slobodu nakon urušavanja bezbožne marksističke ide­ologije.



Iz Prve poslanice apostola Pavla Solunjanima – (1 Sol 1, 1-5b):



Pavao, Silvan i Timotej Crkvi Solunjanâ u Bogu Ocu i Gospodinu Isusu Kristu. Milost vam i mir! Zahvaljujemo uvijek Bogu za sve vas i bez prestanka vas se sjećamo u svo­jim molitvama spominjući se vaše djelotvorne vjere, zauzete ljubavi i postojane nade u Gospodinu našem Isusu Kristu, pred Bogom i Ocem našim. Svjesni smo, braćo od boga lju­bljena, vašeg izabranja, jer evanđelje naše nije k vama došlo samo u riječi nego i u snazi, u Duhu Svetome i mnogostrukoj punini.



Prepoznati djelo Duha Božjega



U liturgiji ove nedjelje imamo i početni dio najranijega kršćanskog spisa. Napisao ga je apostol Pavao 51. godine, dvadesetak godina poslije Isusove smrti i uskrsnuća. Pavao je sa Silvanom i Timotejem navješćivao evanđelje u Solunu luč­kom, trgovačkom, kozmopolitskom i glavnom gradu drevne Makedonije. Nisu mogli duže ostati jer ih je protjerala vlast kod koje su bili optuženi kako propagiraju novog kralja – Isu­sa. U Djelima apostolskim (17, 4) piše kako se na njihovo na­vješćivanje evanđelja obratilo »mnoštvo bogobojaznih Grka i nemalo uglednih žena«. Ta zajednica vjernika još nije bila dovoljno oformljena, ali iz te Pavlove Prve Poslanice Solunja­nima saznajemo kako su ipak kod tih vjernika zaživjele one temeljne kršćanske kreposti: vjera, ljubav i nada. Pavao im u pismu priznaje da im je vjera djelotvorna, ljubav zauzeta, a nada postojana. To zapravo znači kako kod tih ljudi evanđelje nije prihvaćeno kao lijepa, idealna teorija već je ono zaživjelo u svakodnevnom, zbiljskom životu. Apostol na tome zahva­ljuje Bogu, koji je to u Solunjanima proizveo snagom svoga Svetog Duha.



Iz Evanđelja po Mateju – (Mt 22, 15-21):



U ono vrijeme: Odoše farizeji i održaše vijeće kako da Isusa uhvate u riječi. Pošalju k njemu svoje učenike s hero­dovcima da ga upitaju: »Učitelju! Znamo da si istinit te da po istini putu Božjem učiš i ne mariš tko je tko jer nisi pristran. Reci nam, dakle, što ti se čini: je li dopušteno dati porez caru ili nije?« Znajući njihovu opakost, reče Isus: »Zašto me iskušava­te, licemjeri? Pokažite mi porezni novac!« Pružiše mu denar. On ih umita: »Čija je ovo slika i natpis?« Odgovore: » Carev.« Kaže im: »Podajte dakle caru carevo, a Bogu Božje.«



Caru carevo, a Bogu Božje



U Isusovo vrijeme Palestina je bila pod okupacijom Ri­mljana. S njihovim novcem i mnogobrojni Židovi su stjecali osobno bogatstvo, iako su bili protiv okupatora. Međutim, kad je u pitanju porez, onda se novac, pa bio on i vlastite dr­žave, teško ubire. Evanđelist Matej nas obavještava kako su Isusu njegovi suvremenici i religijski protivnici htjeli postavi­ti političku zamku pa su mu postavili pitanje: »Je li dopušte­no dati porez caru ili nije?« Očekivali su da će se Isus morati opredijeliti ili uz političke stranke farizeja i zelota, koje su bile gotovo radikalno neprijateljski nastrojene protiv okupatora, ili će se priključiti uz omraženu stranku herodovaca, koji su bili za široku suradnju s rimskom vlašću. Isus je odgovorio: «Zašto me iskušavate, licemjeri? Pokažite mi porezni novac!« Kad su mu ga pružili, on ih upita: »Čija je ovo slika i natpis!« Odgovore: »Carev.« Kaže im: »Podajte dakle caru carevo, a Bogu Božje.« Takvim odgovorom dao je na znanje kako se politika i vjera ne bi smjele poistovjećivati. Građanin vjernik može u nekim vremenima i pitanjima priznavati i tuđinsku političku vlast, ali nijednoj vlasti ne smije prodati svoju dušu, svoje ljudsko dostojanstvo, svoje čovještvo, osnovna osobna ni nacionalna prava, jer čovjek nije stvoren na sliku nijedno­ga zemaljskog vladara, već na sliku Božju.

Post je objavljen 25.10.2011. u 11:13 sati.