Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

APN 4 Pokušaj restauracije oldtimer klasika

Poštovano čitateljstvo dopustite da s vama podijelim kratku fotoreportažu jednog mojeg projekta koji sam danas popodne načeo. Nisam mislio to stavljati na blog nego sam fotografirao čisto za svoj arhiv ali ispalo je zanimljivo, a može biti i od koristi onima koji možda imaju ili će tek imati ovakav stroj. Nešto ste mogli naslutiti iz naslova ali ipak ovdje je riječ prije svega o eksplorativnom zahvatu kojemu je svrha bila utvrditi što se zapravo može učiniti.

Photobucket
Tomos APN4 ovaj primjerk je proizveden 1976.g.

Ovaj motocikl jedan je od klasika jugoslavenske autoindustrije. Meni je to dosta fascinantno područje ali nisam siguran da bi vas to moglo naročito zanimati pa ću samo dodati da je Tomos tvornica iz grada Kopra u Sloveniji poznata po proizvodnji raznih motora manjih snaga, proizvodili su na primjer i motorne pile, a čini mi se da su neko vrijeme i sklapali automobile francuskih marki namijenjene bivšem jugo tržištu.

Photobucket
Radi lakše manipulacije i boljeg uvida u stanje stvari prvo sam skinuo motor/mjenjač sa okvira.

Photobucket
Motor i mehanički mjenjač brzina nalaze su unutar ovog sklopa. Prvo korak je bio radi lakšega rukovanja očistiti prljavštinu i masnoću.

Photobucket
Popularni Bing-ov rasplinjač (karburator). Ljubiteljima starijih dvotaktnih motora dobro poznata marka karburatora. Jednostavnost i robusna građa jamče da će ovi strojevi neminovno nadživjeti bilo primjenu, bilo proizvodnju fosilnih goriva :-)

Photobucket
Motocikl nije bio u uporabi više od 10 godina. Rezervoar za gorivo morati će se ionako isplahnuti benzinom, pa sam i njega skinuo. To se pokazalo kao dobra ideja jer unutra je bilo i smeća, komada hrđe i nekakav plastični čep koji je nekome davno upao u spremnik goriva.

Photobucket
Nakon što sam iz sustava mjenjača ispustio (pra)staro ulje, koje je po viskoznosti već više sličilo na med nego na ulje, pristupio sam čišćenju od masnih naslaga.

Do sada ste se već vjerojatno zapitali zašto motoru nedostaje modul paljenja. To je već druga priča. Uglavnom imam nešto dijelova po kutijama i vrećicama u garaži pa kad dođe na red pokušaj sklapanja možemo držati fige da sve bude povoljno…:-P

Nisam namjeravao preforsirati se odmah na početku ovog projekta zato sam odlučio da je dosta teškoga posla. Jedino sam još htio očistiti karburator. Uslijed dugog nekorištenja i odsustva benzina u sustavu vjerojatna je pojava hrđe i sasušenog taloga od nečistoća iz goriva.

Mnoga djeca i mladež koji danas odrastaju možda nikada ni neće saznati što je karburator ili rasplinjač. Ta tehnologija odlazi u povijest i susreće se još osim naravno na oldtimer vozilima, jedino na malim strojevima (tipa kosilice i ostali vrtni alati). Suvremeni benzinski motori naime ubrizgavaju gorivo direktno u cilindar bez prethodnog rasplinjavanja tj. miješanja sa zrakom.

Photobucket
Pribor za čišćenja karburatora- 1.)karburator, 2.)četkica za zube. 3.) čačkalica, 4.)odvijač 5.) benzin za čišćenje (može i običan benzin)

Dijelove karburatora sam izvadio i isprao benzinom, u čašici je prema očekivanju bilo dosta taloga, a uske otvore je začepila hrđa. Karburator je vrlo precizan uređaj iako izgleda jednostavno. Svi otvori ili bolje reći sićušne rupice kojima protječe gorivo dimenzionirani su s razlogom i proračunom. Stoga vam se nikada ne smije dogoditi da te rupice u slučaju da je potrebno, pokušavate pročistiti metalnim špicama ili žicom ma koliko tanka bila. Za tu svrhu se koristi drvena čačkalica- kako je drvo mekše od metala nema opasnosti da ćete otvore nehotice oštetiti ili proširiti.

Photobucket

Photobucket
Odvojivi dijelovi karburatora.

Photobucket

Photobucket
Evo i dokaza da je unutrašnjost kućišta sjajna i čista.

Photobucket
I gotovo ponovno je sastavljen.

Sljedeći korak je promišljanje- kontemplacija na temu sklapanja modula paljenja. Imam li sve potrebne dijelove, ako ne da li je moguće nabaviti ih, ako imam da li sam u stanju sam ih sastaviti ili treba tražiti nekoga s više iskustva i tako dalje…Bilo bi zanimljivo imati ovaj stroj koji je sam po sebi "živi" komadić povijesti u ispravnom stanju... Bit će neki nastavak uglavnom.

P.S. U sljedećim postovima, prije nego se vratimo povijesno-filozofskim temama namjeravam završiti reportažu s ljetošnje ekspedicije Velebit 2011.


Post je objavljen 27.09.2011. u 21:11 sati.