Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/modestiblejz

Marketing

Ljepotica i zvijer

U jednom prethodnom tekstu zaključila sam kako su nam bajke ponekad potrebne jer su melem za naše najužasnije noćne more na javi.

U bajci Ljepotica i Zvijer, mlada ljepotica prepuštena na milost i nemilost začaranoj zvijeri, svojom ljepotom, ljubavlju i dobrotom uspijeva iza lica okrutne zvijeri vidjeti i osloboditi od čarolije prekrasnog mladića, odnosno učiniti da se zvijer na koncu bajke zbog ljubavi transformira u prekrasnog plemenitog princa.

No iza nerealne romantičnosti ove priče također stoji noćna mora jave. Jer ova je bajka prenesena u stvarnost zapravo nevjerojatno opasna iluzija. Iluzija žena/ljepotica (ponajviše), da mogu promijeniti muškarca/zvijer.

Govorim o onim slučajevima veza u kojima je faktor „ljepotica i zvijer“ toliko očit da nameće ono standardno pitanje - pa što takva žena koja može birati radi s takvom sirovinom?

Govorim o onim slučajevima u kojima su akteri takvih veza jednako poznati-nepoznati, imućni-neimućni, slavni-neslavni, uspješni-neuspješni, dakle niti jedno svojim godinama i društvenim statusom pretjerano ne nadvisuje drugoga, ali je svakom razumnom vidljivo kako je riječ o izrazitoj karakternoj nekompatibilnosti, štoviše, kako je riječ o po život opasnoj - koliziji.

Dakle nije riječ o razlici u godinama, društvenom statusu ili financijama, jer su takvi parovi koliko-toliko izjednačeni u svim trima kategorijama, pa ne možemo govoriti o zadovoljenju takovih interesa, već tu očito postoji neki četvrti faktor koji ljepoticu nagoni na odabir zvijeri. Dakle faktor koji je doslovce navodi na zvijer, kada je svima jasno da se u vezu sa zvijeri nije uputno niti normalno upuštati.

(molim iz ovog fenomena strogo odvajati i ne uplitati slučajeve bogatih starijih muškaraca koji se okružuju mladim ljepoticama, jer je u takvim slučajevima potpuno jasno što je obostran interes)

Sjećam se jednog televizijskog gostovanja svjetski poznate zločeste ljepotice Naomi Campbell i njenog dečka ruskog milijardera, kada je američka voditeljica tipično ženski kroz roza naočale ushićeno komentirala da je Naomin ruski dečko pljunuti - James Bond. Da je postojala mogućnost, kroz ekran bih joj dobacila: "Za ime božje slijepa ženo, gdje ti vidiš umivenog Jamesa Bonda ja vidim tipičnog ruskog mafijaškog oligarha, koji je svoje milijarde zaradio gazeći preko leševa – čovjek je zvijer!" Iako ruku na srce, ni slavna Naomi tu nije nevinašce, daleko od toga.


Tyson+Robin

No potreba za romantiziranjem u svekolikoj javnosti i općoj kulturi (dakle ne samo u ženama) je izrazito jaka, na našu štetu. To se ogledava kroz recimo trenutno silno popularan vampirski žanr, u kojemu su vampirske zvijeri prikazani kao uber muškarci. A školski primjer takvog romantiziranja prikazan je recimo i u odnosu Neila i Eady, likova koje glume Robert De Niro i Amy Brenneman u kultnoj Vrućini, gdje Ljepotica „u ime ljubavi“ (a zapravo u strahu od samoće) oprašta Zvijeri sva prethodna zvjerstva (pljačke, ubojstva, kriminalnu prošlost i sadašnjost), jer je Zvijer također „u ime ljubavi“ izrazila navodnu spremnost mijenjati svoju narav, koju naravno nije sposobna promijeniti (kolikogod mi navedena filmska bajka bila draga, ona je upravo to – još jedna bajka).

Nokautirao protivnika pa zaprosio curu!

Ljepotice u vezu ulaze zavaravajući sebe da će se njihov odabranik pod njihovim utjecajem i njihovom ljubavlju promijeniti, no oni se neće promijeniti. Zvijer ostaje zvijer. No dokle taj stupanj samozavaravanja može ići, te slijepe vjere u tu transformacijsku svemoć ljubavi, svjedoče i one donedavno tipično američke zatvorske priče, oni slučajevi van svake pameti, kada zaluđene žene iz vanjskog svijeta šalju ljubavna pisma osuđenim višestrukim silovateljima i ubojicama, čije dopisne romanse često završe okrunjene i brakom. Za tu pojavu već neko vrijeme imamo primjere i na domaćem terenu.

O zadovoljavanju kakve potrebe je tu riječ? Zašto ljepotica odabire zvijer i tim odabirom sebi radi o glavi?

A obrnuti slučaj - Ljepotan i zvjerka?

Od starta iz ove pojave nisam željela isključiti i mogućnost obrnutih uloga, odnosno muškarca u ulozi Ljepotana - a žene u ulozi Zvjerke, pa sam pokušala pronaći i par takvih primjera...

no zanimljivo je da ni uz najbolju volju, osim u književnoj fikciji, nisam uspjela u reali i na virtuali iskopati neki jednako čuven pandan fenomenu Ljepotice i Zvijeri - fenomen Ljepotana i Zvjerke. Dakle primjer para koji će nam izvući ono pitanje - pa što takav muškarac radi s takvom sirovinom? I primjer u kojemu očito postoji neki četvrti faktor koji, unatoč vremenskoj i društvenoj izjednačenosti, ljepotana nagoni na odabir okrutne žene zvijeri.

Jedino i isključivo što tražilice izbacuju o ovoj temi su članci naslovljeni - Starije žene i mlađi muškarci, no molim i iz ovog fenomena strogo odvajati i ne uplitati slučajeve bogatih starijih žena koje se okružuju mladim ljepotanima, jer je i u takvim slučajevima potpuno jasno što je obostran interes.

Pretpostavljam da je na djelu opet priroda muškaraca (i žena) koji su (većinom) lovci pa to kolidira sa potragom za navodnom zaštitnicom (Zvijerkom). Kao što vjerojatno veliku ulogu ima i različita priroda okrutnosti/zvjerstva kod muškaraca i žena, odnosno - Snaga vs. Um, Sila vs. Lukavost. Ne smijemo dakle nikada smetnuti s uma da Zvjerke love drugačije nego Zvijeri. Priroda nas u velikoj mjeri određuje i kada toga nismo svjesni. Ali ako očitih primjera nema, to ne znači da ih nema uopće...


Carla Bruni+Vincent Perez

Shvatila sam da bih u potrazi trebala posegnuti u francusku povijest i sadašnjost. Jer najbliže što sam uspjela pronaći je slučaj aktualne francuske prve dame, klasične femme fatale, zvjerke među ženama koja je sve veze i muškarce u svojemu životu vrlo dobro znala iskoristiti u datom trenutku, ne obazirući se na mišljenje okoline, kao kakav tipičan zvjerski muškarac...


Opasne veze - Markiza de Merteuil (Glenn Close)+vikont de Valmont (John Malkovich)

Književnost pak pruža bogatiji izbor primjera Ljepotana i Zvjerki, od recimo Kovačićeve Laure koja se poigravala Ivicom, do klasika Pierrea Choderlosa de Laclosa Opasne veze (Les liaisons dangereuses) u kojima se školski primjer Zvjerke - markiza de Merteuila - poigrava svojim Ljepotanom Vikont de Valmontom, koji je ujedno i beskrupulozna Zvijer svojoj Ljepotici - kreposnoj madame de Tourvel. U ovom romanu zapravo imamo opasno destruktivan trokut Ljepotica-Zvijer/Ljepotan-Zvjerka.

Zašto u tom odnosu Zvijer odabire Ljepoticu lako je naslutiti i objasniti - trofejni lovac uvijek je u lovu na trofejni ulov, svaki se lovac voli uslikati kraj krzna, svaka lovačka zvijer voli potvrđivati svoju nadmoć uslikavanjem nad ulovljenim kapitalcem. No zašto krhka ljepotica bira zvijer?

Pretpostavimo da ljepotica time na nekoj podsvjesnoj razini kompenzira svoju izrazitu krhkost, neku opasnu slabost i nedozrelost u svojoj osobnosti, tražeći u svojoj okolini najjači, najkrupniji, najgrublji, najsiroviji, najzvjerskiji primjerak muškarca koji bi je svojim zvjerskim karakteristikama trebao zaštititi. No ljepotice zaslijepljenje tim zvjerskim atributima u muškarcu, potpuno previđaju vrlo realnu opasnost da bi se ti isti atributi sutra mogli zvjerski okrenuti protiv njih samih. One dakle slijede svoj iskonski prirodni nagon zanemarujući um.

Svatko iole razuman vidi okrutnost Zvijeri, ali ljepotica ne vidi odnosno ne želi vidjeti, znači li to da je Ljepotici u takvim slučajevima isključen razum? Da. To zapravo znači upravo to. Dok je pod utjecajem bajkovitih iluzija i emocionalnog uvjerenja da može promijeniti narav voljenog muškarca, ljepotica će odbijati vidjeti zvijer u njemu.

Ali kad se poučena grubim životnim iskustvom (udarcima) neminovno tih iluzija riješi, pred njom ostaje ograničen ali posve jasan izbor – spašavajući sebe i djecu napustiti zvijer ili sa zvijeri ostati, potpuno svjesna njegova zvjerstva (kao taoc vlastitih emocija ili jednako zvjerskog interesa: čime ljepotica nažalost i sama postaje Zvijer, odnosno kao što bi De Nirov lik Neil sažeto rekao "Walk or choose to come with me", a ona odabire poći njegovim putem, još jedan filmski primjer: "Shoot him!").

Ljepotica u vezu dakle ulazi zavaravajući sebe da će ljubavlju promijeniti muškarca Zvijer. No kakve veze ljubav ima s tim? Ljubav iz bajke ne može i neće promijeniti već otprije prisutnu noćnu moru da je zvijer - alkoholičar, nasilnik, lopov, lažljivac, kriminalac, zločinac ili ubojica. Takav bajkovit osjećaj zato nije melem, on postaje otrov! Stoga Ljepotice, ne budite glupe i slijepe, bajka laže - Zvijer je i dalje zvijer.

(a i vi ljepotani, ni vi ne budite slijepi - zvjerke su i dalje zvjerke)


Post je objavljen 16.09.2011. u 23:00 sati.