Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

Korijeni Kargyutpe- linija nebeskih Učitelja

Ovaj dugo najavljivani članak nastavak je priče o knjizi s kojom sam se na osobit način susreo u vrijeme Velike Izložbe Relikvija u Zagrebu prošlog mjeseca. Posljedice tog dragocjenog susreta, to sada sve više uviđam, biti će dalekosežne ali za početak želim vama, štovano čitateljstvo pokušati približiti povijesni okvir u kojem je živio Milarepa ali prije svega prikazati povijest linije Kargyutpa jer su u njenim temeljima neki od najvažnijih svetih ljudi Indije i Tibeta- Tilopa, Naropa, Marpa, Milarepa i Gampopa.

One kojima je ovih par redaka povijesti tibetanskog budizma sasvim dovoljno preusmjeravam na blog Kreše Mišaka koji je nadmašio samog sebe posljednjim briljantnim unosom! Ostali uživajte u ovom članku ali i posjetite Mišaka kasnije.


Photobucket
Milarepa- do njegova lika i djela doći ćemo postupno tokom vremena, mislim da je kao i uvijek najbolje krenuti od početka, a u ovom članku krećemo sa korijenima linije Kargyutpa koja je integralni dio škole Karma Kagyu jedne od 4 velike škole tibetanskog budizma.

Ja sam Milarepa, velik u slavi
Potomak izravni Sjećanja i Mudrosti
Ipak starac sam odbačen i nag.
Sa usana mojih svejedno čuje se pjesmica
Jer sva priroda koju vidjeh,
Posluži mi kao knjiga.
Željezni štap koji drži moja šaka,
Vodio me preko Oceana Promjenjivog Života.
Majstor sam ja od Uma i Svijetla;
I u vršenju djela i čudesa
Neovisan o zemaljskim božanstvima

Milarepa, Gur-Bum


Karma

Tek su Buddhe i Arhanti otkrili moju pravu prirodu u njenoj samoj suštini i trijumfirali su nada mnom. S druge strane, sva ostala bića žive pod mojom despotskom vlašću: Ja ih usmrćujem i ja ih oživljavam, Ja sam božanstvo koje im podaje prosperitet koji uživaju i ja uspostavljam posljedice dobrih djela kao i zlih među čovječanstvom. Bogovi, vladari, kraljevi, bogati i siromasi, jaki i slabi, plemeniti i prosti, okrutna stvorenja, sretni i nesretni dusi postojeći u ovome svijetu kao i u višim i nižim svjetovima- sve njih ja uzdižem ili rušim u njihove zaslužene egzistencije. Ja ponižavam visoke i uzvisujem niske već prema njihovim brojnim postupcima. Ja sam dakle uistinu Bog koji vlada ovim (fenomenalnim) Svemirom.

„Proglas Karme o Njenoj Svemoćnosti“ ulomak preveo na engleski Lama Kazi Dawa Samdup 1917.g. Originalni i potpuni tibetanski tekst iz kojeg je uzet ulomak nije poznat.

Lama Kazi Dawa Samdup (1868-1922)- radio kao ravnatelj državnog internata Bhutia u gradu Gangton, država Sikkim, postao kasnije poznat kao prevoditelj brojnih tibetanskih tekstova na engleski jezik, a radio je kao prevodioc za britansku administraciju u Indiji kao i za tibetansku vladu.
Pisac knjige „Milarepa- Veliki tibetanski yogi“ britanski antropolog Walter Evans Wentz u toku rada u Indiji postao je njegov učenik i prijatelj.

Photobucket
Lama Kazi Dawa Samdup i Walter Evans Wentz, snimljeno cca 1919.g. (preuzeto sa wikipedije)



Veliki Učitelji tradicije Kargyutpa


Photobucket

Slika je akvarel, rad lame Kazi Dawa-Samdupa u Gangtoku, Sikkim (današnja država Sikkim u sastavu Indije op. prev.), slika je nastala u toku 1920. godine, stvorena u skladu sa strogim odrednicama tradicije tibetanske monastičke umjetnosti. Prikazuje Poglavne Gurue ili Velike Učitelje Kargyutpa (tib. Bkah-rgyud-pa) Škole Sjevernog Budizma. Slika je bila oproštajni poklon lame piscu Evans-Wentzu.



Photobucket

Dorje Chang
Najviša figura u sredini prikazuje Božanskog Gurua ili Nebeskog Buddhu Dorje Changa (skt. Vajra-Dhara) u prijevodu Nositelj Dordže-a (Duhovne munje ili Žezla Bogova) u kome ezoteričan nauk Kargyutpe ima svoje ishodište. Ustanovljena Crkva (ovaj termin pisac koristi za tradiciju Gelugpa iz koje potječu Dalaj Lame op. prev.) štuje Dorje Changa ne samo kao emanenciju Buddhe Sakyamunija nego ga također kao i Kargyutpe štuje kao Poglavara Nebeskih Buddha analognog Adi Buddhi (Primordijalnom Buddhi) kojeg spominje Stara Škola Padmasambhave. Odjeven je u bogatu raskošnu halju kakva se tradicionalno pripisuje Dhyani Buddhama (Meditacijskim Buddhama) iz reda Sambhoga Kaya kojima pripada. To što je odjeven kao kraljević indicira njegovu direktnu vlast nad svjesnim bićima i njihovim moralnim osjećajima. Pokazuje pasivnu vanjštinu i prekrasno držanje jer u svojoj suštini njegova priroda je pasivna (ili neimpulzivna) i predstavlja Izvor Dobrote, Istine i Pravde. Sjedi u Buddhinskom položaju (skt. Vajra-Asana) jer njegov um nikada ne napušta stanje mirnoće i nepomičnosti- to stanje naziva se Samadhi. Zvonce koje drži u lijevoj ruci simbolizira Prazninu (skt. Shunyata) kao Razum (Intelekt), dorje u njegovoj desnoj ruci simbolizira Božansku Metodu i Duhovnu Snagu. Dorje Chang je ustoličen na lavljem tronu što indicira da je iznad svakog straha od Promjene, dva lava u osnovi trona simboliziraju Neustrašivost. Njegova plava boja simbol je nepromjenjivosti i vječnosti njegova postojanja jer je to boja vječnog plavog neba. Budući da je Dorje Chang prototip Heruka Hijerarhije Bodhi Božanstava on nosi narukvicu čija zrna su napravljena od kosti što simbolizira odricanje i pobjedu nad Samsarom (krugom rođenja i smrti). Tako Dorje Chang dakle kombinira u sebi yoginske odlike kako Heruka tako i Dhyani Buddha.

[Pojašnjenje nekoliko prethodnih rečenica: U knjizi Bardo Thödol (Tibetanska Knjiga Mrtvih) Heruka Buddha koji se često prikazuje (isto kao i još neki drugi Buddhe) kao muški i ženski aspekt (tib. yab-yum) ovisno da li se radi o prikazu miroljubivog aspekta (tib. Z'i-wa) ili gnjevnog aspekta (tib. T'o-wo) zapravo predstavlja, u ezoteričnom smislu, tantričku personifikaciju Spašavajuće Sile koja sama po sebi omogućava postizanje Prosvjetljenja i Budhhinstva. Ovdje je ta Sila izražena kroz Božansku Osobu Dorje Changa i otada kroz one koji su po njemu inicirani i inkarnirani na Zemlji, napose kroz one među njima koji su Veliki Yogiji jer ti koji su se odrekli svijeta su u ezoteričnom smislu – Herukpe- tj. Neodjeveni, koji su „goli” od svih samsaričkih stvari koje su skinuli sa sebe.]



Photobucket

Tilopa (988.–1069.)
Zdesna Božanskom Guruu prikazan je prvi od gurua u liniji ljudskih inkarnacija- riječ je o indijskom yogiju svetom čovjeku Tilopi koji je od Nebeskog Učitelja primio direktna uputstva i učenja. Zlatna riba koju Tilopa drži gore u desnoj ruci simbolizira svjesna bića uronjena u Ocean Samsarskog (tj. svjetovnog) Postojanja i indicira Tilopinu moć da ta bića emancipira tj. spasi. Krvlju napunjena lubanja koju Tilopa drži u lijevoj ruci simbolizira njegovu moć da dijeli „loki siddhi“ (okultne moći koje pripadaju ovome svijetu) u svojoj ulozi Heruke, njegova Heruka priroda indicirana je tijarom od ljudskih lubanja i ornamentima s kostima kojima je ukrašen. Lotosov tron na kojemu sjedi kazuje kako Tilopa pripada Lotosovu Redu gurua. Crvena boja lotosovih latica je simbolična za Sukhavati (Zapadni Raj) gdje vlada Buddha Amitabha, Onaj koji je od Beskrajnog Svjetla, Iluminator i Prosvjetlitelj čiji simbol je crveni mistični elemet koji sve proždire ali i pročiščava,a to je Vatra. Za Tilopu se vjeruje da je bio inkarnacija Amitabha Buddhe. Zelena boja u Tilopinoj auri kao i u aurama ostalih figura na slici predstavlja yoginsku ravnotežu uma ili harmoniju te duhovnu snagu.

Photobucket
Još jedna slika Tilope s ribom u ruci- taj simbol usvojili su i rani kršćani osobito u periodu katakombi, sasvim vjerojatno iz orijentalnih izvora, a nosio je slično značenje- odnosio se na Kristosa (kao koncept, a ne samo kao povijesnu osobu) i njegovu moć Spasenja ljudi.


Post je objavljen 08.09.2011. u 06:46 sati.