Evo još jednom jedne od mojih omiljenih tema, još jedne male pričice na temu prometnih znakova i uz njih vezanih konvencija ...
Kod nas u Zagrebu (a rekao bih da to nije samo slučaj kod nas već i šire) je mnogo više pješačkih pothodnika nego nathodnika. Kad malo bolje razmislim, jedini pješački nathodnik kojeg se mogu sjetiti uopće nije vezan uz cestovni promet - to je nathodnik preko željezničke pruge kod Kustošije (Ilica-TOZ). (Znate li vi možda još neki kojeg sam je propustio?)
I, stoga i nije čudno da prometni znak vezan uz prijelaz pješaka izvan nivoa ceste predstavlja upravo pješaka koji SILAZI (dakle, kreće u pothodnik) niz stepenice, a ne onoga koji se uz stepenice PENJE. Jasno, nekad su stepenice bile neizbježni (i najčešće jedini) dio pothodnika/nathodnika, a sada je u suvremenim pothodnicima sve više silaznih rampi, ravnih, spiralnih i kojekakvih, te liftova, no smatram da bi to bilo previše nejasno za pokazati piktogramom tako da će stilizirane stepenice i nadalje ostati simbolom za pothodnik iako više nisu jedini i glavni način za prolaz "down under".
Nego, da li ste primjetili da kod starih pravokutnih (ali ne kvadratnih) znakova piktogram-ljudić silazi niz stepenice nalijevo, dok kod novih kvadratnih taj isti ljudić (sada još stiliziraniji - glava mu je postala jednostavan krug, izgubio je ručne prste, stopala i obrise odjeće) silazi nadesno?
Ne znam postoji li za tu promjenu nekakav bitan razlog (Bolja uočljivost? Sumnjam!) ili je jednostavno dizajner novog znaka bez gledanja na stari potrefio suprotan smjer, ali bi me baš zanimalo zašto je to tako.