Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

Par riječi o Buddhama

Kako se bliži velika izložba budističkih relikvija u Zagrebu (12. i 13. kolovoza) nije zgorega malo ponoviti neke općenite informacije o vajrayanskom/mahayanskom filozofsko teološkom svjetonazoru. Dobro je uputiti se u neke termine s kojima ćemo se susretati prilikom posjeta izložbi i popratnim događanjima.
Ovaj članak je ipak jako općenit i odnosi se na teološke stvari, u sljedećem se namjeravam referirati na konkretne povijesne osobe čije relikvije ćemo moći vidjeti u sklopu izložbe.
Ipak i ovo može biti zanimljivo za čitatelja početnika kojemu su možda poznati neki pojmovi i imena, a ne i konkretno njihovo značenje.


Što su to Buddhe?
Bitno za razumijevanje je znati da postoji podjela na tri „buddhinska tijela“ ili tri načina na koji se Buddhe manifestiraju:

-Dharmakaya, um Buddhe koji je iznad svakog konceptualnog objašnjenja. Za um Buddhe kaže sa kako se ne može „uzburkati ni pomaknuti“. Samo potpuno prosvjetljna bića mogu vidjeti Dharmakayu

-Sambhogakaya ili tijelo radosti je oblik za koji se kaže da je „prekrasna manifestacija“ Dharmakaye i mogu ga vidjeti samo Bodhisattve.

-Nirmanakaya, manifestirnao tijelo koje je vidljivo svjesnim bićima i pojavljuje se u svijetu. Prosvjetljena bića koja se inkarniraju u ovome svijetu spadaju u ta tijela. Sve ostale emanencije Buddha i Bodhisattvi na Zemlji se pojavljuju u formi nirmanakaya isto kao što se slika Mjeseca reflektira na površini jezera. Kaže se da ta refleksija ne zavisio od samog Mjeseca nego je zavisna od toga kakvo je jezero i koliko je voda čista odnosno prljava. Po tome istom se principu Buddhe i Bodhisattve manifestiraju na Zemlji.

Buddhe se mogu pojaviti na Zemlji u bilo kojem obliku živom ili neživom. Povijesni Buddha Sakyamuni smatra se vrhovnom Nirmanakaya manifestacijom našeg vremena.

Buddha Sakyamuni- poznati i kao Siddharta Gautama odnosno povijesni Buddha ovoga eona živio je prije nekih 25 stoljeća. Često ga se prikazuje u raznim pozicijama ovisno o stadiju njegova života. Uobičajeno je prikazivanje Buddhe sa prosjačkom posudom za hranu u jednoj ruci dok s desnom rukom dodiruje zemlju:
Photobucket
Taj položaj simbolizira poraz koji je nanio Zlome (tj. zloduhu zvanom Mara) pri čemu Buddha uzima zemlju kao svjedoka svoje pobjede.

Photobucket
Na slici iznad- vjerojatno najsvetiji prikaz Buddhe u tibetansko budističkom svijetu je Jowo Rinpoche. Nalazi se u Lhasi prijestolnici Tibeta u hramu Jokhang. Prikazuje Sakyamuni Buddhu kao princa u dobi od 12 godina.
Kralj iz Magadhe (današnji Bengal i Indija) poklonio je kineskom caru Taizongu iz dinastije Tang tu statuu. Careva kćer, Princeza Wencheng je pak tu statuu donijela sa sobom na Tibet u sedmom stoljeću kad je postala žena tibetanskog kralja Songstena Gampa. Prema tome jasno je zašto se statua smatra najsvetijom, riječ je o prvom dolasku Buddhe na Tibet.

1000 Buddha-
U toku ovog „Sretnog Eona“, prema vjerovanju ima se manifestirati 1000 Buddha. Prva tri Buddhe ovog eona bili su Krakuchandra, Kanakamuni i Kashyapa. Nakon što je učenje prethodnog Buddhe Kashyape potpuno izblijedjelo iz svijesti ljudskih bića pojavio se četvrti Buddha- Sakyamuni koji je obnovio Dharmu.

Maireya
Maitreja ili Budući Buddha ima se utjeloviti na Zemlji kao peti Buddha ovog eona nakon što učenja Sakyamunija sasvim nestanu iz pamćenja čovječanstva. U ovo naše vrijeme budući Buddha je bodhisattva prebivajući u domeni koja se u vajrayanskom budizmu naziva Tušita.
Jednom kada izblijedi i sjećanje na Maitrayu u dalekoj budućnosti pojaviti će se i šesti Buddha imenom Simha. Kao zanimljivost napomenimo kako se vjeruje da je šesti povijesni Buddha koji ima pojaviti na Zemlji možda tisućlječima u budućnosti zapravo već u današnje vrijeme prisutan na ovome svijetu u obliku boddhisatve Gyalwa Karmape- poglavara škole Karma Kagyu, jedne od 4 glavne škole tibetanskog budizma.

Photobucket
Najvažnije kod prikazivanja Buddhe Maitreye na slikama ili ststuama je to što je on uvijek u sjedećem položaju u smislu „zapadnjačkog“ sjedenja znači ne u lotosovu položaju s prekriženim nogama nego sjedi kao na nekoj klupici s nogama na zemlji.

Pet Buddha Obitelji ili Pet Dhyani Buddha

Daljnja podjela koju treba spomenuti je podjela na pet Buddha Obitelji- svaka od njih simbolizira određenu kvalitetu ili prosvijetljenu aktivnost. Oni također predstavljaju iskorjenjivanje pet „ometajućih emocija“- srdžbe, privrženosti, ignorancije, ponosa i zavisti.
Manifestacije Pet Buddha jesu Pet Mudrosti: Reflektirajuća poput zrcala, Jednakost, Razabiranje, Sveopće Ostvarenje i Sveopća Prisutnost.

1.)Tathagata Obitelj-
Photobucket
predstavnik ove obitelji je Buddha Vairochana, on predstavlja Avatamsaka Sutru koju je ezoterički predao Buddha Sakyamuni ali su je sakrila zmijolika bića (duhovi) zvani Nage. Obično se prikazuje sa kotačem Dharme, bijele boje i smješten u centar mandale. Njegov tron podupiru ili zmajevi ili lavovi. Element koji se povezuje s Vairochane je „eter“, a mantrički slog koji mu pripada je „OM“. Pripada sjevernoj strani svijeta.

Vairochana se prevodi kao Onaj koji je kao Sunce ili Onaj koji isijava. Vairochana se smatra izvorom svih pet Dyani Buddha. Njegova mudrost je mudrost Dharmadhatu. Dharmadhatu je Domena Istine u kojoj sve stvari egzistiraju onakve kakve zapravo jesu. Mudrost Vairochane se također objašnjava kao Sveprisutna Mudrost Dharmakaye. Dharmakaya je Tijelo Zakona tj. apsolutna priroda Buddhe. Transcedentna mudrost Vairochane otkriva domenu najviše stvarnosti i pobjeđuje otrov neznanja ili zabluda. Njegova mudrost smatra se izvorom mudrosti svih drugih Dhyani Buddha.

2.) Vajra obitelj-
Photobucket
predstavnik je Buddha Akshobhya- prikazuje ga se u plavoj boji, a smatra se da prebiva na istoku. Njegov tron podupiru slonovi. Često u ruci drži vajru (žezlo) dok zemlju uzima za svjedoka (ranije spomenuto doticanje zemlje desnim rukom) On je pokoritelj zloduha Mare i reprezentira neometn put prema Prosvjetljenju. Njegov element je voda, a mantrički slog je „HUM“

3.) Ratna Obitelj-
Photobucket
Buddha Ratnasambhava- smješten je na jugu i prikezuje se u žutoj boji. Često u ruci drži dragulj koji ostvaruje želje i zvonce. Njegov tron podupiru konji ili lavovi. Njegov element je zemlja, a sveti slog koji mu pripada je „TRAM“.

4.) Padma obitelj-
Photobucket
Buddha Amitabha- prebiva na zapadu i prikazuje se u tamno crvenoj boji. Njegov tron podupiru paunovi. Njegove ruke su u meditacijkoj ravnoteži, a ima i prosjačku posudu. Njegov elemet je vatra sveti slog je „HRI“
Buddha Amithaba je zajedno sa Buddhom Sakyamunijem i Medicinskim Buddhom (tj Buddhom Bhaicajyaguruom) jedan od najobožavanijih Buddha u budističkom svijetu. U sutrama se spominje Amitabha kao susjećajno biće je prije vlastita prosvjetljenja učinilo zavjet da će povesti sva živa bića u sreću. Po njegu zavjetu se svako biće koje iskreno recitira njegovo ime može ponovno roditi u njegovoj čistoj domeni zvanoj Dewachen. To je domena Buddhe Amitabhe koja je čista od svih poremećaja. Tamo svjesno biće može brzo i neometano napredovati u prakticiranju Dharma i ostvariti Prosvjetljenje.


5.) Karma obitelj-
Photobucket

Buddha Amoghasiddhi- prebiva na sjeveru i prikazuje ga se u zelenoj boji. Njegov tron obično podupiru Garude (ili kao na slici Snježni Lavovi). Njegov element je zrak, a sveti slog „AH“.





Post je objavljen 25.07.2011. u 19:11 sati.