Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/nepoznatizagreb

Marketing

ZG cestovna željeznica: Popis stajališta i vozni red

Prošli tjedan javio mi se mailom jedan od čitalaca bloga, Stanko, i poslao mi vrlo zanimljiv dokument koji oslikava jedno razdoblje povijesti zagrebačkog javnog prijevoza - kartu mreže tramvajskih linija iz doba NDH-a sa popisom svih linija i stanica te voznim redom.


Pronašao i poslao: Stanko

Jedna od zanimljivosti je ta što se na planu dobro vidi tadašnja mreža pruga i pomalo neobičan niz posljednjih stanica pojedinih linija. Recimo, nisam do sada znao da je ikoja linija imala kao posljednju stanicu Školu časnih sestara u Savskoj, na mjestu današnje Pedagoške akademije.
(ako se ne varam, tada su u prometu bila kola sa dvosmjernim upravljanjem tako da nije bilo potrebno imati okretnicu na posljednjim stanicama)

Druga zanimljivost, još veća, je označavanje linija. Naime, do kraja drugog svjetskog rata je vladalo pravilo da su se linije označavale po posljednjoj stanici (svaka posljednja stanica je imala svoj broj: Črnomerec "1", Glavni koodvor "2", Savski most "3", Trešnjevka "4" itd), tako da je recimo svaka linija koja je vozila za Trešnjevku nosila broj "4". A kad bi došla u Črnomerec, onda bi mijenjala broj i stavljala drugi, odgovarajući za okretište ka kojem je vozila: "9" za Zvonimirovu ulicu ili "12" za Branimirovu ulicu.

Linije nisu bile na takav način označavane samo u Zagrebu, već i u nekim drugim svjetskim gradovima - recimo Beču. No, s vremenom se prešlo na danas uobičajeno označavanje i ne znam da li je još igdje u svijetu taj stari sistem označavanja još uvijek u upotrebi.

A popis linija (koji možete vidjeti gore lijevo) treba čitati ovako:
Linija 1-8-18 prometuje smjerom Črnomerec-Maksimir-Dubrava i nazad.
Linija 4-9 prometuje od Trešnjevke do Zvonimirove ulice i nazad.

Stanko, hvala vam na ovom zanimljivom pogledu u tramvajsku prošlost!

Post je objavljen 11.02.2011. u 09:00 sati.