Moja najnovija bibliotečna akvizicija tvorevina je Mozaik knjige - najnoviji prijevod knjige autorice Kathy Reichs pod naslovom "Od kostiju do pepela". Ne moram niti napominjati kako se radi o autorici koja je stvorila već kultnu literarnu i televizijsku junakinju - doktoricu Temperance Brennan, forenzičnu antropologinju čije se televizijsko utjelovljenje kao nebo od zemlje razlikuje od literarnog lika.
Knjiga obuhvaća geografsko područje Kanade koja je u posljednje vrijeme sve zanimljivija Amerikancima, i to u razdoblju od 1850-tih do danas. Tiče se jednog djetinjeg prijateljstva koje je Temperance (za prijatelje Tempe) gajila prema davno nestaloj Evangelini i koje se doslovce podiglo iz mrtvih kad je pronađen kostur trinaestogodišnje djevojčice čije su kosti dokazivale da je bolovala od neke misteriozne bolesti.
No ono što nas zanima jest kako se Temperance Brennan iz knjige razlikuje od Temperance Brennan iz knjige. Dopustite mi kratak elaborat na temu, obećavam da neću previše daviti.
Televizijska Temperance Brennan je u većoj mjeri plošna i dvodimenzionalna od literarne (naime, nećemo ovu literaturu uzdizati na pijedestal: radi se o solidno zabavnom serijalu krimića s upečatljivom glavnom junakinjom i umjereno zanimljivim fabulama). Ona je ozbiljna, ne shvaća sarkazam (ženski je pandan doktoru Sheldonu Cooperu iz "Big Bang Theorya"), karikatura je znanstvenog pristupa životu - analiza vs sinteza, indukcija vs dedukcija, znanstvene metode: promatranje, intervju, eksperiment. Nema stida, nema emocija.
Takva Temperance Brennan stvorena je da vas nasmije, da se zgražate i/ili da joj se divite: ona doista nema nikakvih skrupula kad se govori o znanosti, tu je beskompromisna. Njezino mirno postojanje poljuljala je tek činjenica da joj se za pomoć kod određenih slučajeva obraća FBI-jev agent Seeley Booth (u seriji ga glumi David Boreanaz, legendaran po glavnoj ulozi u seriji "Angel" - ovo ostavljam za buduće generacije, ne bi li se osvjedočile kakve smo budalaštine gledali na prijelazu tisućljeća). Zapravo, glavni uzrok privlačnosti serije leži u tenzijama između dvoje glavnih likova, kao što ste mogli i pretpostaviti sve i da niste pogledali niti jednu epizodu ove serije. Ono što mi uvijek ostaje nedorečeno (a pretpostavljam da je na televizijskim scenaristima da informacije doziraju gledateljima ne bi li sačuvali njezinu privlačnost) jest odakle dolazi takva Temperance Brennan, kako je naučila to što je naučila (a toga ima puno), kako je stekla svoje navike i način razmišljanja, odakle dolazi (iako, nešto o njezinom ocu i bratu postoji u seriji, da vas ne lažem) i kako je stigla do ovog dana i sata.
Idemo sad na literarnu Temperance Brennan - ona ima svoju povijest zbog koje se možemo poistovjetiti s njom, ima mane, ima poroke... Ima sestru koja je privlačnija od nje. Ima muškarca u svom životu, pa čak i nekoliko njih, što joj definitivno komplicira ljubavni život (znate kako je već to: onaj kojeg nećete vas gnjavi, onaj kojeg želite je nedostupan...) Radi na radnom mjestu za koje je logičnije da je neprestano u kontaktu s policajcima i nasilno prekinutim životima (na Zavodu za sudsku medicinu okruga Quebec), za razliku od televizijske Temperance Brennan koja radi u Smithsonianu - pa nije valjda da se FBI svakog tjedna obraća znanstvenom institutu radi pomoći, nemaju li oni i svoje znanstvenike? Također, literarna Temperance Brennan je nekoliko (desetaka) godina starija od televizijske, ima odraslu kćer i bivšeg supruga.
U tom smislu mi je literarna Temperance ponešto privlačnija, iako kad sve ovo stavim na papir, dođe mi da se zapitam: a) za koji vrag sam ih uopće išla uspoređivati kad je prilično očito da se radi o dva namjerno različita lika i b) glasi li zaključak koji sam donijela da televizijska Temperance Brennan nema definiranu prošlost, a literarna nema budućnost? Ili što?
Post je objavljen 13.02.2011. u 18:17 sati.