NE IGRAJTE SE S 112, MOGLI BISTE OSTATI BEZ TELEFONA
ZAGREB
Piše: Margarita Perić
Sustav 112 je u cijeloj 2010. godini zaprimio čak 1,843.043 poziva, što hitnih, što zlonamjernih, odnosno lažnih dojava. 131 pretplatnik odlučio je šaliti se s ljudima kojima je posao pomagati nam, pa su isključeni iz pretplatničke mreže.
Broj 112 možete nazvati u bilo koje doba dana i noći, neovisno gdje se nalazite u Hrvatskoj. Telefonski poziv je besplatan, a možete ga uputiti preko svih mobilnih i fiksnih mreža i sa svih telefonskih aparata. Ovaj broj zovete ako vam je neodgodivo potrebna: hitna medicinska pomoć, pomoć vatrogasaca, pomoć policije, pomoć Gorske službe spašavanja ili pomoć drugih hitnih službi i operativnih snaga sustava zaštite i spašavanja.
Prema Naputku o načinu postupanja u slučaju zlouporabe poziva na 112, korisnik se zbog lažne dojave može privremeno isključiti iz mreže na sedam dana. Ukoliko ponovno ponovi zlonamjerni poziv, može se isključiti na 30 dana, a zbog trećeg lažnog poziva će biti trajno isključen iz telekomunikacijske mreže.Tijekom 2010. poslana su 152 zahtjeva za isključivanjem zbog zlouporabe broja. U sustavu 112 su za Danas.hr otkrili kako je od tog broja 131 pretplatnik isključen na tjedan dana zbog prve zlouporabe poziva, 15 ih je isključeno na 30 dana zbog ponovljene zlouporabe, a samo šestero ih je i treći put ponovilo lažnu dojavu, zbog čega su 'nagrađeni' trajnim isključivanjem iz mreže.Katkad se ometanje ne odnosi samo na lažne dojave, kažu u 112, nego im provokatori znaju u slušalicu puštati i različite zvučne signale.
Inače, u pet godina postojanja, sustav 112 smanjio je stopu zlonamjernih poziva ispod tri posto. Statistika za lanjsku 2010. godinu pokazala je i da je najviše poziva po županijskim centrima 112 odrađeno u Zagrebu (365.441), dok ih je najmanje primljeno u Koprivnici (26.433).
Najavljeno je da bi kroz 2011. godinu trebalo zaživjeti i SMS dojavljivanje centrima 112, čime će i gluhim osobama biti omogućeno traženje pomoći na tom broju. U sustavu kažu da su županijski centri 112 opremljeni odgovarajućom opremom, te je ostalo riješiti "još nekoliko tehničkih pitanja kod operatera mobilnih komunikacijskih mreža". Ipak, mogući datum o početku davanja te usluge nisu otkrili.
Novost je i pilot-projekt e-call, koji je započeo 1. siječnja 2011., a koji je Europska komisija odobrila u devet zemalja, među kojima je i Hrvatska. Takozvani e-poziv se ručno aktivira iz vozila pritiskom tipke ili automatski preko aktiviranja senzora u vozilu nakon sudara, a u iduće tri godine u sustavu 112 testirat će se čitav niz tehničkih rješenja, provjeriti procedure i definirati problemi koje će trebati riješiti, te predložiti standardi na razini EU. danas.net