Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/ivankaculjak

Marketing

Tko nosi, ne prosi - izložba torbi u Etnografskom muzeju

. Photobucket

U četvrtak, 25. studenoga, u 19 sati otvorena je izložba torbica "Tko nosi - ne prosi, s torbom po hrvatskim krajevima" u Etnografskom muzeju u Zagrebu.
Autorica izložbe Katarina Bušić naglasak je stavila na tradicijske torbe. Izložba je dobila ime po starom zapisu slavonskog etnografa , svećenika Josipa Lovretića.
"Ko pojde ma kud na put i u goste,
triba da ponese u torbi što za jilo,
jer ko zna kako će bit dočekan.
Zato kažu: Ko nosi, ne prosi ! "( Lovretić, 1990.)

Grubo definirana kao predmet u kojem se nose potrebne stvari ili kao vrećica različitog oblika i veličine.
Uporaba torbi seže još u daleku prošlost,kada se uglavnom nosila iz praktičnih razloga, radi transporta.
Za izradu se najviše koristila domaća tkanina (pamuk,lan, vuna). Primjerci koji su se nosili u svečanim prigodama ukrašavani su finim i skupocjenim materijalima (svilom, metalnim vrpcama, suknom te raznim vezovima).

Photobucket Photobucket

Kožne torbe, nekada dio vojničke i lugarske opreme, a kasnije dio narodne nošnje u nizinskoj i središnjoj Hrvatskoj su nosili muškarci. Izrađivali su ih vješti specijalizirani seoski obrtnici remenari i sedlari. Takve torbe su najčešće ukrašavane životinjskim papcima te raznobojnim kožnim aplikacijama.

Photobucket

Photobucket

Nejednaka je zastupljenost torbi u tradicijskoj kulturi hrvatskih područja. U planinskim krajevima torbe su u radnim i svečanim prilikama nosili i žene i muškarci, dok je u središnjoj i nizinskoj Hrvatskoj uporaba ženske torbe porasla s prodorom građanskih elemenata,posebice prvih desetljeća 20. st.

Photobucket


Torba je izuzetno važan, koristan,a mnogima i neophodan predmet, posebice nježnijem spolu. S vremenom je postala i neizostavan modni dodatak. Izrađuje se od svih mogućih materijala, u svim bojama i oblicima.
Tijekom vremena bila je a i ostala svojevrstan statusni simbol. Dok se nekoć plaćao materijal,a danas se uglavnom plaća ime. Dobra većina građana svijeta spremna je izdvojiti vrtoglave iznose upravo za taj modni detalj.
Birkinica, Louis Vuitton samo su neka od imena koja su postala svjetski brendovi, te zaradili milijune upravo na torbi.

"Kakva god bila, svaka torba u konačnici nađe svog nositelja. A tko nosi nešto (pa bio to komad kruha i slanine ili najsuvremeniji mobitel) ne prosi" kaže stara narodna izreka.



Izložba je koncipirana prema cjelinama: Mala povijest torbe, S tradicijskom torbom po hrvatskim krajevima, Muška torba ÷ torba ženska, Tradicijska školska torba i neki davni đaci, Torba u gospodarstvu, Uloga torbe u običajima i vjerovanjima, Ornamentika i simbolika, Tradicija i moda.

Photobucket

Cijena ulaznice za izložbu je simboličnih 10 kuna. Izložba je otvorena od 25. studenog 2010. do 30. travnja 2011.

Vezane teme:
www.vecernji.hr/kultura/tko-nosi-ne-prosi-izlozba-torbica-etnografskom-muzeju-clanak-219828]

www.culturenet.hr/default.aspx?id=34362





Post je objavljen 26.11.2010. u 18:27 sati.