Dobio sam sljedeći komentar na moj prethodni tekst:
Svemir pokazuje karakteristike inteligencije, namjere, volje itd. tj. ima osobine živog bića. A uvijek je smiješno i promašeno opisivati fenomen višeg reda fenomenologijom nižeg reda, tj. psihu opisivati fizikalnim i kemijskim procesima, inteligenciju opisivati instinktima i nagonima itd. U osnovi inteligentnog ponašanja mora postojati inteligencija. Inteligentno ponašanje ne može evoluirati iz nečeg što ne posjeduje inteligenciju, kao što ni otisak cipele u blatu ne može nastati odozdo iz snaga blata, već isključivo odozgo od strane neke cipele. Tako i Svemir ne može nastati iz Velikog Praska prije kojeg nije bilo ničega, itd. To, međutim, ne mora značiti da negdje izvan svih dimenzija postoji neki personalni Bog koji nešto čini, stvara, proizvodi. Krajnosti "personalni Bog - impersonalni fizikalni procesi" podjednako ništa ne objašnjavaju.
Ovo mišljenje počinje od jednostavne izjave da Svemir pokazuje inteligenciju, volju, namjeru. Na to se može odgovoriti na dva načina:
* nije jasno gdje to i kada Svemir pokazuje npr. "inteligenciju"
* mi uopće ne znamo kakvi sve svemiri mogu biti; vidimo oko sebe stvari s namjenom i bez nje, ali vidimo samo jedan Svemir i ne možemo ga usporediti s ničim (to je rekao već Hume)
Mišljenje da se "fenomen višeg reda" ne može opisati fenomenologijom nižeg reda je antiredukcionizam. Ako se živo biće ne može opisati kao skup dijelova, tada se ni automobil ne može opisati kao skup svojih dijelova, a i rad televizora ili računala postaje sasvim tajanstven i neobjašnjiv, osim posebnom fenomenologijom koja se ne može svesti na elektroničke komponente.
Naravno da se čovjek može svesti na komponente. Svatko tko ima presađeno srce je dokaz. Samo zato što nismo uspjeli do sada dokučiti rad mozga, ne znači da on u principu nije dokučiv i rastavljiv na dijelove.
Isto tako "u osnovi inteligentnog ponašanja postoji inteligencija" je tek izjava da je inteligencija nesvodiva na materiju, da je inteligencija iz inteligencije, posebna povijest različita od svega ostalog. Žao mi je, ali to je tek intuitivni osjećaj, nemamo apsolutno nikakve podloge za takvo mišljenje.