SPLIT / ZADAR
Piše: Siniša Klarica
Foto: Sebastian Govorčin
Istovremeno kada i u Zadru, bjesnio je požar iznad Kaštela i Solina, ugrožavajući čak i kuće podno Kozjaka. Splićani zamjeraju što su na požarište kasno izašli zrakoplovi iz Zemunika, dok su na vrijeme reagirali helikopteri stacionirani u Divuljama.

Požar koji je krajem prošlog tjedna izbio na zadarskoj Plovaniji, razvio je snažnu polemiku na temu organizacije gašenja požara na otvorenom. Naime, dio splitske javnosti na stručnim je forumima zamjerio što hrvatske, inače vrlo snažne protupožarne snage, nisu tijekom ljeta dislocirane na primorskim aerodromima od Dubrovnika, Splita pa čak do Rijeke. Podsjetimo, istovremeno kada i u Zadru, bjesnio je požar iznad Kaštela i Solina, ugrožavajući čak i kuće podno Kozjaka. Splićani zamjeraju što su na požarište kasno izašli zrakoplovi iz Zemunika, dok su na vrijeme reagirali helikopteri stacionirani u Divuljama. Međutim, pokazalo se da helikopteri nisu dovoljni za gašenje požara te da je 20 do 30 minuta leta od Zemunika do Splita, prema mišljenju Splićana, predugo vrijeme za učinkovitu intervenciju zračnih protupožarnih snaga.
Najveći problem logistika
Međutim, postoje i oni koji kažu da je razmiještanje protupožarnih zračnih snaga trenutačno nemoguće, jer nema dovoljno posada niti ljudi za održavanje. Najveći problem je logistika, jer bi sa Zemunika, bez nekog većeg efekta, trebalo izmjestiti znatan dio tehničkih resursa. U epicentru polemike je i smještaj zapovjednog stožera pravog imena Zapovjedništvo protupožarnih namjenskih organiziranih snaga Oružanih snaga Republike Hrvatske. Ova „kobasica" od naziva, za dobro upućene forumaše isto toliko je upitna koliko i smještaj stožera u Divulje, dakle, izvan baze kanadera koja se nalazi na Zemuniku. Stožer u Divuljama doduše koordinira i s plovilima Hrvatske ratne mornarice, ali ne toliko često koliko i s upotrebom protupožarnih zrakoplova. Stoga se postavlja logično pitanje, zašto se taj stožer ne premjesti na Zemunik, umjesto da se svake godine ponavlja „igrokaz" s faksovima i e-mailovima o tome kada će i kako biti upotrebljene zračne snage. U toj korespodenciji, po sili makar „Murphyjevog zakona", mora doći do efekta „gluhog telefona" koji nerijetko za posljedicu ima „trakavicu" kao što je bila ona nedavna kada je „nestašni" pilot vozeći kanader na probnom letu, spasio zadarske krave od požara.
Stožer prebaciti u Zemunik
Dugoročni plan razvoja Oružanih snaga RH ne predviđa daljnje razvijanje baze u Divuljama, nego proširenje 93. ZB Zemunik prostorom i pratećom logistikom za helikoptere. Otprije je poznato da se Zemunik priprema za program „Host Support Nation", dakle kao NATO-baza spremna za prihvat, ali ne i baziranje savezničkih zrakoplova. Same po sebi, Divulje nisu određene kao perspektivna baza pa je postojeća eskadrila helikoptera formacijski pod zapovjedništvom Zemunika. Ipak, u DPR OS RH kaže se da će vojarna "Knez Trpimir" u Divuljama, također, biti sanirana, ali i modernizirana za prihvat helikoptera. Razlog tome je što je najveći dio pilota helikoptera i ostalog osoblja uključujući famozni stožer u Divuljama, obiteljski i prebivalištem vezan za Split i njegovu okolicu. Dobri poznavatelji kažu da je i protupožarni stožer, svojevrsna ustrojena cjelina koja služi da određen broj časnika i dočasnika stekne uvjete za mirovinu. Najvjerojatnije bi se kasnije taj stožer trebao prebaciti u Zemunik u zgradu nekadašnjeg vojnog kontrolnog tornja koja je još uvijek devastirana.
Iznajmljivanje zrakoplova za gašenje
Isto tako je jasno da je Dugoročni plan razvoja OSRH dokument koji je, stjecajem prilika, i do sada doživio znatne izmjene, pa su sasvim legalna i razmišljanja o izdvajanju zračnih snaga iz sustava OS RH. Hoće li se kanaderi pripojiti DUSZ-u ili nekoj drugoj agenciji za krizna stanja još nije poznato. Jedan od argumenata je i što kanaderi i airtractori gutaju znatna sredstva namijenjena Hrvatskoj vojsci i to za zadaću koja nije primarna OS RH. Izuzimanjem u civilnu agenciju, zrakoplovi bi se mogli čak i iznajmiti za gašenje požara u nekim drugim zemljama i donositi profit, a ne samo trošak koji prilično košta hrvatske porezne obveznike. Podsjetimo, posljednjim nabavkama protupožarnih zrakoplova Bombardier CL 415 i AT-802F Fire Boss, Hrvatska je postala jedna od najbolje opremljenih zemalja svijeta ovakvom vrstom avijacije. Za ilustraciju, Rusija ima svega četiri prava pp zrakoplova. pročitaj više
![]() |