Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/nepoznatizagreb

Marketing

Željeznička stanica na kojoj niti jedan vlak ne staje

Evo i posljednjeg posta u ovom malom serijalu posvećenom tankoj crti ("produžena" Branimirova + željeznička pruga) koja spaja i razdvaja Donju Dubravu i Trnavu. Na zapadnom kraju u jučerašnjem postu spomenute "jogging" stazice, u neposrednoj blizini trgovine "Kauflanda" i raskršća Branimirove i Mandlove, nalazi se zamaskirana drvećem željeznička stanica Zagreb Borongaj.


Snimio: Vanja

To je još jedna od gradskih stanica posvećenih samo prijevozu tereta, no za razliku od danas najvažnijeg teretnog kolodvora, Ranžirnog kolodvora, na jugu grada, ili pak Istočnog kolodvora, uz Heinzelovu ulicu, koji je uz Zapadni kolodvor nekad bio centar teretnog prijevoza, ovaj kolodvor nikad nije imao neku osobito važnu ulogu. Vjerojatno najvažniji detalj vezan uz njega i, pretpostavljam, glavni razlog njegova postojanja je činjenica da se baš na tom mjestu od glavne pruge odvaja teretni kolosijek ka Istočnom kolodvoru koji se poslije također grana prema nekadašnjoj industrijskoj zoni uz Radničku cestu i na Žitnjaku. Taj teretni kolosijek poznaju svi oni koji prolaze Donjim Sveticama između Branimirove i Planinske, gdje se on u nivou križa sa tom ulicom i sadašnjih dana uzrokuje 1-2 zatvaranja pruge rampama dnevno. Nekad, u doba intenzivne industrijske proizvodnje, ta zatvaranja su bila puno češća - još se sjećam kako sam nekad sa ocem znao dugo čekati na tom prijelazu ... Naime, tik nakon prelaska Žajine od glavnog kolosijeka koji vodi za istočni kolodvor se ulijevo odvaja kolosijek ka Radničkoj cesti. On prelazi Planinsku i na području iza Super Konzuma u Vukovarskoj se grana - desna grana prelazi Heinzelovu i uz Radničku cestu prolazi pored Mercatora (gdje još uvijek postoji dio tračnica) i nastavlja se uz Radničku cestu sve do Plinare (taj dio je sada već većinom izvađen). Lijeva grana je prelazila Vukovarsku i u luku skretala ka jugoistoku, ponovo prelazila Donje Svetice i vodila ka Hladnjači, Dukatu i prelazivši Slavonsku aveniju (tračnice su tu već više godina izvađene) sve dalje ka Munji, Elki i Javnim skladištima.

(ova mreža teretnih kolosijeka se dobro vidi na nekim planovima grada - recimo, izdanje "Znanja" iz 90-tih)

No, da se vratimo ka stanici Zagreb Borongaj - osim priključka glavnog istočnogradskog teretnog kolosijeka na glavnu prugu (što danas više nije osobito važna stvar) tu su se tokom godina odlagali i vagoni za prijevoz automobila. Nekad, u 80-tim godinama, noćni vlakovi za Split su vozili i do desetak vagona nakrcanih automobilima ... danas se to svelo na najčešće tek jedan, poluprazan vagon. A suvišni vagoni z prijevoz vozila dijemaju svoj san upravo na ovoj stanici.


Snimio: Vanja

U doba rata ovdje su se odlagali i devastirani vagoni nastradali u borbama odnosno vagoni i lokomotive koji su bili vlasništvo drugih republičkih željeznica (sjećam se da sam u kasnim 90-tima tu vidio nekoliko srpskih i bosanskih vagona) ... sada se tu nalazi samo nekoliko ruiniranih službenih vagona.


Snimio: Vanja

I za kraj, kako ova čitava priča ne bi imala baš samo tugaljiv prizvuk: sama stanična zgrada je lijepo obnovljena (barem fasada), a vidljivo je da su uz zarđale pružne znakove postavljeni i neki noviji.


Snimio: Vanja


Snimio: Vanja

Post je objavljen 18.08.2010. u 11:11 sati.