U Bosni i Hercegovini je tijeku izrada prostornih planova Federacije BiH te županija pa su Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine inicirale izradu studija o mogućoj izgradnji željezničke pruge na relaciji Čapljina - Nikšić, starom trasom uskotračne pruge, kojom je prometovao nekada popularni “ćiro”.
Ovoj inicijativi koja nije nova i postoji već godinama, struka i ekonomski subjekti uglavnom daju potporu za ovaj kapitalni projekt.
Rudnici boksita, Mostarski aluminij, tvrtke koje se bave obradom kamena itd pozdravile su izgradnju željezničkog pravca kroz zapadnu Hercegovinu jer smatraju da bi se time potaknu razvoj zapadne Hercegovine.
No što se stvarno krije iza ovog projekta.
Javnosti je poznat neriješen status luke Ploče koja je raznim dogovorima i Sporazumom između RH i BiH trebala biti pod nekom vrstom zajedničke uprave RH i BiH.
Kako je RH taj vrući krumpir stavila pod tepih i praktički blokirala BiH da ima bilo kakav utjecaj u Luki Ploče, Federacija BiH je odlučila izvršiti pritisak najprije tobožnjim planom izgradne luke u Neumu. No već 60-ith godina je taj projekt odbačen kao neperspektivan i neizvediv zbog geografskih karakteristika (područje, dubina mora, oblik i položaj obale..), pa su u startu “utopljene” ideje o izgradnji luke Neum iako dio Bošnjačkih “patriota” i dalje nerealno zastupa ideju luke u Neumu. Dakle za taj projekt se ipak nije na kraju zagrizlo pa je taj adut izbijen iz rukava BiH iako je nedavno, tijekom donošenja prostornih planova došlo do ekplozije nezadovoljstva čelnika Neuma jer je navodno nezakonito u prijedlogu prostornog plana Federacije BiH Neum proglašen područjem od posebnog interesa FBiH (što dalje implicira da središnja vlast može svojim odlukama lakše raspolagati tim područjem)
Kako je očita nerealnost takvog projekta neumske luke, politika i stratezi BiH su u tijeku oživljavanja druge ideje – ideje spajanja preko Nikšića crnogorske luke Bar s Čapljinom. Cilj toga nije kao se predstavlja “oživljavanje zapadne Hercegovine”, već zauzimanje jačih pozicija u pregovorima s RH. Izgradnjom željeznice Bar-Nikšić-Čapljina bi se stvarno dobilo u BiH dobar alternativni pravac, ali pod koju cijenu i s kojim novcem?
Interes gospodarskih subjekata u BiH je očit jer nitko pametan ne bi odbio ponuđenu investiciju u svom kraju (koja prema preliminarnim procjenama prelazi 250 milijuna Eura), ali je za tako veliku, a vjerojatno teško isplativu investiciju, teško naći ulagača, posebno kad se radi o BiH.
Činjenica je da bi luka Ploče bila gubitnik realizacijom novog željezničkog pravca jer bi izgubila dio tereta koji danas ide preko nje, no ipak nije realno očekivati ostvarenje tog projekta jer se nema novaca za takvo što.
Upravo je u pločanskoj luci završen dio planiranih radova vrijednih oko 245 milijuna kuna (!)- prva faza izgradnje kontejnerskoga terminala površine 38 tisuća metara četvornih, a koji dio terminala će 18. kolovoza otvorit premijerka Jadranka Kosor. Svakim danom dakle luka Ploče postaje sve važnija a jačanjem koridora VC (izgradnjom autoceste), važnost luke Ploče će se množit!. No ono što ostaje visiti u zraku, a što ipak tinja pod našim nogama je sudbina upravljanjem luke Ploče, a time i pitanje tko će odlučivati o zapošljavanju stotina ljudi. Luka Ploče ima trenutno preko 800 zaposlenih, a međudržavni ugovor i dalje nije realiziran. Što ako se jednog dana krene u njegovu realizaciju?
Post je objavljen 11.08.2010. u 10:00 sati.