Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/sempercontra

Marketing

A da se vratimo poštanskim kočijama?

18. stoljeće je dovelo do burnih promjena u društvu, države su već završile proces okrupnjavanja i konsolidacije, a mlada buržoazija širi poslovanje. Ponovno se pojavila potreba za brzim i nadasve sigurnim prijenosom informacija. Klasične su diližanse bile teške i spore pa nisu osiguravale traženi servis. Stoga su krajem 18. stoljeća uvedene poštanske kočije, lagane kočije s 2-3 putnička mjesta koje su vukla 1-2 para konja. Dobro organizirana mreža postaja gdje su se mijenjali konji osiguravala je zavidnu brzinu od 15-ak km/sat što je najveća brzina kretanja koju je Homo sapiens ikad u povijesti postigao.



Onda su se pojavio parni stroj i prvo prometalo s tim novim izumom u masovnijoj uporabi bila je lokomotiva. Te prve lokomotive mogle su postići brzine oko tridesetak kilometara na sat.



Ostalo je, kako se to kaže povijest. A ta povijest je na primjer kod Kineza izgledala ovako:

1990. - prosječna brzina vlakova 48 km/sat
1997. - 160 km/sat
1998. - otvaraju se linije s vlakovima 200 km/sat
2010. - počinje testiranje vlakova brzina 550 km/sat s konačnim ciljem 600 km/sat.



A kako stoje stvari kod nas?
Od kraja Domovinskog rata, primjerice, HŽ nije nabavio ni jednu novu lokomotivu (ne računamo li preplaćene, nekomforne i nesigurne nagibne vlakove). U svom voznom parku HŽ ima ukupno 270 lokomotiva za koje se samo može pretpostaviti u kakvom su stanju budući da ni jedna nije mlađa od deset godina.
Svi ostali pompozno najavljivani projekti, među kojima su bili i gradnja željezničkog tunela kroz Učku i gradnja nizinske pruge do Rijeke, neslavno su propali. Prema stručnim procjenama, danas vlakovi Hrvatskom putuju prosječnom brzinom od 40 kilometara na sat, otprilike isto koliko se vozilo i prije 200 godina, kada je izgrađena pruga od Rijeke do Budimpešte, koja je i danas u prometu.



Predlažem da se vratimo na poštanske kočije! Možda će postizati i veće brzine od onih povijesnih obzirom da imamo izgrađene autoputove!

Ne zaboravimo: Božidar Kalmeta je još uvijek ministar resora u koji spada i razvoj željeznice!


Post je objavljen 08.07.2010. u 14:47 sati.