Radnički dom, Radnički trg 2 (kod tržnice), petak 07.05.2010. u 21.00 h
W. R. Misterije organizma (1971.)
Režija: Dušan Makavejev
Scenarij: Dušan Makavejev
Uloge: Milena Dravić, Jagoda Kaloper, Ivica Vidović, Zoran Radmilović, Miodrag Andrić,Tuli Kupferberg; U dokumentarnim dijelovima sudjeluju: Jackie Curtis, Betty Dodson, Nancy Godfrey.
Mlada jugoslavenska komunistkinja Milena, slijedeći ideje psihoanalitičara, seksologa i bivšeg marksista Wilhelma Reicha, pokušava osvijestiti svoju okolinu objašnjavajući da klasna revolucija istovremeno mora biti i seksualna. Dok njezina prijateljica Jagoda postavke o slobodnoj ljubavi primjenjuje u praksi, Milena se zaljubljuje u sovjetskog umjetničkog klizača Vladimira Iliča. Prethodeći igranom dijelu filma, odnosno usporedno s njim, odvijaju se dokumentarni segmenti o W. Reichu i suvremenoj američkoj seksualnoj (i umjetničkoj) praksi.
U ovomu, svojemu najpoznatijem ostvarenju, Makavejev je do vrhunca doveo koncept kolažnog filma s esejističkim natruhama. U SFRJ 15 godina zabranjen za javno prikazivanje, film je u svijetu nagrađen nizom priznanja (nagrada Interfilm i nagrada međunar. kritike u Berlinu, Nagrada »Luis Buńuel« u Cannesu) i ponajviše pridonio autorovu kultnom statusu.
Polazeći uglavnom od američkog razdoblja djelovanja W. Reicha, Makavejev je razigrano - ironičnim, strukturalno - anarhoidnim i citatnim načinom tematizirao rigidnost komunističkog režima odnosno konzervativnost navodno progresivnih socijalističkih društava (povlačeći i paralelu između fašizma i komunizma), državne nasrtaje na individualne slobode te militantnost, rasizam i konzumerizam kao bitne sastojke suvremenog američkog društva, a ponajviše seks i seksualni užitak kao ključnu dimenziju življenja.
Osim što slavi seks, film prikazuje i njegove bizarne izvedbe te ga povezuje i s nasiljem. U liku Milene zastupljena su i feministička stajališta povezana s psihoanalizom i marksizmom, dok se struktura u cjelini umnogome oslanja na iskustvo tzv. povijesne, posebice sovjetske, avangarde, a sam film ulazi među najintrigantnija ostvarenja završnog razdoblja zvučnofilmskog modernizma.
(izvor: D. Radić, HFL, 2003.)
Post je objavljen 06.05.2010. u 21:26 sati.