Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/dijamantnidvorac

Marketing

Milosrdni Samarijanac

Dolazeći iz Jeruzalema u Jerihon, Isus je po običaju ušao u sinagogu. Dok je naučavao, neki ga je pismoznanac iskušavao: "Učitelju, što mi je činiti, da život vječni baštinim? (Lk 10.25)". Isus je znao, da pismoznanac već zna odgovor prema Starome zavjetu pa ga zatraži da mu i kaže. Pismoznanac odgovori: "Ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svoga, i svom dušom svojom, i svom snagom svojom, i svim umom svojim, i svoga bližnjega kao sebe samoga! (Lk 10,27)." Isus mu odgovori, da je dobro rekao pa neka tako i čini. Pismoznanac zapita: "A tko je moj bližnji? (Lk 10,29)." Židovi su za svoje bližnje držali druge Židove i pripadnike drugih naroda, ako su živjeli sa Židovima i poštivali ih. Bližnjima nisu smatrali krivovjernike, doušnike i otpadnike. Samarijance nisu smatrali bližnjima, jer su im bli neprijatelji, pogotovo nakon što su Samarijanci između 6. i 9. godine poslije Krista prosipali ljudske kosti na hramskom trgu u Jeruzalemu, što su Židovi smatrali užasnim činom.

Image and video hosting by TinyPic

Isus kao odgovor na pitanje pismoznanca priča prispodobu. Neki čovjek putovao je od Jeruzalema do Jerihona. Razbojnici su ga opljačkali kraj ceste i ostavili ga polumrtva. To se ponekad događalo i u stvarnosti u to vrijeme. Putem je prolazio židovski svećenik i samo je prošao. Malo kasnije prolazio je i levit i učinio isto. Nakon toga prolazio je Samarijanac, vjerojatno trgovac. Njega je jako pogodilo, što je našao polumrtvog čovjeka, sažalio se i pomogao mu. Rane mu je povio polivši ih uljem i vinom. Odveo ga je u gostinjac i dao novce gostioničaru, da se pobrine za čovjeka.

Nakon što je izrekao prispodobu Isus pita pismoznanca, koji je od trojice bio bližnji čovjeku koji je stradao od razbojnika. Pismoznanac odgovori: "Onaj koji mu iskaza milosrđe (Lk 10, 37)." Isus mu kaže neka i on tako čini.

Teolozi vide prispodobu kao alegoriju. Čovjek koji je pao među razbojnike jest čovjek općenito. Isus je milosrdni Samarijanac, a gostinjac je Crkva. Srednjovjekovni su teolozi sliku orobljenog čovjeka vidjeli kao primjer čovjekovog otuđenja. Čovjek je ostao bez darovana sjaja nadnaravne milosti i ranjen je u svojoj naravi. Cesta od Jeruzalema do Jerihona slika je svjetske povijesti. Svećenik i levit koji nisu pomogli znak su da iz povijesti, kulture i religije ne dolazi spasenje. Milosrdni Samarijanac može se gledati kao slika Isusa, koji je za ljude bio stranac i dalek, našao je izranjenog čovjeka i jedino ga je On mogao spasiti. Rane mu je polio uljem i vinom, što je simbol svetih sakramenata. Samarijanac je odveo izranjenog čovjeka u gostinjac, što je slika Crkve, kojoj Isus prepušta izranjene ljude na duhovnu njegu. Isus je pripodobom želio poručiti, da je bližnji svaki čovjek u nevolji, makar bio i neprijatelj i stranac.



Post je objavljen 27.04.2010. u 00:49 sati.